Istället för att ge nyårslöften som bryts

Istället för att ge nya nyårslöften som bryts

Året går mot sitt slut och att lova sig själv en nystart på det nya året och att livet ska vända är ett vanligt fenomen, även kallat nyårslöften. Att ge nyårslöften har nog alla gjort med ett champagneglas i en handen och en cigarr i den andra som är lika blöt som en disktrasa för någon har sugit på den, fast ni kom överens om att ingen skulle göra det. Irritationen som känns i kroppen över att Calle eller Stina sög på den släpper med nästa klunk champagne och dina nya nyårslöften. Det är ju trots allt nyår! Ett nytt år, en ny chans till en nystart där allt kommer att ändras…eller?

“Mycket lovas och de flesta nyårslöftena bryts.”

Många fortsätter att ge nya nyårslöften trots att de misslyckats med löften de gett tidigare samtidigt som de tänker att “i år då ska det bli skillnad!”.  Du gör det utan att inse att du sagt precis detsamma som förra året och året innan dess. Den första januari vaknar du upp bakfull som en get i din väns sovrum fast ni delar lägenhet. Ditt huvud bankar och du ligger bredvid en person som du inte riktigt vet hur du hamnade i säng med eller om ni haft sex. Du är lika törstig som en man som vandrat i öknen i fem dagar utan vatten. Du bestämmer dig för att gå till köket och på väg till köket känner du hur det luktar intorkad öl, vin och sprit. Du känner hur det kladdar under dina fötterna för varje steg du tar och du fastnar nästan. Det ligger fimpar, snus, ölburkar, plastglas, vintetror, petflaskor och krossat glas utspritt som om en splitterbomb exploderat i lägenheten. När du kommer till köket ser du svarta brännmärken i plastmattan på golvet och du kommer ihåg att ni tyckte det var en bra idé att skjuta raketer från lägenhetsfönstret (lägenheten ligger mitt i stan!) Innan du går tillbaka till rummet för att vilja glömma allt. Du tittar in i vardagsrummet och ser en människa du aldrig sett förut som sover på soffan och du inser snabbt att halva stan var uppe hos dig igår och troligtvis lovat sig själva samma sak som du, att “2020” då ska det bli en ändring eftersom jag har nyårslöften!

Varför bryts nyårslöften?

Det finns många anledningar till varför nyårslöften bryts och en oändlighet av “bra” ursäkter. Du, jag, din granne eller arbetskollega har alltid en bra anledning till varför nyårslöfterna inte hölls och det finns alltid en bra bortförklaring. De flesta ursäkter som att “jag inte har tid” “jag har barn” “jag jobbar heltid” “jag hann inte” “jag gör det imorgon” härstammar alla från fyra biologiska faktorer. 

1. Snabb tillfredsställelse

Jag gick inte ner 10 kilo under en månad, så jag slutar att träna och äta bra.
Jag lyckades inte starta ett miljardbolag på en månad så jag ger upp.
Jag träffade inte min drömpartner efter två dejter därför slutar jag att försöka.
Jag klarade inte av att skriva en bok på en månad därför ger jag upp.

Lösning:

A. Förstå att snabb tillfredsställelse fått oss att överleva. Du kommer alltid vilja ha eller få så observera dig själv när det kommer till detta.

B. Snabb tillfredställelse lämnar tomhet, en tomhet som du vill fylla med mer snabb tillfredställelse. Det är ett evigt hål som aldrig fylls eftersom det alltid finns mer att vilja ha eller få.

C. Tänk dig att du är ett stort skepp som seglade ur kurs under flera år, vad får dig att tro att du kan vända och komma till ditt mål på några veckor? Bra saker tar tid!

2. Spara energi

Din kropp och hjärna gör allt i sin makt för att du ska spara energi eftersom vi ska överleva. De drar dig tillbaka till soffan, får dig att titta på meningslösa program och kommer göra allt i sin makt för att du inte ska spendera energi fysiskt eller psykiskt.

Lösning: Förstå att du är en lat jävel och agera fast du inte känner för det.

3. Rädslan för att uppleva fysisk eller psykisk smärta

En vital funktion för vår överlevnad är att undvika fysisk och psykisk smärta. Det är ännu en boja som sitter runt din fot när du bestämmer att du ska ut och springa.

Lösning: Förstå att fysisk och psykisk smärta är oundlviklig och en stor del av din förändring och utveckling.

4. Rädslan för det okända

Att inte veta kunde förr i tiden leda till döden och därför avskyr vi osäkerhet. Den skapas när du upplever något du inte gjort förut som att gå till ett gym, prova en ny hobby, prata inför en grupp eller bjuda ut en person från jobbet.

Lösning: Inse att du är livrädd för att du inte vet vad som kommer att hända men gör det ändå.

“Innan du hinner säga killevippen har du börjat träna och slutat träna för att sedan stå med en blöt cigarr i munnen och ger nyårslöften om samma sak igen på nyårsafton 2020.”

Istället för att ge nyårslöften som inte håller

Vad du är missnöjd över har du troligtvis stått och önskat bort förut.Vad får dig att tror att ett nytt nyårslöfte kommer lösa ditt problem? Vill du prova på något nytt? Förra året gjorde jag en sammanställning av året som gått. Hur jag tyckte det hade varit, vad året lärt mig, vad som varit bra eller dåligt och vad jag skulle ta med mig in i 2020 och vad jag absolut inte skulle ta med mig in i det nya året. Det innebar att jag bestämde mig för vad jag skulle lämna kvar 2019, som t.ex. att ge dåliga löften till mig själv som jag inte kan hålla och är för enkla att bryta utan konsekvenser. Att göra en sammanställning handlar inte om att korsfästa sig själv och bli ett offer utan att lära sig om sig själv. Det finns flera positiva anledningar till varför:

– Spara tid och känslor genom att ge mig själv en möjlighet att undvika stora tabbar jag redan gjort minst en gång..
– Fundera på vad jag verkligen tycker är viktigt.
– Bli bättre på att prioritera.
– Förstå mig själv och min målbild.
– Bestämma mig för vad jag ska fokusera på 2020.
– Bestämma vad jag absolut inte ska ta med mig utan lämna detta kvar 2019.
– Bestämma vad jag ska ta med mig från 2019 som verkligen var bra.
– Listan av fördelar är nästan oändlig men det handlar om att jag göra mitt bästa för att förstå mig själv bättre och skapa ett bättre 2020.

“Vi kan inte se in i framtiden men vi kan se vårt förflutna som för övrigt är en väldigt bra lärare speciellt när det gäller alla smärtsamma lärdomar eftersom dessa fastnar i vårt medvetande.“

Vi kan inte se in i framtiden men vi kan se vårt förflutna

Om jag skulle säga att du bör tänka tillbaka på året 2019 och vad du lärt dig som bara varit kul, då skulle jag lura dig, med det sagt kommer du troligtvis skratta och tänka “hur fan tänkte jag egentligen?”
I stunden du blickar tillbaka på 2019 kanske du inser att du inte tagit hand om din hälsa. Du kanske skulle ha spendera mer tid med dina barn, din sambo, sökt ett nytt jobb, åkt på en resa. Du kanske skulle ha jobbat mindre, spenderat mer tid med relationer eller börjat bygga på en framtida verksamhet?

“Det är ingen hemlighet att de flesta vill bli bättre men ingen verkar vilja lära sig från sitt förflutna.”

Vad ser du om du blickar tillbaka på 2019?

Att tänka tillbaka ger dig en möjlighet att komma ihåg vissa lärdomar och om du iakttar dig själv kanske du inte behöver göra om samma tabbar 2020 eller 2021 som att stå på nyårsnatten och säga “i år ska det bli en ändring” för att vakna upp bakfull och äta en pizza, igen…

Frågor som kan hjälpa dig i din sammanställning:

Hur var dina relationer?
Hur var din kontakt med familjen?
Hur fungerade det finansiella d.v.s din privata ekonomi?
Hur var din hälsa?
Hur var din utveckling som person?
Hur mådde du?
Vad ska du absolut inte ta med in i det nya året?
Vad ska du ta med dig till 2020?
Vad ska du jobba på/med?

Fyra steg du kan göra med hjälp av frågorna

1. Ta ett papper och börja skriva ner svaren
2. När du har svaren, skriv ner nya mål som du parar ihop med 2 eller tre vanor.

Relationer
Mål: Förbättra relationer och skapa nya.

Nya vana: Besöka min familj en gång per vecka.
Nya vana: Träffa två eller tre nära vänner varje vecka.
Nya vana: Gå på en dejt/nätverksträff/annorlunda aktiviteter varje månad.

Hälsa
Mål: Få en snyggare kropp, må bättre och känna mig starkare.

Vana: Röra på mig tre gånger i veckan.
Vana: Skapa tydliga rutiner med mat, sömn och rörelse.
Vana: Dricka alkohol en eller två gånger i månaden istället för varje vecka.

Finansiellt
Mål: Ha ett sparkonto på 40 000 kr.

Vana: Spara 3 400 kr/månad

Vana: Se över ekonomin en gång/månad och banta din guldkostym (billigare bil, sluta äta ute, supa etc.)

Personlig utveckling
Mål: Känna en större mening.

Vana: Läs 30 min varje vecka.
Vana: Prova en ny aktivitet en gång i månaden.
Vana: Gör något som skrämmer dig en gång i månaden, utmana dig själv.

Karriär
Mål: Hitta ett nytt jobb som du trivs bättre med.

Vana: Sök fem nya jobb varje månad.
Vana: Gå på ett nätverksevent varje månad.

Vad lärde jag mig under 2019?

Jag ska inte dejta den här typen av person.
Jag ska lära mig att säga nej.
Jag ska ta hand om min hälsa bättre.
Jag ska sova mer.
Jag ska inte äta så mycket skitmat.
Jag ska dra ner på min alkoholkonsumtion.

3. Skriv ut detta papper och titta på det varje dag

4. Börja NU!

“Tänk dig att det är NU du har en möjlighet att bestämma över dig själv. Du är en symboliskt en gitarr som du ska spela på och hitta dina egna toner om hur ditt liv ska spelas.”

Källor

Patrick Bet-Davids

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.