Varför du återupprepar samma misstag och hur du bryter cirkeln

Varför vi återupprepar samma misstag och hur du bryter cirkeln

“Flera studier visar hur hjärnan misslyckas med att lära sig från misstag men även dömer oss till att återuppleva dem.”

Sista gången vi älskade blev vårt sista “hejdå”. ett hejdå till vår relation, sammanhållning, vår kärlek, gemenskap, vår passion, våra planer, våra ofödda barn, våra resor, vår kommande förlovning och bröllop, vårt hus och våra familjer som skulle vara tillsammans för evigt. Det var ett hejdå till vårt osynliga band som aldrig skulle brytas och ett hejdå till vår framtid och hur vi skulle bli gamla tillsammans.

Det var ett hejdå till allt, ett hejdå som ekade djupt och skapade en stor tomhet som man kunde drunkna och förlora sig själv i. En tomhet som skapades av oss båda.

Hon tog min ena hand i sin och jag lade min andra hand på hennes kind. Vi tittade in i varandras ögon och insöp varandras smärta, smärtan av att inse att vi inte var varandras rätta. När vi kysstes fylldes jag med liv, ett liv som försvann lika fort som ett kliv. Ingen av oss blundande utan vi ville se och komma ihåg allt, inte bara i stunden utan för evigt.

Det var sista gången vi älskade

Jag uppfattade stunden som gjord av sand, en sand som rann ut ur ett timglas och försvann. I stunden var det som bådas hjärtan brann och tårarna rann. Vi var som två skepp som aldrig skulle kunna ligga i samma hamn trots att vi älskade varandra.

Efter att du gått låg jag ensam i min säng. Jag kände doften av dig fylla mig som blommor på en äng, en doft som jag inte var redo att förlora. Jag tvättade inte lakanen på en väldigt lång tid då det var ett allt för stort steg. Allt är bara ett minne nu och det känns som ett helt annat liv.

***

Varför fortsätter du att göra om samma misstag? 

Att fela är mänskligt men varför fortsätter så många människor att göra om samma misstag om och om igen? Studier har visat att våra hjärnor inte lär sig av våra misstag som vi trott.

Att tänka på våra misstag kan ha en omvänd effekt och dömer oss till att återuppleva dem.

De neurologiska vägarna i din hjärna gör så att återupprepar samma misstag

När du gör något skapas neurologiska vägar i din hjärna, det gäller även för våra tankar. Dessa vägar skapas om du gör något rätt men även om du gör något fel.

Att du gör om samma misstag igen beror på att du “halkar” tillbaka på samma neurologiska väg som du byggt upp förut. 

***

Stress och reptilhjärnan

Reptilhjärnan får dig att agera impulsivt, ventilera känslor, ha sämre självkontroll och bedömning. Om du är stressad ökar aktiviteten i Amygdalan (reptilhjärnan).

***

När du ser dig själv som värdelös gör du oftast flera misstag

Hur ser du på dig själv när du gjort ett misstag? Känner du dig värdelös, dålig, dum eller otillräcklig?

Det är ganska vanligt att se sig själv som något negativt och mår då ofta sämre utav det. När du mår sämre är det också vanligare att du gör fler misstag.

***

Du gör flera misstag för att du vill “må bättre” på kort sikt

I stunden du mår dåligt är det enklare att göra misstag för att “må bättre”. Problemet med att “må bättre” är att din hjärna “vill må bättre” i nuet och skiter i framtiden dvs. om en minut, en vecka eller tio år.

Vad händer efter att du ätit, druckit, jobbat för mycket, tryckt i dig piller eller haft sex med fel person?

Vad händer när du agerar på din hjärnas lust att “må bättre” i nuet, jo du mår ännu sämre långsiktigt.

***

Återupprening av misstag gör så att du hamnar i dåliga vanor

Exempel på dåliga vanor: Jag har tagit bilen till jobbet en vecka i rad nu. Normalt brukar jag alltid cykla men den här veckan hade jag ursäkter.

Att hamna i dåliga vanor som en snabb tillfredsställelse får oss att undvika fysisk och psykisk smärta.

Att vara lat och bekväm är så enkelt och ju mer du latar dig desto enklare blir det att göra latheten och bekvämligheten till en vana.

Det blir en vana eftersom du bygger neurologiska vägar i din hjärna med dina val och tankar.

***

Du mår sämre och vanligtvis börjar du till sist att älta  

Du har troligtvis varit med om det, att du har gjort ett misstag, kanske två eller tre. När du sedan “kommer tillbaka” är det enkelt att börja älta och slå sönder dig själv i bitar.

Det är återigen vanligt men fruktansvärt dåligt då det endast förstärker de neurologiska vägarna i din hjärna.

Om du gör ett misstag  mår du sämre och vanligtvis börjar du till sist att älta
Om du gör ett misstag mår du sämre och vanligtvis börjar du till sist att älta

Din miljö skapar triggers som förstärker och påminner dig om dina dåliga vanor och val 

Din miljö är inte bara fylld av objekt utan av relationer.

Exempel: Soffan kan vara en plats för att se på tv eller en plats att sitta att läsa på.

Vad händer om du sätter en lapp på dörren?
Lägger en bok på kudden?
Lägger ett par löparskor vid dörren?
Vad händer när du åker förbi ett matställe om du är hungrig?

Du blir påmind hela tiden på ett eller annat sätt och om vanan är bra eller dålig är detsamma. 

***

Människor är oftast mer fokuserade på det negativa

Att vi upptäcker det negativa först är ingen slump eftersom det negativa tidigare har fått oss att överleva.

Idag ställer det negativa till det för oss eftersom hjärnan försöker “lista ut” och kontrollera så att vi inte hamnar på samma negativa väg igen.

Det betyder att hjärnan vill tänka på vad som hänt tidigare för att undvika samma negativa tankar i framtiden.

***

Allt det här förstärker de neurologiska vägarna

De negativa tankarna ökar sannolikheten att du gör om samma sak igen, misstag eller inte, negativt eller positivt.

När du gör samma sak om och om igen blir det till slut ditt “normala/neutrala tillstånd”. Det är ditt “neutrala tillstånd” som per automatik gör alla val åt dig.   

“Om du fortsätter älta, fortsätter du att gå “på samma gamla väg” i din hjärna, antingen i tio sekunder eller trettio år”

Två saker som inte har med vetenskapen att göra (vad jag vet)

Det kan vara så att du är beroende av att må skit

Att må dåligt och skada dig själv kan få dig att känna en mening. Det är din mening i livet att plåga dig själv så mycket som möjligt.

Det kan även ge dig en “kick”, en tillfredsställelse. Även om det är helt motsägelsefullt mår du bra av att må dåligt. 

***

Du kan vilja må dåligt för att du sedan ska få en kick av att må bra

Om du slår dig själv i spillror och mår skit kan du göra något kortsiktigt som får dig att tillfälligt “må bra”. Detta kortsiktiga “må bra” är kopplat till ditt nöjesfält i hjärnan.

Du blir beroende av att må skit för att du vill uppleva den kortsiktiga “må bra”-kicken.

Resultatet blir till en berg- och dalbana. Det enda som betyder något är dalarna och topparna vilket du omedvetet blivit beroende av.

***

Tre experiment som kan visa varför vi gör om samma misstag om och om igen

Experiment 1

Några apor och människor tittade på en samling prickar på en skräm. De använda synen för att indikera åt vilket håll den största delen av prickarna rörde sig.

Både apor och människor tog längre tid på sig andra gången efter det att de hade svarar fel första gången.

Att de tog längre tid på sig var inte relaterat till att de hade mer rätt utan att de hade sämre information att gå på eftersom de hade haft fel från början.

Anledningen till varför kan vara att hjärnan försöker förstå varför det blev fel och varför felet uppstod.

Var det något i världen som ändrades eller är det något fel på mig? Det betyder att den negativa feedbacken av att ha fel skapar en hel kastad av nya frågor och funderingar inom dig. 

De lät även deltagarna vänta en stund efter att de hade haft fel. Då fick hjärnan en chans att “återhämta sig” från den negativa feedbacken. Med andra ord, om du börjar göra fel ta en paus.

***

Experiment 2 

År 2008 på McMaster university i Ontario framkom ett snarlikt resultat. “Ordet på tungan”-problemet. Du vet vilket ord du vill säga men du kan inte “hitta det”.

Det är som om du famlar i mörker efter en lysknapp. Om du väl kommer på det är det en lättnad och du kan inte tänka dig att glömma det igen men det är precis det du gör.

Orsaken? Den tid du spenderade på att leta efter rätt ord förstärkte du genom “den negativa neurologiska vägen” i din hjärna.

Du gräver dig längre och längre ner i fel hål vilket resulterar i att du nästa gång blir totalt blank. Du kommer inte ihåg. 

***

Experiment 3

I en mindre studie gjord på John Hopkin University (USA) skulle tjugo frivilliga hitta röda och gröna objekt på en datorskärm.

För varje rött objekt fick deltagarna 1.5 dollar och för varje grönt 0.25 dollar. Dagen efter gjorde de samma sak igen fast den här gången fick de inte någon belöning.

Trots det så fokuserade deltagarna mer på röda objektet än de gröna. Det fanns således ingen belöning för att de hittade objekten enbart en erfarenhet en timma dagen innan.

Deltagarna drogs mer till de röda objekten eftersom de gav en högre dopaminutsöndring i hjärnan (när det fick pengar). Det förklarade varför det är så svårt att bryta en vana.

Det finns också bevis för att hjärnan är kopplad för att uppmärksamma det som ger belöning till dig på en gång även om du inte gör uppgiften längre, och även om det du gjorde inte blev “bra”.

“Resultatet visar att vi egentligen inte är medvetna om vad vi uppmärksammar och varför”, säger Susan Coronary, kognitiv neuroforskare på John Hopkins University.

***

Det bästa sättet att undvika återupprepning av samma misstag är..

Det bästa sättet att undvika återupprepning av samma misstag är .
Det bästa sättet att undvika återupprepning av samma misstag är .

Vänd på det som får dig att upprepa dina misstag

  • Bli mer medveten om att dina val blir neurologiska vägar
  • Minska stress (sov mer, träna, vila, äta bättre, knulla, gör något meningsfullt)
  • Om du gör ett misstag förstå att du själv inte är misstaget
  • Förstå att du kommer vilja “må bra” kortsiktigt och att “må bra” kortsiktigt oftast är snabb tillfredsställelse
  • Skapa bra vanor eller ersätt dåliga vanor
  • Älta inte utan fokusera på vad du kan göra, vad du ska göra och hur du kan undvika “misstag” i framtiden
  • Skapa en framgångsrik miljö

***

Identifera dina “triggers” 

Du måste våga identifiera din “triggers”, de som gör så att du glider tillbaka i dina dåliga vanor, även om du inte vill. Luta dig tillbaka och fundera över vad det var som gjorde att du tog beslutet.

Det handlar inte om att älta det du gjorde utan att lära dig vad det var som fick dig att göra det. Var var du, vem var du med, vilka var/är dina “triggers”? Vad kunde du gjort annorlunda?

***

Att tänka på framtiden och vad du kan uppnå, om du undviker misstagen

Istället för att återupprepa dina tankeloopar av självömkan och självdestruktivitet bör du prova att fokusera på vad du kan uppnå, vad du vill uppnå, hur du ska komma dit, hur du kan undvika samma misstag igen och börja agera därefter.

***

Behandla dig själv som din bästa vän

Många människor skulle aldrig säga något elakt till sin bästa vän eller vilja något ont. Trots det är många människor fruktansvärt dåliga på att vara sin egen bästa vän.

Jag var expert på att mobba mig själv men när jag gjorde det mådde jag skit. För mig gäller det att ta hand om mig själv på ett bättre sätt, som någon nära, som någon jag bryr mig om.

***

Skapa bättre strategier för dig själv för att undvika misstag 

Våga se dina dåliga beslut och stoppa dig själv innan du gör dem nästa gång. Att kunna se sig själv med nyktra ögon är något inte alla vill.

Jag förstår det eftersom det kan vara tungt, jobbigt och skapa ångest. För att kunna stoppa dig själv från att trampa på samma minor om och om igen. Våga se dig själv för vem du är inte vem du tror du är eller vill vara.

Att se dig själv för vem du är… är en stor skillnad. När du ser dig själv för vem du är kan du börja skapa nya mentala strategier för att motverka att att du kliver på samma minor igen. 

***

Förstå att dina känslor inte är det viktigaste som finns 

Jag vet inte hur många gånger jag har hört att jag är känslokall. Min tanke är att jag är mer än bara mina känslor, därför har jag ingen anledning till att agera ut allt jag känner.

Som exempelvis ilska i trafiken eller att begrava mig själv i frustration, ångest eller rädsla för jag vet att mina känslor är missvisande.

De har sagt åt mig att kokain är bra, slå någon på käften är bra, att dricka som en fisk är bra! Träning däremot är tråkigt och onödigt! Skriva? Nej för fan! Äta bra? Aldrig! Om du identifierar dig för mycket med dina känslor tror jag det kommer att bli strul.

***

Prata med människor du litar på och be om deras åsikter

Om du frågar dig själv får du ett svar, ett svar som kanske inte ens är sant. Därför är det bra att prata med mäniskor runt dig som du litar på.

Fråga dem vad de ser. Gå inte till attack utifrån det svar du får utan lyssna. Om deras bild stämmer överens med din,  grattis! 

***

Ta en sak i taget

Du kommer känna dig överväldigad om du försöker börja med 100, 10 eller ens fem saker samtidigt. Ta en sak i taget. 

***

Påminn dig själv om det långsiktiga när du vill göra det kortsiktiga

Visst, det kan vara gott med en munk, en öl, en pizza eller vad det nu än må vara men påminn dig själv om de långsiktiga negativa effekterna. Det kan hjälpa dig dämpa dopaminkicken i huvudet.

***

Våga släppa taget om det förflutna

Om du håller fast i ditt förflutna kommer du med största sannolikhet att återupprepa det. Du måste hitta ditt sätt att släppa taget om det förflutna. För vissa handlar det om att skapa något nytt, andra kanske skriver och en del söker professionell hjälp.

En del människor gör allt detta. Du måste prova dig fram till din egen lösning eftersom om du återupprepar ditt förflutna i ditt huvud  leder det dig med stor sannolikhet tillbaka till samma misstag igen.

Gillade du artikeln? Då kommer du att älska mina böcker

Källor

https://www.livescience.com/2471-mistake.htmlh
ttps://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-01/nyu-nse011516.php
https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/02/why-mistakes-are-often-repeated/470778/
https://www.livescience.com/2471-mistake.html
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-01/nyu-nse011516.php

Kommentera