Hemligheterna till mental styrka

Hemligheterna till mental styrka

”Mental styrka handlar om att iaktta dig själv, din inre dialog och agera på vad som är rätt. Vad som är rätt och känns bra går inte alltid hand i hand, som Hans och Greta.”

Det kändes som om att lungorna brann. I varje inandning var det som om att någon sprutade på mer tändvätska på elden.

En eld som brunnit senaste minuterna inom mig.

 En eld som spred sig genom hela kroppen. Elden åt upp allt syre, och det kändes inte som jag fick in någon luft i lungorna.

En eld som var som ett rytande eldhav. Benen kändes som om de skulle vika ihop när som helst.

Mina armar påminde om spagetti. Mitt hjärta bultade så hårt att jag trodde det skulle hoppa ut ur bröstkorgen. Svetten rann och sved i mina ögon.

 Jag ville ge upp, hela min kropp skrek det och hade så gjort de senaste minuterna. Den skrek: ”INTE MER!” Sa åt mig att lägga mig ned på marken och gråta.

Jag skrek tillbaka: MER! ”KOM IGEN!” Flippa däcket, hoppa igenom det och gjorde en till burpee. 

Nu hade jag nått tröskeln där jag grät jag inombords och förbannade mig själv för att jag fortsatte.

Samtidigt som jag fick en känsla av glädje, att jag inte gav upp, att jag fortsatte fast allt jag ville göra, var att ge upp.

Glädjen fick mig att flippa däcket en gång till, hoppa jämfota två gånger för att komma över till andra sidan, göra en burpee och flippa tillbaka däcket igen.

Pulsen och andningen hade skenat iväg till okontrollerbar. Det gick knappt att andas.

Efter sista flippen ville jag lägga mig ned och dö. Pulsen och andningen fortsatte eskalera och jag kände blodsmak i munnen. 

En rond kvar … Hur ska jag klara det!? Hur ska det vara möjligt …?

Ångesten greppade tag i mig, ruskade om mig, skrek åt mig

Du är helt dum i huvudet. Det är omöjligt! Det har inte varit nytt … Tvärtom … Som så många gånger förr lyssnade jag inte på ångesten.

Allt jag fokuserade på var att andas. Andas. Andas. Djupa fina härliga andetag.

Jag ville få ned pulsen. Stilla mitt hjärta och ge mig bäst chans för återhämtning eftersom jag visste att det snart var dags igen.

Så jag gick fram och tillbaka medan tiden rann iväg, snabbare än någonsin. Trettio sekunders vila kändes som två.

Jag gav inte upp eftersom min kropp kom ihåg alla gånger jag varit i liknande situationer.

Alla gånger jag trott att jag aldrig skulle kunna, att det inte gick, att det inte fanns något kvar.

Alla dessa gånger kom jag ihåg, men viktigare var att jag övervann dem. Att jag krossade dem.

Att jag var så mycket starkare än jag någonsin trott. Att jag hade så mycket potential. Att jag var så jävla bra! 

Den delen som ville att jag skulle sluta förlorade igen ...”

När du undviker svårigheter blir du svag

När den psykiska ohälsan ökar, gör även den fysiska det, båda sitter ihop. De tillhör varandra som salt och peppar. Frodo och ringen. Hans och Greta. Harry Potter och Voldemort.

De är oskiljbara. Du, jag och alla vet att du mår bättre psykiskt om du tar hand om din kropp.

Det borde vara enkelt, men det är inte det eftersom 51 procent av Sveriges befolkning är överviktiga eller feta, trots att vi vet allt det här.

Det är ett stort problem som bara ökar för varje år som går. Ett problem som påverkas av att vi (den ledande primaten på jorden) tillåter oss själva att bli mentalt svagare. 

• Vi har blivit svagare eftersom vi inte utsätter oss för svårigheter, obehag och utmaningar (som har med osäkerhet att göra, vilket vi biologiskt hatar).

• Vi tar hissen, beställa en uber, tar en taxi, beställer hem en pizza (lutar oss in överdrivet mycket i bekvämlighet och lathet).

• Vi kan titta på tre miljoner kanaler genom olika tjänster, äta godis, kolla på porr, dricka öl eller spela datorspel (snabb tillfredsställelse).

• Vi kan undvika den mesta fysisk smärtan (som att ta hissen istället för trapporna eller skita i att röra på oss).

• Vi kan undvika mycket av den psykiska smärtan (genom att distrahera oss själva med telefonen istället för att ta tag i livet).

• Vi kan ljuga för oss själva och säga: ”det är inte mitt fel” och leva som offer.

***

Att människor undviker svårigheter är inget nytt

Att människan gör allt det här är gamla nyheter, men i dagens samhälle blir resultatet annorlunda, då vi inte har samma utmaningar som förut, när vi bodde i grottor.

Något som är motsägelsefullt när det kommer till svårigheter och utmaningar är att:

• Det gör så att du känner mening.
• Ger dig utveckling.
• Känner mer självvärde.
• Får bättre självförtroende.
• Bevisar för dig själv att du är kapabel.
• Det gör så att du får se en del av din potential.
• Du inser att du är starkare än vad du någonsin trott från början.
• Att du kan göra så mycket mer.
• Att du är så mycket mer.
• Att du levt mindre än vad du kan.
• Att övervinna dem ger dig även känslan av att du faktiskt kan påverka ditt liv.

Svårigheter och utmaningar gör så att vi mår bättre.

Vad är mental styrka?

Att vara mentalt stark handlar inte om att du ska bli ett stenansikte eller ha ett hjärta av kol, att du inte ska visa glädje när du ser en bebis le, heller inte gråta. Mental styrka handlar om att bli medveten om dina känslor. Att iaktta dig själv, din inre dialog och agera på vad som är rätt. Vad som är rätt och känns bra går inte alltid hand i hand, som Hans och Greta.

Vad som känns bra i nuet är ofta åt helvete fel

Supa, knarka, vara otrogen, äta skitmat, ha huvudet upp i arselet (självcentrerad, arrogant och egocentrisk).

Vad som känns dåligt i nuet är oftast helt jävla rätt!

Att röra på dig, ta tag i samtalet med din partner, träffa dina föräldrar oftare, äta bättre, sova mer, sluta kasta bort så mycket tid på onödigt skit, sluta klaga … Listan kan fortsätta i oändlighet. (Ibland kan det som känns dåligt vara bra.)

***

Mental styrka handlar om rationalitet och verklighet

Många gånger handlar mental styrka om att bli medveten, träna upp din acceptans, distans, bli tacksamhet men även sluta/ersätta dåliga vanor och beteenden.

• Det kan göra så att du stoppar dig själv innan du börjar med ohälsosamma vanor.

• När du är medveten kan du iaktta dem, så du inte tar ett förhastat beslut, när du till exempel är arg eller känner sorg.

• Mental styrka handlar även om att våga stå för något. Att ha någon form av standard/moral som du själv håller dig till. Att inte vända kappan efter vinden, att inte hoppa från idé till idé utan att få något gjort, och att inte umgås med vem som helst.

***

Om du är mentalt svag

Om du är mentalt svag är du sämre utrustad för livet. Eftersom livet skiter fullständigt i om du är stark eller svag. Livet gör vad livet gör. Vare sig du vill det eller inte. 

Kan du ganska enkelt bli krossad av livet. Om du blir krossad kanske du lägger dig mentalt i ett hörn och tycker synd om dig själv, resten av livet. Blir bitter, dränerar alla runt dig som lever i misär och elände.

• Du kanske lever ett mindre liv och är bitter för det. För att du inte vågat, försöker du hålla kvar alla i hinken. Du drar ned folk igen och säger: ”Det går inte, det är ingen idé.” Försök inte ”vänja eller nöja dig”.

• Du låter dina impulsiva känslor av ilska kontrollera dig. Vilket skapar alla möjliga problem.

• Du kanske blir uppslukad av din sorg, som får dig att älta? Knarka? Dricka som en fisk? Eller skära dig själv?

• Är det enkelt att dina att känslor kastar ned dig i fördärvet och du följer blint med.

Att vara svag är inget som gynnar dig eller någon runt dig.

Hur bygger jag mental styrka?

Din mentala styrka och kvaliteten på ditt liv går hand i hand. Du väljer själv. Antingen kan du vara svag eller så kan du välja att träna upp den och bli stark(are). Om du väljer att börja träna upp den och bli starkare kommer du att:

• Kunna hantera livet bättre.
• Möta motgångar bättre.
• Se vad som är, inte vad du vill eller fantiserar om.
• Bli mer medveten.
• Kunna stoppa dig själv, innan du saboterar för dig själv.
• Kunna vara en stöttepelare för människor runt dig.
• Resa dig upp när livet kraschar.
• Kunna pressa dig själv i vissa tillfällen, där det flesta skulle ge upp.
• Kommer att kunna göra saker som du nödvändigtvis inte vill.
• Göra klart ett projekt.
• Jobba mot din dröm.
• Vara okej med att misslyckas.

***

Förstå att vad du känner och vad du behöver är två skilda saker

Som jag var inne på tidigare är känslor och vad som är bra två skilda saker. Känslor har alltid sagt att kokain varit en bra idé (det säger de kortsiktigt). Min logik vet att det är dåligt.

Att det är ett kort rus, att det inte är värt några timmar skoj för att paja en, två eller fem dagar. Framför allt att det får mig att må skit.

Min mentala styrka med hjälpen av logik och erfarenhet, kan jag göra beräkning att långsiktigt är det inte värt det, så jag skiter i det. Är det enkelt? Nej. Är det värt det? Ja.

Något som är positivt är att det blir enklare med tiden eftersom du bryter beteende. Du slutar belöna dig själv samtidigt som du bygger upp en ny version av dig själv. En version som du samlar bevis på, att du kan stå emot.

Men det behöver inte bara vara droger. Det kan vara dina dagliga vanor (som mat, att du inte rör på dig, att du tittar på för mycket porr, att du dricker läsk, att du inte vågar mer).

Det kan även vara mer positiva saker som träning. Att du tränar för mycket för att du är fet när du egentligen har tre procent kroppsfett.

***

Använd din kropp som verktyg för att bygga mental styrka

Jag ser kroppen som ett verktyg som du kan använda för att prova, utmana, utforska och stärka dig mentalt.

Något jag märkt är att konditionsträning funkar bäst. Inte bara där lungorna brinner, hjärtat är på väg att explodera och det smakar blod i munnen, utan även långdistans.

Anledningen är för att du får pressa dig själv. Du får vara större än dina känslor, du gör något fast du inte vill, känner till exempel ångest, att du vill ge upp, men fortsätter.

Det här att kunna pressa dig själv med hjälp av kroppen i träning kommer du kunna applicera till resten av livet.

• Du lär dig att du kan göra mer än vad du trodde från början.
• Du lär dig att du kan göra saker fast du inte känner för det.
• Du lär dig att du kan ta dig igenom ångesten.
• Du lär dig att du har mer potential än du trodde.

Precis som jag byggde mental styrka från att stå emot ladd, kan du göra det för att stoppa dina destruktiva beteenden.

***

Våga iaktta dig själv

Om du någonsin ska kunna bygga mental styrka måste du våga iaktta dig själv. Du måste kunna ta distans från ditt ego, dina tankebanor, beteenden och våga se på dig själv utifrån och fråga: Varför? Vem? Var? Vad?

Varför skadar jag mig själv?
Varför vill jag mitt sämsta?
Varför vill jag mitt bästa?
Vad gör jag för att göra mitt liv sämre?
Vad kan jag sluta med för att göra det bättre?
Varför äter jag det här?
Varför går jag till jobbet?
Varför söker jag inte ett nytt?
Varför försöker jag inte göra något annat?
Varför är jag som jag är?
Vad tror jag mig själv vilja uppnå?
Vad är första steget dit?
Var står jag idag?
Varför rör jag inte på mig när jag vet att jag borde?

***

Mental strategi för mental styrka

Låt oss säga att du vågar göra det här, och du inser att när du blir full på fredag och lördag gör du skitval och är ett svin.

Enklaste sättet att motverka det här, är att inte bli full, men det är inte så enkelt. Varför det inte är enkelt är för att: 

Din mentala strategi har med dina vanor att göra 

Du har gjort det så länge och gör det på automatik. Det händer eftersom dina neurologiska vägar i huvudet (dina tankebeteenden) är så pass inkörda.

Din identitet och mentala styrka

Du har byggt upp en bild av dig själv som ”festprissen” eller ”arslet” och ditt ego håller fast i den. En bild du får bekräftat av dina ”vänner” som kanske inte alls är bra vänner.

Ditt umgänge 

Ditt umgänge (din flock) är bland det viktigaste som finns för dig. Det är vad som fått oss att överleva, och om den enda gången du träffar din flock är när ni super och beter er som svin …

Ditt undermedvetna 

Du kanske bär på en sorg som jag gjorde? En sorg som får dig att vilja fly. Sorgen får dig att bedöva dig själv med alkohol.

***

Förstå att du behöver en ny mental strategi för att bli mentalt stark

Om du vill skapa ett annat liv, gör andra val, som leder till andra vanor.

Låt oss säga att du börjar träna. Du kommer göra nyval.

Du kommer sova bättre. Du kommer möta nya människor. Du kommer få en annan bild av dig själv, och det är för att du väljer annorlunda, men även att ”festprissen” eller ”arselet” avtar eftersom du inte får bekräftelse på det.

Du kanske aldrig var det från början. Vilket gör att mycket av din ångest, sorg och skam över ditt beteende kan släppa, då du inte återupprepar det. Dina impulsiva och destruktiva beteenden på fyllan försvinner.

Du blir en bättre människa som inte gör världen eller människor illa. Alla vinner på det.

Kommer ditt gamla jag försöka dra ned dig igen? Absolut.
Är det värt att fortsätta försöka? Absolut.
Vad händer om jag trillar dit igen? Du reser dig upp, borstar av dig, lär dig och fortsätter att bygga på ditt nya jag.
En mental styrka bygger du genom ärlighet, öppenhet, sårbarhet, erfarenhet, logik och förberedelse.

Gillade du artikeln? Då kommer du att älska mina böcker

Källa

https://www.psychologytoday.com/us/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201501/the-5-biggest-myths-about-mental-strength

Kommentera