1

Om du inte är nöjd med resultatet måste processen ändras

Om du inte är nöjd med resultatet måste processen ändras

Om du inte är nöjd med resultatet måste processen ändras

Målet kan få dig att börja men processen får dig att fortsätta.

Jag har startat många projekt, mer än jag vill minnas. Dessa projekt startade med en våldsamt brinnande passion.

Passionen som efter några dagar, veckor eller månader slocknade. När den slocknade tappade jag fokus och intresse.

När fokus och intresse försvann hittade jag något nytt och gjorde om samma sak igen, igen och igen.


Det var som om jag var en giriga guldgrävare med guldfeber under amerikanska guldruschen. En guldfeber som fick mig att bli totalt förvirrad. Att jag hade en skev bild av vad som var “verklighet” är ett milt uttryck.


Jag hackade dock efter “guld” som en manisk, impulsiv galning i fyra år utan att hitta något.


Guldet var inte guld utan är enbart en metafor för mitt mål, ett mål som jag trodde skulle göra mig lycklig samtidigt som jag hatade att gräva guld. Det kändes enbart som slit. Grävandet fyllde mig med ångest, frustration och sorg. Och jag mådde verkligen skit stora delar av tiden jag ”grävde”. Mitt ”grävande” var försöken att tjäna pengar via internet, vilket jag misslyckades med under flera år.


Jag kände inte mycket lycka eller tillfredsställelse alls när jag grävde. I efterhand är det ett mindre mirakel att jag inte gav upp.

Känner du igen dig i beteendet? Ditt guld kanske inte är företagande utan att gå ner i vikt, skriva en bok, bli en bättre förälder, person eller partner?

“Målet kan få dig att starta, men processen får dig att fortsätta utvecklas.”

Det handlar inte om målet utan processen för att uppnå det


Det vanligaste fenomenet är att du står på nyårsafton lite småfull och säger till dig själv och kanske andra att “Nu är det nog, nu ska jag börja mitt nya hälsosamma liv”. Om du är en av de få som faktiskt börjar är det inte ovanligt att du går från helt otränad till att;

*träna tre, fyra eller sju dagar i veckan.
ta en torr kycklingfilé (som du stekt för länge i ugnen) och suga på en broccolibit i några veckor eller månader.


 Du kanske till och med tror på fullaste allvar att du kan och kommer uppnå drömkroppen enkelt och snabbt. Detta betyder att du har en skev bild av dig själv och världen precis som jag hade.


En bild som ditt beteende följer blint. Beteendet som gör att du till slut lider så mycket psykiskt eller fysiskt att du ger upp, att du skadar dig, bli sjuk eller uttråkad och slutar. 


Ser du? Du har samma beteende som mig fast du gör det när det gäller din träning istället.

Om vi tittar på vilka som når sina mål, vare sig det gäller att; spara pengar, bli ett skateboardproffs, en bättre förälder, skriva en bok, bli en framgångsrik företagare eller tappa kroppsvikt är en stor del av receptet detsamma.

 

* * *

Processen

En process är en serie av händelser som skapar ett resultat. Om du vill ha ett annat resultat (ett annat mål) måste du ändra processen.

Hur du levt ditt liv, det vill säga din egen process, har skapat dig som ett resultat (ett mål). Även om allt varit omedvetet. För om du inte är nöjd med resultatet/målet måste processen ändras. När du börjar ändra i processen kommer friktion skapas.

Process och friktion

När du ändrar din process skapas en friktion som kan leda till en fysisk och psykisk smärta men även skapa osäkerhet, obehag och uttråkning som du avskyr.

Friktion kan vara att:

* Din partner blir sur på dig för att du går och lägger dig tidigare än vanligt (då du ska upp och träna innan jobbet).
* Du har ätit godis och druckit vin tre dagar i veckan under en längre tid (som du troligtvis behöver sluta med).
* Du haft ”pizzaonsdag” på jobbet i fyra år (vilket kanske leder till att det uppstår onödigt tjafs på jobbet).
* Dricka dig full med dina vänner varje onsdag och fredag (som var din enda sociala stimulans utanför jobbet).
* Det är fika hos en släkting och du tackar nej till tårta, tio bullar och femton bitar rulltårta.

Friktionen skapas alltså för att du säger “nej” till din gamla process som oftast inte bara inkluderar dig som person i livet utan även allt runt omkring dig.

Du kommer behöva göra en förändring i din process, en förändring som kommer leda till friktion.

Vi (människor) förstår inte att våra mål ofta har med friktion att göra, något de flesta helst undviker.

Jag klandrar dem inte eftersom jag aldrig skulle “gå tillbaka” till den jag var förut då min process idag är helt annorlunda än förut. Det här är mänskligt, att vilja ha något utan att förtjäna det.

Om jag ändå skulle försöka skulle det skapa för mycket friktion i mitt liv.

Det är inte bara friktionen som skulle bli problematisk utan för att jag vet hur jag mådde förut och hur jag mår idag.

Det skapar ofta fysisk och psykisk smärta men även osäkerhet, obehag och uttråkning vilket vi gör allt vi kan för att undvika.  Kan du förstå varför det är så svårt att uppnå ett mål? 

Målet kan få dig att starta, men processen får dig att fortsätta utvecklas.
“Målet kan få dig att starta, men processen får dig att fortsätta utvecklas.”

Att avsky processen och enbart vilja ha resultatet

Processen med att lära mig digitalt företagande var inget jag njöt av.  Jag kände mest ångest, stress, press och ville enbart ha målet. Målet som var en mattsvart Lamborghini, ett strandhus, friheten att kunna resa vart jag ville och ha massor av pengar på mitt konto.

Detta var målet som jag intalade mig själv skulle göra mig lycklig. Indirekt intalade jag mig själv att innan jag har nått målet kan jag inte vara lycklig. 

Vad händer om du aldrig uppnår ditt mål?

Ska du ha ångest, känna stress och press resten av ditt liv?

Skulle det inte vara bättre att ha processen som ett mål?

I ditt fall kanske processen kan vara att röra på dig och äta bättre?

 

* * *

Det är en fördel om du lär dig gilla processen

Om du verkligen vill gå ner i vikt och hålla formen är det en fördel om du gillar processen.

Om du inte tycker om delar av processen kanske du eventuellt kan lär dig hata den mindre och använda hatat för att ett genomförande.

Många gånger måste du vara “större” än dina känslor för att fortsätta leva med processen. Förstår du nu varför det är ”mer” än bara ett mål? 

Det handlar inte bara om att utföra processen när livet är enkelt utan du måste även förstå tristessen av att göra samma saker om och om igen även när du inte “känner för det” eller när livet inte är fullt lika enkelt.

Förstår du även varför folk slutar följa processen och varför det är så svårt att fortsätta den? Det är inte bara elände och “stånk” utan det finns även något som heter momentum, något du kan få hjälp av. 

 

* * *

Momentum, rutiner och beteenden

Rutiner och beteenden bygger momentum, momentum som människan älskar. Den enkla anledningen är att vi vill ha säkerhet och spara energi. Tänk dig att momentum är som en boll som rullar nerför en backe.

 För att få bollen i rullning krävs mer än att hålla den i rullning.

Om bollen en gång rullat och stannat kan det vara väldigt jobbigt att få den i rullning igen och det är jobbigt eftersom du vet att det är ett extra slit.

Om din boll stått stilla i flera år kanske gräset växt så högt att du måste ta i som fan, i månader eller till och med år innan du får upp momentum.

Om du fortsätter och inte ger upp får du till slut momentum, ett momentum som hjälper dig framåt.

. Om du fått upp farten är det väldigt enkelt att glömma allt slit. När din gamla granne, förälder eller vän frågar “hur gör du allt detta?” tittar du på denne och tänker “vadå hur? det är bara att göra”.

Du har säkert glömt bort hur det kändes att få bollen att rulla för sex månader sedan.

 

* * *

Momentum och backe

Vilken backe du börjar putta bollen i får du själv bestämma och om det ska vara destruktivt eller konstruktiv, positivt eller negativt.

Du väljer om du ska se problem eller möjligheter, spendera pengar eller spara, träna eller prokrastinera. Välj din backe med omsorg.

 

* * *

Den oväntade egenskapen till framsteg är att övervinna tristessen av att göra samma sak

Bara för att du har momentum betyder det inte att bollen kommer fortsätta rulla av sig själv.

Du måste fortfarande “göra” och att fortsätta ”göra” även när livet är jobbigt eller när du inte “känner för det” eller om du blir uttråkad.

Detta är ibland svårt vilket fick mig att tänka på något jag läste för länge sedan. 

“Vad är skillnaden mellan elitidrottaren och den mediokra idrottaren?” frågade James en coach som har coachat tusentals elitatleter.

“Det har självklart med genetik, tur och talang att göra men efter en tid handlar det om vem som kan hantera tristessen av att träna varje dag, göra samma lyft om och om igen. “

Den oväntade egenskapen till framsteg är att övervinna tristessen av att göra samma sak
Den oväntade egenskapen till framsteg är att övervinna tristessen av att göra samma sak

Hitta din balans i processen

Jag är väldigt bra på att piska mig själv till att få saker gjorda men längs vägen har jag insett att jag mår bättre av en balans. En balans genom att fortsätta med mitt bolag, träna, sova, äta bra och även “planera in” att träffa människor och “slappna av”.

Den insikten har jag fått flera gånger och kommer troligtvis få igen. Vad som fick mig att inse det senast var när jag ställde mig frågan: Varför jobbar jag med mitt bolag?

Svaret var; för att jag ville ha mer tid för vänner, resor, hitta på roliga saker och få bestämma mer över min tid. Om jag ska vänta tills jag uppnår målet kanske jag inte har några vänner kvar.

För mitt välmående handlar det om att hitta balansen i allt. 

 

* * *

Våga fira små vinster längs vägen

Att våga ta sig tid att fira sina små vinster gör vägen mer värd att vandra. Det behöver inte vara något grandiost utan som att ta en kväll ledigt eller bara koppla av under 24 timmar.

Det här är något jag är fruktansvärt dålig på (men blir bättre). Förut firade jag genom att börja skriva på nästa bok eller skapa ytterligare en kampanj eller tänka på nästa produkt. Jag tror att det går till överdrift om du mår dåligt över att du inte är “där” än och enbart fortsätter jaga hela tiden utan att kunna se vad du åstadkommit utan att “stanna upp” en stund.

 

* * * 

Vilka mål har du?
Kan du förälska dig i processen istället för målet?
Vad för friktion tror du kommer att uppstå? Är du okej med det, är din omgivning okej med det?
Vilken ”boll” ska du putta?
Vilken backe ska du välja för att putta ”bollen” nerför?
Hur mycket behöver du putta för att få momentum?
Hur ska du hitta balansen, vad är viktigt för dig?
Hur ska du fira  vinster längs vägen?

Gillade du artikeln? Då kommer du att älska mina böcker

Dela kärleken

Comments 1

Kommentera