Nej, du är inte bra som du är…och det är bra!

Nej, du är inte bra som du är...och det är bra!

Under delar av mitt liv har jag känt mig som en liten mask i regnet på asfalten. Kämpat för mitt liv utan att kunna påverka något. Känslorna inom mig har berättat att jag varit värdelös, okapabel, svag, rädd och mesig medan jag slingrat mig fram utan någon som helst riktning eller mål. Det var regnets fel att jag inte visste, nej det var asfaltens fel, eller nej, det var för att jag inte hade några ben, eller nej det var för…. Med andra ord jag var expert på att hitta på ursäkter men inte bara hitta på ursäkter utan även falla för snabba tillfredställser, varit obeslutsam, tyckt synd om mig själv och levt som om jag inte varit värd något.

“Om jag tänker tillbaka är det helt otroligt att jag inte bara lät mig själv drunkna i en vattenpöl. En gång var jag dock väldigt nära…“

Att känna sig som en liten försvarslös mask som desperat försökte slingra sig fram i regnet utan att veta vart den var på väg fick mig att må dåligt och det gjorde så ont inom mig att jag till slut agerade. Jag fick nog och ville inte känna mig otillräcklig. Något inom mig sa att det fanns mer, att jag kunde vara mer. Jag började träna och äta bättre för att skapa en kropp jag trivdes i. Inte bara en bättre kropp utan känslan av att inte vara nog fick mig att vilja lära mig nya saker, resa, utmana mig själv, prova alla möjliga aktiviteter, göra vad folk ansåg vara galna saker men även starta mitt företag. Det mesta jag gjort och försökt göra har varit för att uppnå något som jag aldrig känt att jag varit kapabel till. Jag ville känna mig kapabel, smart, modig, stark, lösningsfokuserad, driven, positiv, medveten, självständig, produktiv, ödmjuk och glad. Det handlade egentligen om att jag ville känna mig tillräcklig men även känna en tillfredsställelse och stolthet över mig själv. 

“Problemet med rådet “Du är bra nog som du är” är att det inte är sant.”

Varför “Du är bra nog som du är” inte är sant

Det brukar sägas att  “du är bra nog som du är” men vad händer om du inte känner dig bra nog som du är? Om du inte känner att du är tillräcklig? Om du känner att det finns mer inom dig? Om du känner dig som jag gjorde, som en liten försvarslös mask och om du inte känner dig bra nog som du är kommer rådet “du är bra nog som du är” skapa en konflikt inom dig eftersom du vet att det inte är sant och du vet att det finns mer att ge. Rådet “du är bra nog som är” tror jag är baserad på en “må-bra-eran” och förtjänar en plats bredvid rosa elefanter som flyger uppe bland molnen, enhörningar som bajsar femhundringar och pysslingar som ger dig allt du vill ha utan att vara värd det.

Ibland visar du dig mindre än vad du är

Jag är helt säker på att du kan relatera till att du ibland gör saker som du vet att du inte borde. Det kan vara att du skriker i trafiken, klagar på din sambo, blir vansinnig på dina barn och är elak, beter dig som en supernarcissist, jobbar för mycket, slösar bort din tid på skit, du antar att människor förstår dig, du misstolkar, avbryter dem och drar slutsatser. Du kanske vet att du borde klaga, dricka, knarka, ljuga mindre och inte vara en skitstövel. Du vet att du borde börja röra på dig mer, äta och sova bättre och behandla människor bättre.

Om du vet att du skulle kunna “putsa till” dig så att du glänste lite till varför skulle du inte göra det? 

“Sanningen kommer fortsätta skära inom dig tills du börjar agera utifrån din potential.“

Vi har varit bättre och kan vara det

Både du och jag vet att vi kan vara mer och bättre eftersom vi troligtvis någon gång varit det. Du har varit tyst när du velat säga något elakt, du har sagt sanningen istället för att ljuga, du kanske har sovit skitdåligt men ändå klarar du av att visa tålamod som inte borde finnas, du har övervunnit rädsla, du har hållit tillbaka din ilska, har visat ödmjukhet, kärlek, öppenhet och förståelse när allt annat skulle vara förväntat.

“Du kan vara “mer” och om du inte förstår det låser du in din egen potential till utvecklingen.”

Det ger inget hopp

Om du är missnöjd med dig själv och ditt liv och hör “du är bra nog som du är” kanske du tänker: Varför ska jag fortsätta? Om det här är “allt” vad fan håller jag på med? Är livet bara ett lidande? Om du däremot skulle få frågan dig själv: Vad skulle jag vilja förbättra hos mig själv för att göra mitt liv bättre? Du vet säkert svaret. Du kanske inte ska sitta fem timmar varje dag framför tvn, möjligtvis röra på dig lite mer, sluta titta på porr varje dag, sluta klaga, spendera mindre tid på jobbet och mer tid med dina barn. Inte köpa den dyraste bilen och slösa bort dina pengar. När du fått svaren som du troligtvis inte vill ha kan du göra ändringar och få ett hopp om en ljusare framtid!

“När du fått svaren som du troligtvis inte vill ha kan du göra förändringar och få ett hopp om en ljusare framtid!”

Världen är inte bara ett rosa moln

Problemet med “må-bra-eran” och dess råd är att världen inte bara är gjord av rosa moln, enhörningar och pysslingar som ger dig allt du vill ha. Du kan inte sitta och planera för allt du vill ha och uppnå i dina föräldrars källare utan att göra något. Världen är heller inte bara kall, ond och eländig som i det gamla Sovjet. Världen är både kanon och kalkon och därför är det en fördel om du är stark nog att kunna hantera motgångar eftersom de är en del av livet, vare sig du vill det eller inte. Motgångar kräver att du blir “mer” än vad du är i stunden. Motgångar visar ganska snabbt om du inte levt ut din fulla potential och om det finns mer inom dig. Motgången kan vara att någon dumpat dig och att du tror att du aldrig kommer hitta någon som är lika bra igen, att någon i din närhet gått bort, en ekonomisk katastrof, att du fått ett hälsoproblem eller något annat som skett i livet. 

“Motgångar är en del av livet vare sig du vill det eller inte och motgångar får dig att förstå att du är “mer” än du är och har varit.”

Vi är biologiskt en mindre version av oss själva

Vi är biologiskt lata, hatar fysisk och psykisk smärta, älskar snabb tillfredsställelse och undviker osäkerheter. Samhället belönar oss genom att agera utifrån allt det här och det får många att inte utveckla sin fulla potential. På grund av detta tror jag att en del av dessa människor känner sig sämre än de är vilket inte är så konstigt. 

Bara för att du inte är bra nog som du är, är du inte dålig.”

Hur blir jag bättre samtidigt som jag inte känner mig dålig?

Om du börjar resan mot din fulla potential är det också väldigt enkelt att hamna i en destruktiv spiral där du är elak och hänsynslös mot dig själv. Jag mobbade mig själv och var riktigt elak för att jag inte kände mig “bra nog” och jag ville inte känna mig som en försvarslös mask. När jag var hänsynslös mot mig själv började jag må fruktansvärt dåligt och jag hade konstant ångest. Att behandla sig själv som skit för att du inte är allt du kan vara är en dålig idé och inget jag skulle rekommendera. En mer hälsosam väg att gå är att acceptera var du står, bära bördan och ta ansvar för vad du behöver göra för att bli bättre och sedan göra det. Du måste även förstå att du inte är dålig för att du inte är allt du kan vara utan se dina framsteg och fira små segrar samtidigt som du fortsätter framåt. 

Om du vet att du inte är bra nog som du är, är det bra för då finns det saker att förbättra.

1.Försök definiera vad det är
Om du inte känner att du är bra nog försök definiera varför du inte känner dig bra nog. Är du inte nöjd med din kropp? Dina vanor? Ekonomi? Dina relationer? Jobb? Jag tror att alla har en eller flera “röster” inom sig och dessa röster talar till dig genom känslor eller ord i ditt inre. Lyssna för att förstå var du är. Du kan höra röster som säger:

“Okej, jag ljuger för mycket”
“Okej, jag slösar bort min tid”
“Okej, jag tittar på för mycket på porr”
“Okej, jag borde börja träna”
“Okej, jag borde äta bättre”
“Okej, jag borde hälsa på min familj och prata med dem oftare”
“Okej, jag borde vara snällare mot mig själv ibland”

2. När du vet var du är har du möjligheten att välja något annat
Mycket av det som får dig att inte känna dig bra nog kan du göra någonting åt. Du har möjligheten att välja något annat. Du kan välja att läsa en bok, starta ett företag, skriva en bok, umgås med dina vänner, börja måla, ta en danskurs eller hoppa fallskärm, äta bättre och träna samtidigt som du ser över dina prioriteringar i livet. Du behöver inte sitta på Youtube och kolla på kattvideos utan kan starta ett bolag istället. Du behöver inte jobba 24/7 om du inte vill utan se över dina utgifter. 

Du kan acceptera dina röster och säga:

“Okej, jag ska tala mer sanning”
“Okej, jag ska bli bättre att prioritera min tid”
“Okej, jag ska titta mindre eller helt sluta titta på porr”
“Okej, jag ska börja träna två gånger i veckan”
“Okej, jag ska börja äta bättre”
“Okej, jag ska höra av mig oftare till min familj”
“Okej, jag ska bli snällare mot mig själv”

Oftast agerar vi inte på dessa röster utan vi lever vidare i vår illusion av att det inte är något fel på oss, att vi är perfekta som vi är och att vi inte behöver ändra oss. Det är ett grymt bra sätt att inte känna någon mening eller utveckling i livet. Att ignorera sina dåliga sidor är även ett bra sätt att hamna i en kris, då livet slår dig i ansiktet med en tegelsten. Du behöver inte känna dig som en mask i regnet hela ditt liv eller vänta tills ditt liv exploderar i ansiktet. Börjar reflektera över vad du är och vem du kan vara och börja agera redan nu!

3.  Sätt ut ett mål, ta ut kursen och agera efter det.
Om du vet att du ska ljuga mindre, gör det då till ett mål idag. Sedan gör du ditt bästa idag och var beredd på att ditt bästa kommer att variera. Precis som när du vaknar vissa morgnar, du kan ha sovit hela natten men ändå är du trött. Andra gånger sover du exakt lika länge och är pigg som en lärka.

Om du råkar ljuga, vet du det och kan reparera skadan eftersom du är medveten om ditt mål. Du behöver inte mobba dig själv eller slå dig själv i bitar utan var tacksam för att du fångade lögnen och att du gjorde en förändring.

Dagen efter försöker du vara lite bättre även om det är en ynka halv procent men efter ett år kan du vara en helt annan människa.

“Den enda du tävlar med är dig själv. Det här är så viktigt att jag skriver det igen, den enda du tävlar med är dig själv.“

Planera

Hur tråkigt ett schema än låter underlättar det väldigt mycket. Det handlar inte om att göra ett schema som du hatar utan något du faktiskt skulle kunna tänka dig att leva efter som exempel att två dagar i veckan gå till gymmet och som belöning få en sovmorgon. En dag i veckan ska jag skriva på lunchen. När vi skriver ner saker har vi en större chans att utföra dem. Det finns en annan viktig aspekt du ska tänka på då du gör ditt schema och det är att börja med en eller två aktiviteter för att inte bli överväldigad.

Börja med några saker

Om du rannsakar dig själv och inser, fan jag har ju hur mycket som helst att jobba på, är det bra men det kan även leda till känslan av överväldigande. Börja med en eller max två saker i taget, sätt upp ett mål som att du ska ljuga mindre och röra på dig varje dag. Du behöver inte börja köra crossfit sju dagar i veckan så det känns som att hjärtat hoppar ur bröstkorgen utan rör på dig helt enkelt.

“För att undvika överväldigande fokusera på färre saker.”

Hur löjligt det än är, fira dina små vinster

Om du går upp och tränar två dagar innan jobbet kan du fira dina “vinster” med en sovmorgon en dag i veckan. Istället för att köpa skitmat fem gånger i veckan, lägg undan pengarna och i slutet av månaden kan du köpa den där jackan eller spara till en semester. Om du väljer att sluta klaga kan du belöna dig själv med något. Du måste hitta balansen mellan dina belöningar och dina aktiviteter.

Förändring handlar inte bara om aktiviteter, utan din identitet 

Vi gör alla saker av olika anledningar och om vi inte får ett identitetsskifte slutar vi. Ett identitetsskifte får du inte när du kör “7-dagars bootcamp” eller tränar “30 dagar i rad”. Du kanske har provat själv och slutat? Något som förändrar din identitet måste vara viktigare, något större. Du måste se den delen av din potential och att allt är möjligt men även se vad det kan betyda i ditt liv.

Du kanske vill föregå med gott exempel inför dina barn och vara en superförälder, vara deras hjälte? Tänk om du faktiskt kunde inse att om du gjorde dina val, som att ta tag i din hälsa skulle du kunna inspirera dina barn att göra detsamma. Du ser dig själv som deras hjälte och dina val bidrar med något mer än bara något för dig själv, det är något större, det är din identitet att vara och bli bättre, inte bara för din skull utan även för dina barns skull. 

“Allt du gör låser upp mer potential inom dig. Med allt du gör inser du att det finns ännu mer. Det finns precis hur JÄVLA mycket som helst att göra.” 

Förändring medför smärta

Att göra en förändring i ditt liv medför psykisk och fysisk smärta. Om du bestämmer dig för att börja träna skapas en klyfta mellan det liv du lever nu och det liv du vill leva. Den här klyftan kommer skapa smärta. Smärtan uppstår för att du kanske måste strukturera om din morgonrutiner för att hinna med att träna. Det i sin tur leder till att du måste gå och lägga dig tidigare, vilket din partner kanske inte tycker om då ni brukar titta på Netflix till klockan ett på natten.

“Din potential uppnås inte utan förändring. Med förändring kommer smärta, smärta och förändring leder till utveckling.”

Utforska din rädsla

Jag är helt övertygad om att du vet och känner till din potential. Du har redan åstadkommit saker som du inte trodde du skulle kunna åstadkomma vilket betyder att du har ännu mer inom dig.
Indikationen på vad du ska göra är din inre röst och din rädslan. Om du undviker att göra något speciellt är det oftast just det som du måste göra för att få det du behöver, det vet du redan om du lyssnar…

“En förändring börjar med ett nytt beslut även om du är rädd.

Källor & Inspiration

Carl Jung
Jordan Petersson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.