Tankar och din personliga berättelse

Tankar och din personliga berättelse

Tankar och din personliga berättelse

När du var liten kanske du tänkte att det fanns ett monster i ditt rum. Tanken på att det fanns ett monster sa åt din kropp att frigöra ämnen som gjorde att du kände rädsla. När du kände rädsla fick du fler tankar på monstret som i sin tur sa åt kroppen att frigöra ännu fler ämnen så att du kände ännu mer. Innan du hade en aning om vad som hände satt du fast i en loop av att dina tankar skapade känslor och dina känslor skapade tankar. Tankar kan komma från ingenstans likt en hicka eller tas upp av dina sinnen i din omgivning eller minnen. Om du blundar och tänker tillbaka på ett glädjefyllt ögonblick i ditt liv så känner du troligtvis glädje. Tankar kan även få dig att känna precis i stunden sådant som hänt för ett halvt liv sedan. Tankar om framtiden kan få dig att må dåligt, sämre eller eventuellt bättre. Du kan t.ex. få prestationsångest om du ska prata inför en grupp imorgon eller om du har en arbetsintervju. Du kan känna hopp eller hopplöshet om framtiden.

Din personliga berättelse

Jag har varit väldigt kritisk och medveten om min kropp och mitt utseende. Denna personliga berättelse startade när jag var runt sju eller åtta år. Det var tiden då jag började jämföra mig själv med mina vänner. Många av dem hade “tvättbrädor” och vad hade jag? Jag tyckte jag var fläskig som en gris när jag såg mig själv i spegeln. De stunder jag såg min egen reflektion såg jag ett ansikte som var mer likt en fotboll, en mage som liknade en degklump och varje gång jag satte mig ner kände jag magen som hängde över bältet, shortsen eller byxorna. Magen som hängde över ville jag bara skära bort med kniv.

Jag ville inte visa min kropp, utan gjorde allt för att dölja den.”

Jag var fet i mina tankar fast verkligheten sa att jag hade en normal viktkurva. Min egen sanning och övertygelse ekade inom mig och jag hittade bevis för mina negativa tankar i min objektiva värld eftersom jag letade. Dessa tankar blev ord och sedan meningar som blev berättelsen om att “det här” hände för att jag är fet. Eftersom jag hittade bevis på det som för övrigt kanske inte alls stämde med verkligheten blev jag mer självkritisk och nihilistisk. Jag ville inte visa min kropp, utan gjorde allt för att dölja den. Jag badade med t-shirt på somrarna och när jag skulle sova över hos någon vän sov jag alltid med t-shirt på fast jag älskade att sova utan. Ibland smög jag ner under täcket med tröjan på för att ta av den när jag var där under täcket eftersom det var säkert då ingen såg. På morgonen tog jag på mig tröjan innan jag gick upp ur sängen. Berättelsen fortsatte att eka och den fick mig att må sämre och till slut blev det ett hat mot en kropp som jag satt fast i. Den ekade tills jag var runt 22 år och var i mitt livs bästa form och var helt besatt av min kropp, träning och hur jag åt.

“Då fick jag insikten att hur bra kropp jag än får spelar det ingen roll, jag kände mig lika dålig, värdelös och ovärdig ändå.”

Berättelsen som började med att jag ogillade min kropp blev nu självhat mot mig själv. Superkritisk mot mig själv och fullt ut nihilistisk. Fundamentet till berättelsen blev nu att jag inte var värd något. Bevisen blev annorlunda, hon dissade mig för att jag var ful, hon ville inte ge numret för att jag … Jag är inte smart och jag kan inte lära mig det här. Jag kommer aldrig lyckas. Jag vågar inte, jag kan inte, bevisen kom att hindra mig i mycket och i många delar av livet. Något hände då jag var runt 22 år, jag vet inte hur men jag fick insikten om att hur bra kropp jag än får spelar det ingen roll då jag kommer känna mig lika dålig, värdelös och ovärdig ändå. Jag fortsatte leva i någon form av skev och osäker värld något år till men det var inte kroppen som jag såg som ett problem, utan mig själv.

“Berättelsen gjorde att jag omedvetet valde att sjunka djupare”

Samma nihilistiska berättelse återupptog jag och gjorde än värre några år senare när jag i Portugal kände som att mitt liv var över.  Jag förlorade min dåvarande flickvän, hade ingenstans att bo och min dröm krossades framför mina ögon. Tankarna av att jag inte var värd något, att allt var mitt fel var de första stegen av vad som skulle bli en stig eller rättare sagt en motorväg som skulle leda till stora städer av självömkan och destruktiva beteenden. Jag började leva i en berättelse som jag under flera år berättade för mig själv om hur värdelös och ovärdig jag var mitt eget liv, eftersom det var mitt eget fel att jag förlorat allt och inget skulle bli bättre. Jag såg mig själv som ett offer och behandlade mig själv som skit mentalt eftersom jag tyckte jag behövde straffas.

“På samma sätt som att jag har haft och har olika berättelser i mitt huvud har du troligtvis liknande berättelser i ditt”

Eftersom min personliga berättelse sa att jag inte var värd något och att allt var mitt fel så hittade jag bevis på det i verkligheten också. Jag var inte värd jobbet eftersom jag var värdelös och därför fick jag det inte. Jag var inte värd min dröm eftersom jag förstört den själv och därför misslyckas jag.  Jag var inte värd en tjej eftersom jag förlorade den perfekta tjejen. Jag var inte värd mitt liv eftersom jag är värdelös. Till slut slog jag i någon form av botten, jag bodde i en bil och hade bestämt mig för att ta mitt liv.


Din personliga berättelse influerar dig

Din personliga berättelse influerar dina egna tolkningar av dig själv och vad som händer i just ditt liv.
Som du nu förstår är din tankar och din personliga berättelse otroligt kraftfull. Min fick mig nästan att ta mitt liv men viktigare att sluta leva som ett offer och ta tag i min situation och mitt liv. Din personliga berättelse skapas i det omedvetna som är den största delen av din hjärna. Berättelsen formar även självinsikt som förhoppningsvis har någon form av förankring i omvärlden. Vi bär ofta med oss upplevelser som hänt tidigare i livet och dessa händelser kan vara en del av din berättelse. Det kan vara att du blev utskrattade när du gick i tvåan och skulle prata inför en grupp eller att du tyckte eller kände att dina föräldrar inte gav dig tillräckligt med kärlek, trygghet eller närhet när du var liten och därför överkompenserar du omedvetet detta i dina kärleksrelationer idag. Din far kanske var väldigt hård mot dig vilket kanske har fått dig att hata auktoriteter. Du kanske var fattig och den största drivkraften du har inom dig nu är att bli rik, eller så kanske du bara älskar allt och alla?

“De flesta människor vill känna sig speciella och unika. En känsla som även kan få dig att leva miserabelt eftersom du då är “speciell”.

Vad säger din personliga berättelse om dig?

Om du börjar iaktta dig själv som en främling i vardagen, vad hör du? Vad säger du om dig själv? Vad är det för något du berättar? Vad känner du inför dig själv?

Att du är värdefull?
Att du är viktig?
Att du betyder något?
Att du kan lyckas?
Att du kan nå din dröm?
Att du är ödmjuk, respektfull?
Att du bryr dig om världen och människor?

Att du litar på dig själv och andra?

Eller berättar du:

Att du är oduglig?
Att det aldrig kommer att bli bra?
Att allt är ditt fel?
Att du inte är värd något?
Att du är dömd till att vara misslyckad?
Du förtjänar att må skit?

Du kan även stänga ute allt brus i några minuter varje dag, som teknik, vänner, familj och omvärlden. Blunda och checka in hos dig själv några minuter. Vad hör du? Vad säger du om dig själv? Vad är det för något du berättar?Vad känner du inför dig själv?

Din personliga berättelse influerar dina egna tolkningar av dig själv och vad som händer i just ditt liv

Vi kan tänka på våra tankar

Vår förmåga att tänka har välsignat oss men även gjort oss sårbara då vi har möjligheten att tänka på våra tankar. Om du tänker en tanke som skapar ångest kan du få ytterligare ångest över att du har ångest. Om du någonsin blivit arg av en bagatell kan du bli arg på dig själv för att du blev arg från början. På liknande sätt kan du sätta dig själv i en mental loop av att känna ångest över att du har ångest då du så gärna vill känna lycka fast du genom detta kan skapa fler negativa känslor och tankar av olycka. Tankar av att inte vilja känna sig ensam kan skapa mer känslor och tankar av ensamhet. Viljan att inte känna sorg och istället glädje kan skapa fler känslor och tankar av sorg.  Varje gång du tänker en tanke är det som att du går över en gräsmatta. När du återupprepar samma tanke flera gånger blir det till slut en stig. Eftersom hjärnan vill vara effektiv tar den gärna samma stig varje gång även om det kanske inte är det bästa valet. Innan du hinner säga “killevippen och ta på spiken” sitter du på ett rusande tåg mot ditt eget känslomässiga “tankehelvete”.

“Att försöka undvika vissa tankar eller känslor skapar oftast mer av den tanken och känslan.”

Den här idén kommer från filosofen Alan Watts och han namngav den The backwards law. Det är lagen om: När du försöker uppnå något förstärker du enbart avsaknaden av det. Ju snyggare kropp du vill ha ju fulare kan du tycka att den är, ju mer spirituell och upplyst du vill vara desto mer självcentrerad är du, du kanske vill bli lycklig vad det än kan betyda för dig, genom försöket förstärker du enbart olyckan inom dig. Inte bara att tanken förstärker avsaknaden av det du önskar utan du intalar även dig själv att du inte kan känna det du vill känna i stunden eftersom du inte har tillgång till eller är “x”. Du söker efter lycka, mening, kärlek, att må bra men det enda du gör är att förstärka avsaknaden av det du önskar och intalar dig själv att du inte kan känna det i stunden eftersom du inte innehar eller besitter “x”.

“För att influera ditt omedvetna börja med att göra fler medvetna val.”

För att influera ditt omedvetna börja med att göra fler medvetna val

Vi har alla personliga berättelser i vårt omedvetna som påverkar oss. I ditt omedvetna är det medvetna enbart en passagerare men vi vet alla att en passagerare kan influera den som kör.
Din personliga berättelse är skapad av övertygelser, övertygelser som kanske inte alls har med sanningen att göra utan är din tolkning av vad som har hänt. Dessa övertygelser samlar du som bevis i den verkliga världen. “De skrattar för att jag är tjock och därför är jag inte värd något”. Detta kanske inte har något med sanningen att göra men det är sant för dig. Den här övertygelsen kan bli en stor del av din identitet som din biologiska kropp kommer göra allt för att hålla kvar  även om den övertygelsen skadar dig. För att ändra eller rättare sagt påverka ditt omedvetna och dina övertygelser kan du försöka ersätta dem med nya. En ny övertygelse kan du börja samla bevis på genom t.ex. vanor och ditt sociala umgänge. Du samlar bevis precis som en advokat gör i ett fall. Bevisen du samlar påverkar till slut juryn som vi skulle kunna se som dina övertygelser. När du samlat nog med bevis kan en övertygelse skifta och du får möjligtvis en ny insikt. Insikten som kan göra att du aldrig väljer att berätta samma personliga berättelse för dig själv igen. Du kanske medvetet börjar göra nya val eftersom den gamla övertygelsen om att du var ett offer, pundare, tjock, fet och ful inte håller längre eftersom bevisen är överväldigande och juryn övertygad om motsatsen. Vips har ditt omedvetna precis sväng höger istället för att fortsätta rakt fram som det gjort de senaste tio åren. Det luriga är att även om du fått en insikt och börjar göra nya val kan din biologiska kropp lura tillbaka dig i ditt gamla beteendemönster och därigenom börja samla bevis på att du är en pundare ännu en gång.

“Sanningen är att om du lever idag ska du känna dig lyckligt lottat, alla hade inte samma privilegium att vakna idag som du.” 

Det är ingen klyscha eller något att rynka på näsan åt, det är sant precis som att människor tar sitt sista andetag i denna stund så sker tragedier vare sig vi vill det eller inte. Ibland är händelser vårt fel och andra gånger inte. Att leva är ett lidande i sig och att lära sig acceptera att livet “bara sker” är svårt. Vi vill ha kontroll eftersom vår biologiska kropp vill överleva, därför lider vi enormt mycket i onödan. Om vi inte känner att vi har kontroll flyter vi oftast in i osäkerhet och i osäkerheten blottas våra egna inre osäkerheter. Du vill inte att din sambo går ut eftersom… Du vill inte ställa dig och prata inför en grupp eftersom…. Du vill inte resa dit eftersom… Du vill inte må dåligt och därför försöker du tvinga dig själv att  “må bra”… Dessa anledningar som du intalar dig själv är troligtvis inte sanningen utan den riktiga finns dold där under, precis som en lök har flera lagar har dina personliga berättelser det. Vad som började för mig som ett hat mot min kropp eskalerade till ett självhat.

Acceptans är en persons godkännande av att uppleva en situation, att följa en process eller att vara i ett tillstånd (ofta en negativ eller obekväm situation) utan att försöka ändra det, protestera eller avsluta det.” – Wikipedia

Acceptans och tankar

När jag accepterat mitt mentala tillstånd har jag blivit fri. Fri från mina egna tankeloopar som annars gör att jag tänker om mina tankar. Fri från att fortsätta förgöra mig själv. Känslorna finns fortfarande inom mig och jag känner men de eskalerade inte, de tar inte över hela mig och jag faller inte ner i misär. På samma sätt brukar jag acceptera mitt mentala tillstånd och jag tror att även du kan accepterar ditt. Om du känner olycka i stunden försöka inte att ändra på det, försöka inte att göra dig fri, gå inte in i olyckan och börja berätta hur synd det är om dig själv eftersom att du för varje försök sjunker allt djupare. Prova att andas och låt enbart känslan vara, analysera inte själva känslan, om du låter den vara bleknar den till slut och vad som har varit en negativ upplevelse förvandlas till en positiv. Det är komiskt att acceptansen av en negativ erfarenhet, tanke eller känsla blir en positivt upplevelse. Att försöka att aktivt ändra en negativ erfarenhet, känsla eller en tanke till något positivt blir till slut en negativ upplevelse. Du känner olycka och vill vara lycklig vilket gör att du blir olyckligare eftersom du fortsätter slänga in kol i det mentala och känslomässiga tåget. Om du känner olycka och accepterar den i stunden startar du inte ens det mentala och känslomässiga tåget som kanske går rakt in i helvetet.

“Att acceptera en negativ erfarenhet, tanke eller känsla blir en positivt upplevelse. Att försöka ändra en negativ erfarenhet, känsla eller tanke till något positivt blir en negativ upplevelse.”

Källor
https://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/brain9.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Neuron
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.01924/full
https://en.wikipedia.org/wiki/Neuroplasticity
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nervcel

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.