Hemligheterna till mental styrka

Hemligheterna till mental styrka
Hemligheterna till mental styrka

Mental styrka handlar om att iaktta dig själv, din inre dialog och agera på vad som är rätt. Vad som är rätt och känns bra går inte alltid hand i hand, som Hans och Greta.

Det kändes som om att lungorna brann. I varje inandning var det som om att någon sprutade på mer tändvätska på elden.

En eld som brunnit senaste minuterna inom mig.

En eld som spred sig genom hela kroppen. Elden åt upp allt syre, och det kändes inte som jag fick in någon luft i lungorna.

En eld som var som ett rytande eldhav. Mina ben kändes som om de skulle vika ihop när som helst.

Mina armar påminde om spagetti. Mitt hjärta bultade så hårt att jag trodde det skulle hoppa ut ur bröstkorgen. Svetten rann och sved i mina ögon.

 Jag ville ge upp, hela min kropp skrek det och hade så gjort de senaste minuterna. Den skrek: ”INTE MER!” Sa åt mig att lägga mig ned på marken och gråta.

Jag skrek tillbaka: MER! ”KOM IGEN!” Flippa däcket, hoppa igenom det och gjorde en till burpee. 

Nu hade jag nått tröskeln där jag grät inombords och förbannade mig själv för att jag fortsatte. Efter jag klivit över tröskeln fick jag gåshud och kände hur ett välbehag sköljde genom kroppen.

Välbehaget fick mig att flippa däcket en gång till, hoppa jämfota två gånger för att komma över till andra sidan, göra en burpee och flippa tillbaka däcket igen.

Pulsen och andningen hade skenat iväg till okontrollerbar. Det gick knappt att andas.

Efter sista flippen ville jag lägga mig ned och dö. Pulsen och andningen fortsatte eskalera och jag kände blodsmak i munnen. 

En rond kvar … Hur ska jag klara det!? Hur ska det vara möjligt …?

Ångesten greppade tag i mig, ruskade om mig, skrek åt mig

Du är helt dum i huvudet. Det är omöjligt! Det har inte varit nytt. Som så många gånger förr lyssnade jag inte på ångesten.

Allt jag fokuserade på var att andas. Andas. Andas. Djupa fina härliga andetag.

Andetag som skulle stilla mitt hjärta och ge mig bäst chans för återhämtning eftersom jag visste att det snart var dags igen.

Tiden rann iväg, snabbare än någonsin. Trettio sekunders vila kändes som två. Det fick mig att minnas flera liknande gånger jag varit i liknande situationer.

Situationer där jag känt liknande. Känt att jag aldrig skulle kunna, att det inte fanns något kvar och ändå hade jag övervunnit dem.

Att jag krossade dem, var så mycket starkare än jag någonsin trott, hade så mycket potential och var så jävla bra! 

Den delen som ville att jag skulle sluta förlorade igen ...”

Om du undviker svårigheter blir du svag

När psykiska ohälsan ökar, gör även den fysiska det, båda sitter ihop. De tillhör varandra som salt och peppar. Frodo och ringen. Hans och Greta. Harry Potter och Voldemort.

De är oskiljbara. Du, jag och alla vet att du mår bättre psykiskt om du tar hand om din kropp.

”51 procent av Sveriges befolkning är överviktiga eller feta, trots att vi vet allt det här.”

Det är ett stort problem som bara ökar för varje år som går. Ett problem som påverkas av att vi (den ledande primaten på jorden) tillåter oss själva att bli mentalt svagare. 

•Att du blir svagare om du inte utsätter dig för svårigheter, obehag och utmaningar (som har med osäkerhet att göra, vilket du biologiskt hatar) är inget nytt.

• Vilket gör att du tar hissen, beställer en uber, tar en taxi, beställer hem en pizza (lutar dig in överdrivet mycket i bekvämlighet och lathet).

•Tittar på tre miljoner kanaler genom olika tjänster, äter godis, kolla på porr, dricker öl eller spela datorspel (snabb tillfredsställelse).

• Om du vill kan du undvika den mesta fysisk smärtan (som att ta hissen istället för trapporna eller skita i att röra på oss).

•Tragiskt nog kan du undvika mycket av den psykiska smärtan (genom att distrahera dig själva med telefonen istället för att ta tag i livet).

• Det är enkelt att ljuga för dig själva och säga: ”det är inte mitt fel” och leva som offer.

***

Att människor undviker svårigheter är inget nytt

Att människan undviker svårigheter är inget nytt, men i dagens samhälle blir resultatet annorlunda. Det blir annorlunda eftersom för att vi inte har samma utmaningar som förut, när vi bodde på savannen eller i grottor.

Svårigheter och utmaningar gör att:

•Det gör så att du känner mening.
• Ger dig utveckling.
•Känner mer självvärde.
• Får bättre självförtroende.
•Bevisar för dig själv att du är kapabel.
• Det gör så att du får se en del av din potential.
•Du inser att du är starkare än vad du någonsin trott från början.
• Att du kan göra så mycket mer.
•Att du är så mycket mer.
• Att du levt mindre än vad du kan.
• Du inaktiskt kan påverka ditt liv.

Svårigheter och utmaningar gör så att vi mår bättre.

Vad är mental styrka?

Att vara mentalt stark handlar inte om att du ska bli ett stenansikte eller ha ett hjärta av kol, att du inte ska visa glädje när du ser en bebis le, heller inte gråta.

Mental styrka handlar om att bli medveten om dina känslor. Att iaktta dig själv, din inre dialog och agera på vad som är rätt. Vad som är rätt och känns bra går inte alltid hand i hand, som Hans och Greta.

Vad som känns bra i nuet är ofta åt helvete fel

Supa, knarka, vara otrogen, äta skitmat, ha huvudet upp i arselet (självcentrerad, arrogant och egocentrisk).

Vad som känns dåligt i nuet är oftast helt jävla rätt!

Att röra på dig, ta tag i samtalet med din partner, träffa dina föräldrar oftare, äta bättre, sova mer, sluta kasta bort så mycket tid på onödigt skit, sluta klaga … Listan kan fortsätta i oändlighet. (Ibland kan det som känns dåligt vara bra.)

***

Mental styrka handlar om rationalitet och verklighet

Mental styrka om att bli medveten, träna upp din acceptans, distans, bli tacksamhet men även sluta/ersätta dåliga vanor och beteenden.

•Det kan göra så att du stoppar dig själv innan du börjar med ohälsosamma vanor.

•Med medvetenhet kan du iaktta dina känslor, så du inte tar ett förhastat beslut, när du till exempel är arg eller känner sorg.

•Mental styrka handlar även om att våga stå för något. Att ha någon form av standard/moral som du själv håller dig till. Att inte vända kappan efter vinden, att inte hoppa från idé till idé utan att få något gjort, och att inte umgås med vem som helst.

***

Om du är mentalt svag

Om du är mentalt svag är du sämre utrustad för livet. Och livet skiter fullständigt i om du är stark eller svag. Livet gör vad livet gör. Vare sig du vill det eller inte. 

Kan du ganska enkelt bli krossad av livet. Om du blir krossad kanske du lägger dig mentalt i ett hörn och tycker synd om dig själv, resten av livet. Blir bitter, dränerar alla runt dig som lever i misär och elände.

• Du kanske lever ett mindre liv och är bitter för det. För att du inte vågat, försöker du hålla kvar alla i hinken. Du drar ned folk igen och säger: ”Det går inte, det är ingen idé.” Försök inte ”vänja eller nöja dig”.

• Du låter dina impulsiva känslor av ilska kontrollera dig. Vilket skapar alla möjliga problem.

• Du kanske blir uppslukad av din sorg, som får dig att älta? Knarka? Dricka som en fisk? Eller skära dig själv?

• Är det enkelt att dina att känslor kastar ned dig i fördärvet och du följer blint med.

Att vara svag är inget som gynnar dig eller någon runt dig.

Hur bygger jag mental styrka?

Din mentala styrka och kvaliteten på ditt liv går hand i hand. Du väljer själv.

Du kan vara svag eller så kan du välja att träna upp den och bli stark(are).

Om du väljer att börja träna upp den och bli starkare kommer du att:

•Kunna hantera livet bättre.
• Möta motgångar bättre.
•Se vad som är, inte vad du vill eller fantiserar om.
• Bli mer medveten.
•Stoppa dig själv, innan du saboterar för dig själv.
• Vara en stöttepelare för människor runt dig.
•”Ställ dig” upp när livet kraschar.
• Kunna pressa dig själv i vissa tillfällen, där det flesta skulle ge upp.
•Kommer att kunna göra saker som du nödvändigtvis inte vill.
• Göra klart ett projekt.
•Jobba mot din dröm.
• Vara okej med att misslyckas.

***

Förstå att vad du känner och vad du behöver är två skilda saker

Känslor och vad som är bra två skilda saker. Känslor har alltid sagt att kokain varit en bra idé (det säger de kortsiktigt). Min logik vet att det är dåligt.

Att det är ett kort rus, att det inte är värt några timmar skoj för att paja en, två eller fem dagar. Framför allt att det får mig att må skit.

Min mentala styrka med hjälpen av logik och erfarenhet, kan jag göra beräkning att långsiktigt är det inte värt det, så jag skiter i det. Är det enkelt? Nej. Är det värt det? Ja.

Med tiden slutar bygger du upp en ny version av dig själv. En version som du samlar bevis på, att du kan stå emot.

Det behöver inte bara vara droger. Det kan vara dina dagliga vanor (som mat, att du inte rör på dig, att du tittar på för mycket porr, att du dricker läsk, att du inte vågar mer).

Det kan även vara mer positiva saker som träning, som att du tränar för mycket för att du är fet när du egentligen har tre procent kroppsfett.

***

Använd din kropp som verktyg för att bygga mental styrka

Jag ser kroppen som ett verktyg som du kan använda för att prova, utmana, utforska och stärka dig mentalt.

Något jag märkt är att konditionsträning funkar väldigt bra. Det är jobbigt och man vill ge upp.

Varför det funkar är för att du får pressa dig själv och du måste du vara ”större” än dina känslor. Du gör något fast du inte vill och känner att du vill ge upp, men fortsätter.

Det här att kunna pressa dig själv med hjälp av kroppen i träning kommer du kunna applicera till resten av livet.

•Du lär dig att du kan göra mer än vad du trodde från början.
• Du lär dig att du kan göra saker fast du inte känner för det.
•Du lär dig att du kan ta dig igenom ångesten.
• Du lär dig att du har mer potential än du trodde.

Precis som jag byggde mental styrka från att stå emot ladd, kan du göra det för att stoppa dina destruktiva beteenden.

***

Våga iaktta dig själv

Om du någonsin ska kunna bygga mental styrka måste du våga iaktta dig själv. Du måste kunna ta distans från ditt ego, dina tankebanor, beteenden och våga se på dig själv utifrån och fråga: Varför? Vem? Var? Vad?

Varför skadar jag mig själv?
Varför vill jag mitt sämsta?
Vad gör jag för att göra mitt liv sämre?
Varför vill jag mitt bästa?
Borde jag äta det här?
Varför går jag till jobbet?
Vad kan jag sluta med för att göra det bättre?
Varför söker jag inte ett nytt?
Vad är första steget dit?
Varför försöker jag inte göra något annat?
Varför är jag som jag är?
Vad tror jag mig själv vilja uppnå?

***

Mental strategi för mental styrka

När du vågar göra det här, och du inser att när du blir full på fredag och lördag gör du skitval och är ett svin.

Ett svin du troligtvis inte vill vara.

Tro det eller ej men ett av det ”enklaste” sättet att motverka det här, är att inte bli full, men det är inte så enkelt.

Varför det inte är enkelt är för att: 

***

Din mentala strategi har med dina vanor att göra 

Du har gjort det så länge och gör det på automatik. ”Tack vare” dina neurologiska vägar i huvudet (dina tankebeteenden) är så pass inkörda.

***

Din identitet och mentala styrka

Du har byggt upp en bild av dig själv som ”festprissen” eller ”arslet” och ditt ego håller fast i den. En bild du får bekräftat av dina ”vänner” som kanske inte alls är bra vänner.

***

Ditt umgänge 

Ditt umgänge (din flock) är bland det viktigaste som finns för dig.

Umgänget är vad som fått oss att överleva, och om den enda gången du träffar din flock är när ni super och beter er som svin …

***

Ditt undermedvetna 

Du kanske bär på en sorg som jag gjorde? En sorg som får dig att vilja fly. Sorgen får dig att bedöva dig själv med alkohol.

***

Förstå att du behöver en ny mental strategi för att bli mentalt stark

Om du vill skapa ett annat liv, gör andra val, som leder till andra vanor.

Låt oss säga att du gör valet att du börjar att träna. Med ditt nya val kommer du att sova bättre, möta nya människor, få en annan bild av dig själv, och det är för att du väljer annorlunda, men även att ”festprissen” eller ”arselet” avtar eftersom du inte får bekräftelse på det. Ps.. som du kanske aldrig var ifrån början?

Dina impulsiva och destruktiva beteenden på fyllan försvinner.

Det här kommer resultera i att mycket av din ångest, sorg och skam över ditt beteende kan släppa, då du inte återupprepar det.

Du blir en bättre människa som inte gör världen eller människor illa. Alla vinner på det.

Kommer ditt gamla jag försöka dra ned dig igen? Absolut.
Är det värt att fortsätta försöka? Absolut.
Vad händer om jag trillar dit igen? Du reser dig upp, borstar av dig, lär dig och fortsätter att bygga på ditt nya jag.
En mental styrka bygger du genom ärlighet, öppenhet, sårbarhet, erfarenhet, logik och förberedelse.

Källa

https://www.psychologytoday.com/us/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201501/the-5-biggest-myths-about-mental-strength

Kommentera