2

Sökandet efter lycka kan vara en av huvudingredienserna för olycka

Det finns en möjlighet att jakten på lycka gör dig olycklig
“Sökandet efter lycka kan vara en av huvudingredienserna för olycka.”

Förut jagade jag lyckan som en hungrig hund springer efter en hare. Den lyckan som jag jagade definierade jag som den känsla som sprudlade genom kroppen som kändes som min första ungdomskärlek. Den ville jag leva i konstant och var enda känslan som var värd något. Allt annat kändes enbart som en grå, meningslös existens mellan mina lyckotoppar. Lyckan var det som gjorde mitt liv värt att leva.  Det är inte bara jag som jagar lycka utan hela världen. Speciellt i väst verkar vi vara helt besatta av lycka och ja, människor vill känna lycka. Men vad är lycka? Lycka är en bred term för ord som tillfredsställelse, “må bra” , välbefinnande och psykologisk hälsa. Vi har byggt oss en illusion av att alla våra problem kommer försvinna, att vi aldrig kommer känna osäkerhet och negativa känslor och att vi på något sätt skulle bli fria från all psykisk och fysisk smärta så fort vi uppnår den eviga lyckan. Det här är självklart helt omöjligt eftersom det är en stor del av oss, ett biologiskt arv som får oss att överleva.

Paradoxen av att jaga lycka

Det finns en stor chans att du, liksom jag och många andra hamnar i en paradox när vi jagar lyckan. En paradox jag inte hade en aning om men som jag tänkte sprida lite ljus över eftersom hela vår kultur,  samhälle, våra gurus och självhjälpsböcker skymmer det med orden: “Jaga din lycka eftersom du är värd det!”

Du jagar inte lycka utan lust och nöje

Forskning visar att människor som jagar positiva känslor som “lycka” och  “må bra” känner mindre positiva känslor, som att “må bra” och vara “lycklig” vilket är väldigt motsägelsefullt. 
Du vill må bra och genom det mår du sämre. Hur kan det var så? Ett av de största misstagen jag tror vi gör är att vi enbart jagar den hedonistiska vägen och ignorerar i den eudaimonia. 

Hedonistisk vägen är baserad på att uppleva så mycket njutning/lust/livstillfredsställelse i stunden som möjligt och undvika smärta. Tack vare våran hjärna och den hedonisk anpassningen skapas lätt ett moment 22

Hedonisk anpassning, vi vänjer oss snabbt med njutningsfull stimulans och vill ha mer. Det här är ett enormt problem i ett konsumtionssamhälle eftersom vi anpassar oss till varje nivå av materiell standard och komfort. När vi har gjort det vill vi ha mer och sedan ännu mer. Vi köper mer och mer av skit vi inte behöver.

Den eudaimonia vägen är mer definierad som tillväxt och utveckling av din karaktär. Där finns äkthet,  ansvar, mening och spetskompetens. Utveckling är nödvändig och med utveckling kommer t.ex. fysisk och psykisk smärta.

Om du vill ha spetskompetens kommer du bli tvungen att göra saker som är obekväma.
Om du vill ha äkthet måste du tala sanning.
Om du vill känna tillväxt och utvecklas kan du inte ge upp så fort du inte känner lycka.

Du har troligtvis redan jagat båda, fråga dig själv vilken gav bäst välbefinnande?

“Lycka är inte så mycket ett resultat eller sluttillstånd eftersom det är en process att uppfylla de potentialer man har och leva på ett sätt man var avsedd att leva.”

Du vet inte vad som får dig att känna lycka

Du har köpt samhällets version av lycka. Människor i reklamfilmer och på reklampelare visar upp olika objekt och ser “lyckliga ut”. Biologiskt vill vi oftast vara involverade i aktiviteter på den hedonistiska vägen, där vi inte behöver uppleva någon fysisk eller psykisk smärta. Helst vill vi slippa att göra något fysiskt eller psykiskt samtidigt som vi upplever nöje eller lust. Varför tror du att tv och smartphones är så populära?
Men fråga dig själv,  är det verkligen lycka? Ska du jaga den sprudlande känslan som rusar genom kroppen och som kallas lycka eller ska du prova något annat? Kanske skapa mening? Vad är skillnaden? Du har troligtvis känt detta, den ena är ett rus som försvinner snabbt och lämnar dig tom, den andra är något som gör att du känner dig som en bättre människa.

Lycka är som alla andra känslor, flytande

Att känna lycka är en fantastisk sak och stunderna du är lycklig ska du vara tacksam över. Lyckan stannar inte för evigt, det är en känsla som är dynamisk och föränderlig som sorg, ångest, ilska, mening, engagemang, intresse och tillfredsställelse. Ibland känner du dig inte lycklig fastän du har hundra anledningar att vara det. Vissa stunder ser du ingen anledning att vara lycklig men ändå känner du lycka. 

Du är besatt av att mäta ditt mentala tillstånd

Om du är besatt av ett mentalt tillstånd som kallas “lycka” vilken är baserat på nöje och lust kommer du vara miserabel större delen av ditt liv. Om du försöker ändra dina negativa erfarenheter, tankar eller känslor blir det oftast en negativ upplevelse och när du accepterar dem blir det positivt.

Problem med att ha lycka som mål

1. Att ha lycka som mål kan bli ett problem eftersom både du och jag vet att målstolpar förändras eller/och  flyttas. Om du har lycka som ett mål har du sagt indirekt att i stunden kan du inte känna lycka eftersom du inte har/är X.

1A. Positiva känslor uppstår när vi har ett mål och om vi känner av att vi rör oss närmare målet. Utan mål = mindre positiva känslor

1B. Det finns även risk att du sätter för höga mål omedvetet för att sabotera för dig själv, för att du vill känna dig värdelös och bekräfta det. Din förmåga att sätta höga mål kanske skrämmer skiten ur dig, gör så att du känner dig överväldigad och du struntar i att agera, vilket egentligen är baserat på att du är rädd. Du är livrädd för att prova och misslyckas därför sätter du omöjliga mål för att inte agera.

2. Du sätter för höga krav på din lycka, så höga att den inte kan uppfyllas. Exempelvis, att du går in i gymmet för att köra knäböj med 200 kilo på ryggen första passet. Sedan blir du besviken om du misslyckas, skadar dig eller inte klarar av det. Missnöjet och frustrationen över att du inte klarade det försvårar för dig att känna lycka.

3. Om du har visionen av att du kommer vara konstant lycklig kommer du troligtvis ge upp. För att uppnå något i livet vare sig det är en bättre kropp, skaffa nytt jobb, träffa en ny partner, starta företag eller prova nya aktiviteter måste du inse detta. Du kommer inte vara lycklig varje sekund när du försöka uppnå ditt mål.

4. Om du sätter lycka som mål kan tanken och analysen av lycka göra så att du inte kan uppnå målet dvs lycka.

5. Jakten på lyckan kan förstärka avsaknaden av den. 

Du gör motsägelsefulla saker i din strävan efter lycka

Du kanske vet att du mår bättre när du tränar, sover och äter bra. Du vet detta men av någon anledning går du ut och festar tre dagar i veckan, äter skitmat fem dagar av veckans sju fast du är överviktig. 

Det finns även en möjlighet att det omvända är fullt möjligt, att ju olyckligare människor är ju mer lycka söker de. Om du är olycklig söker du lycka. “

Hur kan vi uppnå lycka utan att kliva rakt in i olycka?

Sov, rör på dig och ät bättre! 

Det här är grundstenarna för mitt välbefinnande och “lycka”. Utan min träning, sömn och mat hade jag inte fungerat lika bra.

Förstå vad som är viktigt för dig

Ju högre människor värderar lycka, ju troligare är det att de mår sämre och ha fler depressiva symtom. Chansen är dessutom större att de känner större ensamhet och bli diagnostiserade med allvarliga depressiva störningar. Prova att värdesätt tillväxt, ansvar, ärlighet och spetskompetens istället för nöje och lust. Förstå att fysisk och psykisk smärta är en del av din utveckling, en resa till att låsa upp mer av din karaktär tillsammans med tillvarons mening.

“Många värderar lycka högt och därför jagar vi efter den.”

Sluta ha förväntningar

Vad skulle hända om du inte hade några förväntningar? Om du inte antog saker? Om du inte var så egocentrisk? Jag försöker inte att ha förväntningar och det hjälper mig.

Umgås med vänner, nära och kära

Vi är flockdjur och har behov av människor, gå ut och umgås! 

Sluta försök uppnå ett specifikt känslomässigt tillstånd

Att jaga ett specifikt känslomässigt tillstånd är helt idiotiskt eftersom… Läs varför under “problem med lycka som mål” ännu en gång så förstår du.

Sluta analysera ditt mentala tillstånd som en detektiv

Sluta analysera ditt mentala tillstånd som en detektiv löser ett mord i CSI. Sluta att mäta och sluta fokusera på ditt mentala tillstånd.

Sänka dina standards för att lyckas

Om du tänker att du måste ha X/Z/Y eller vara A/O/U innan du kan vara lycklig kommer du troligtvis aldrig uppleva lycka eftersom mål förändras. När målet förändras gör även dina standarder för att uppnå målet det också. Om du är helt färsk i ditt skrivande är det ganska motsägelsefullt att ha en standard som Steven Pressfield, som skriver åtta till nio timmar om dagen enligt honom själv. 

Hjälp andra människor utan egen vinning

Istället för att fokusera på din egen lycka titta upp och verkligen se andra människor. Prova att hjälpa dem utan att förvänta dig något tillbaka.

“Om du försöker ändra dina negativa erfarenheter, tankar eller känslor blir det oftast en negativ upplevelse och när du accepterar dem blir det positivt.”

Acceptera och reglera dina känslor

Vi har inte full kontroll på våra känslor men vi har väldigt stor inverkan på dem.  

Acceptans
Om du kan lära dig acceptera dina känslor utan att döma, agera och bara låta dem flöda genom dig har du kommit väldig långt. Att acceptera dina känslor gör att du inte börjar “känna om dina känslor” vilket är väldigt vanligt, så kallade metakänslor, du kan känna ångest över att du har ångest.  Med acceptans får den första känslan leva sitt kortvariga liv i din kropp utan ytterligare känslor och tankar som byggs på. Att acceptera en negativ erfarenhet, tanke eller känsla blir en positivt upplevelse. Att försöka ändra en negativ erfarenhet, känsla eller tanke till något positivt blir en negativ upplevelse.

Kognitiv omstrukturering är ett annat verktyg som kan fungera, du formulerar om tankelopen gällande det som händer. Om en relation tar slut kan en vanlig tanke vara “det här är slutet”. Med kognitiv omstruktureringen kan du tänka “det här är början till något nytt och fantastiskt.” 

Engagera dig i skapandet

Sluta tänk så mycket och börja agera och skapa. 

“Hemligheten till lycka är vägen till lycka inte lyckan i sig.”

Källor:
https://www.ocf.berkeley.edu/~eerlab/pdf/papers/Ford_Mauss_Pursuit_of_Positive_Emotion.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Hedonic_treadmill
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11148302
https://positivepsychology.com/eudaimonia/

Comments 2

  1. Post
    Author

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.