Hur du förvandlar dina ideer till pengar och varför du har misslyckats

Hur du förvandlar dina ideer till pengar och varför du har misslyckats

Du har idéer…

Du har massor av jävla ideer.

Ideer som du provat.. Ideer som misslyckats.

Du kanske fått något att funka. En gång. En stund eller ett litet tag.. 

Sedan… Är du tillbaka i ide lådan och söker, provar och fortsätter att …. i dina ögon att misslyckas.

Du kommer på något nytt! Kör och sedan…

Samma sak. Sedan tänker du och känner…

“Det är fel på marknaden. Jag måste rikta mig mot andra”
“Folk fattar ju inget!?”
“Min produkt/tjänst är ju klockren”
“Mitt erbjudande är ju topp!?”

Denna sanning som jag insett är inte vacker, mjuk eller “snäll”.  Sanningen är att vad du gjort, inte funkat. Så därför läser du det här. Och sanningen du undvikit är att du levt i en illusion. En illusion som hindrar dig från att se vad du måste se.

 

  • Det är troligtvis inget fel på marknaden
  • Du kan inte marknadsföra dig själv/kommunicera 
  • Din produkt/tjänst är kass eller behövs inte
  • Ditt erbjudande suger

Men istället för att se det här fortsätter du att blunda. Blundar och väljer en annan marknad, en annan produkt, idé, tjänst och vad händer? Samma sak.

Du sitter fast i något som jag själv känner till allt för väl. Något som skapar frustration. 

Ångest. Förvirring och stress. Något som får dig att må sämre. Bli dränerad. Känna dig vilsen och jävligt misslyckad. Något som får dig att fortsätta återupprepa samma värdelösa mönster. 

“Du åker som berg- och dalbana från en marknad, en produkt, en tjänst till en annan utan kontinuerliga resultat eftersom du aldrig tar dig ur Dunning Kruger effekten” 

Du sitter fast i Dunning Kruger effekten 

Vad som händer är att du åker berg- och dalbana med Dunning Kruger effekten gång på gång, gång på gång. 

Du gör det genom att du fortsätter att prova olika idéer, produkter, tjänster och marknader. Du provar, ger upp, hittar något nytt, provar och ger upp.

Höjden av idioti

Du kommer på en “smart ide” utan att ha någon erfarenhet. Idén är en produkt eller tjänst, eventuellt en ny marknad. Du börjar agera på denna “smarta ide” som då inte kan misslyckas. 

Du är supertaggad några timmar, dagar, veckor, kanske till och med månader.. Du köper en domän, lär dig om hur du skapar en blogg. Börjar blogga. Lägger upp klipp på sociala medier. 

Skapar annonser. Pratar med allt och alla. Och du är på höjden av din egen idioti. Samtidigt som du läser/hör och ser budskap som, “ge inte upp!”, “Du kommer att lyckas!” “Fortsätt bara!”, “Jobbar mer!” och du blir förgiftad av “hustle-kulturen” som inte hjälper dig.. 

Utan stjälper. Eftersom du är på höjden kommer du efter ett tag att åka nedåt. Vilket kan vara timmar, dagar, veckor, månader och vissa fall kanske år börjar det gå nedför. Du är på väg ned till dalen av förtvivlan.  

Dalen av förtvivlan

Dalen av förtvivlan är när allt du försökt med kommer ifatt.

När du är längst ned i dalen av förtvivlan är när du stannar upp. Du känner dig dränerad. Tom på energi.

Det finns ingen motivation eller inspiration. Du ser ingen anledning att agera. Vad du känner är… Förtvivlan. Frustration. Ångest. Stress. Kanske till och med sorg fyller din kropp.

Du får det inte att “funka”. Du inser att ingen bryr sig… Att ingen tar dig seriöst. Att du inte får resultaten som du trodde.

Du kanske inte får resultat överhuvudtaget.

I denna stund förstår du att, det här är ju skitsvårt. Hur ska jag någonsin få det att funka? Jag kommer inte få det att funka!? Men alla andra har ju lyckats!?

Istället för att lära dig alla läxor, så gör du som jag och alla andra människor.
Börjar att fokusera på fel saker.

Inte bara fokusera utan även leta efter en väg ut. Inte bara en väg ut. Utan en enkel väg ut….

Den visar sig genom att du börjar att titta efter en ny marknad. Nya produkter. Tjänster.

Men vad du egentligen söker efter är en väg tillbaka till “höjden”. Men inte platån av hållbarhet och kunskap. Nej, höjden av idioti.

Eftersom människan har en fallenhet för enkelhet, bekvämlighet, trygghet, rygga bort från smärta, fysisk och psykisk (du vill inte se sanningen) men även att fortsätta upprepa sina beteenden.

Detta får dig att återigen ge upp, prova en ny marknad. Ny produkt. Ny tjänst. Och du har inte lärt dig tillräckligt för att nå uppför backen av belysning.

Och du missar otroligt viktiga läxor som dalen av förtvivlan försöker att lära dig.

Läxor som jag blir upplärd i gång på gång på gång eftersom jag själv ser mönstret hos mig själv. 

  • Den berättar hur viktigt det är att ha erfarenhet av vad du försöker hjälpa andra med innan du erbjuder det som en tjänst.

  • Den berättar hur viktigt det är att veta vad du håller på med.

     

  • Den berättar att du inte kan hjälpa alla eftersom du själv inte tagit dig igenom och uppför backen av belysning till stabilitet och kunskap i allt.

     

  • Den berättar hur viktigt det är att välja en målgrupp, ett problem och fokusera på det. För om du gör det, kan du bli expert och hjälpa andra genom dalen. Och den andra aspekten av det är att du inte behöver lära dig att hjälpa alla genom dalen, på olika sätt, med olika produkter och tjänster. Och i ärlighetens namn har du varken tid/energi eller möjlighet att göra det

     

  • Den berättar vikten av att välja en sak, hålla dig till det och hitta lösningen (som kommer vara lösningar.)

     

  • Om du blir bra på att lösa en sak, till en specifik målgrupp kommer du att bli expert. Det kommer att underlätta din markandsföring. Och din marknadsföring din försäljning. Du pratar till en målgrupp. Om ett problem. Ett problem som du har erfarenhet av att lösa. Du erbjuder lösningen som du vet, att du kan lösa för denna målgrupp. Och om du inte har erfarenhet, skaffa dig

     

  • Du har inte lärt dig tillräckligt för att lösa problemet för dig själv eller andra.

     

  • Om du inte kan lösa problemet, är inte lösningen att hitta ett nytt problem som du inte kan lösa.

Upplysningens backe

Det är här du börjar inse att och acceptera att det här är fan skitsvårt.

Du är inte längre en komplett idiot. Möjligtvis en upplyst idiot. Du börjar förstå hur invecklat allt är.

Hur mycket det krävs för att lösa problemet.

Hur mycket ursäkter, bortförklaringar och undanflykter du själv haft och har för att undvika problemet. Du börjar se hur andra undviker problemet.

Du kan läsa av andra genom att du själv gått igenom det.

Du kanske börjar hjälpa andra med ett steg på vägen till att lösa problemet.

Ett steg som du själv tagit. Och du ger inte upp. Utan du fortsätter.

Du fortsätter och du lär dig. Med lärdomen blir du mer belyst och med tiden har du helt plötsligt utvecklats till enbart en idiot.

Om du inte ger upp, så kommer denna idiot att utvecklas till en person med kunskap, erfarenhet och visdom.

En person som tagit sig själv genom problemet och börjat att hjälpa andra. Genom detta växer kunskapen, erfarenheten och visdomen.

Tillslut når du upp för krönet och befinner dig på platån av hållbarhet,

Platån av hållbarhet

Du har fått erfarenhet, kunskap och visdom genom att lösa problemet själv och hjälpa andra att lösa det.

Men för det betyder det inte att platån är hållbar.

Utan om du inte är involverad, fortsätter att skaffa dig erfarenhet, kunskap och visdom eller väljer att prova något annat… Ja, då är du tillbaka till höjden av idioti. 

Miljardfrågorna som du väntat på…


Hur tar jag mig ur Dunning Kruger effekten?
Den här är enkel.. Du påminner dig själv om den. Sen istället för att ge upp och börja om.. Håller du kvar.

Vad för produkt/tjänst ska du sälja och till vem?
Först och främst. Denna fråga är helt värdelös eftersom den är för enkel och ger inte tillräckligt mycket information. Den är även vilseledande eftersom den får dig att fokusera på fel saker. 

Frågor (ja plural) som är bättre är;Vad för produkt/tjänst ska du sälja och till vem…

Vad för problem kan du lösa?


Folk betalar inte för produkter/tjänster utan de betalar för vad dessa produkter/tjänster löser för problem. Du köper inte en borrmaskin och borr utan vad du egentligen köper är ett hål. Borrmaskinen och borren löser ett problem.

Vilket problem kan du lösa/vilket problem har du erfarenhet av att lösa?


Så skippa vilken produkt/tjänst tänket och byt till vilket problem kan du lösa?
Och bättre. Vilket/vilka problem har du erfarenhet att lösa? Men .. jag har ju flera?! Jag kan ju så jävla mycket?! Toppen.

Då finns det några följdfrågor:

Vilket problem och vems problem har du mest erfarenhet av att lösa?
Betalar folk redan andra för att lösa detta problem?

Du identifierar ett problem


Om du identifierar ett problem som du kan lösa, har erfarenhet av att lösa, kunskap om och visdom.

Betalar någon redan för att lösa detta problem?


Gör en research, finns det företag/personer som säljer en lösning på detta problem? Om … då finns det en marknad.

Vad tar det betalt? Hur marknadsför de sig?

Och ja, som du förstår leder detta till nya “problem”. Grattis, du kanske just blev en upplyst idiot? Om du tänker tillbaka till Dunning Kruger effekten. 

Men kom ihåg. Du har låååååååååååång väg att gå.

Eftersom du nu vet, att det finns behov, folk betalar för det men hur ska du paketera din lösning för att få folk att köpa? Nå det är ett annat inlägg..

Tillbaka till hur du ska ta reda på vilken produkt/tjänst. För alla kanske hittar det lika snabbt eller långsamt som du.

Vem är du och vad är du bra på?


Inte vad du tror du är bra på. 

Inte vad du önskar. Inte vad du hoppas. Inte vad du vill vara bra på. Utan genuint. Vad är du bra på? 

Vad är din låt oss kalla det gåva.. Fråga vänner, familj, din chef och bekanta. 

Och säg för guds skull att personen ska vara ärlig och inte rädd för att såra dig. Dessa svar är som datapunkter. 

Det ger dig en vägledning. För om fyra av fem säger samma eller en snarlik sak, då är högst troligt sant.

Vad har du erfarenhet av?


Istället för att lära dig hela nya saker. Fundera över vad du redan kan. Vad du vet. Vad du gjort i ditt liv. Vad du jobbat med. Vad har du erfarenhet av?
Kan du använda denna erfarenhet och lösa ett problem?  

Vad funkar/har funkat?


Det är så enkelt att se förbi våra egna styrkor. 

Vad vi är bra. Vad som funkar. Funkat.

 Eftersom vi tar det för givet. Vi är blinda till det. Men varför inte utnyttja dina styrkor. Det som funkat… 

Det som du har erfarenhet av. Det som du redan har kunskap om. Det du redan har visdom om. 

Det du redan “gått igenom”. Så har du gjort något innan som funkat? Som du fått beröm av? Som någon kanske erbjudit sig att betala dig för? Som du fått betalt för?

Vad får du beröm för/vad frågar folk dig?


Får du beröm för något? Isåfall vad?

Är det något specifikt ämne som folk frågar dig om?

Något du kan sjukt mycket om? Något du är naturligt bra på? Något du har enormt mycket erfarenhet av? Något som du kanske till och med lärt ut?

Vad gör du dagligen, som du tar för givet men som andra är redo att betala för?


Vad gör du dagligen som du tar för givet men som andra är redo att betala för?
Är du grym på ett instrument? Kan du skriva? Göra videos? Koda? Coacha? Har du hjälpt folk i din närhet med samma problem? 

Om du känner att du inte har något problem, ingen erfarenhet eller något att erbjuda..


Fundera över vad du är genuint nyfiken och intresserad av. Iaktta dig själv. Vad tittar du på? Vad läser du? Och/eller vad vill du lösa för problem till dig själv?

Om du bestämmer dig för exempelvis, jag vill bli i bättre form. Börja lära dig om det. Träna. Läs om kost.

Välmående och allt du kan. Sedan börjar du experimentera och inse att Dunning Kruger effekten inte är ett skämt.

Utan den finns. Och du, som dina potentiella kunder kommer att behöva gå igenom den. Inte bara en gång utan flera.

Varför du ska lista ut det här innan du börjar skapa en hemsida, börja skriva en blogg, göra videos på Instagram, Tiktok eller Youtube..


Din marknadsföring blir extremt mycket lättare när du vet… när du vet vilket problem du löser och för vem. Den blir så kallad träffsäker. Du behöver inte göra den vanilj…För om den är vanilj träffar den alla och gissa vad… Ingen bryr sig!

Och det bästa av allt?
Du vet vad du ska tala om.
Du har gjort resan själv eller varit nära någon annan som gjort den
Du har erfarenhet
Du kan prata till deras rädslor, svagheter, styrkor och drivkrafter
Du kan resa från A till B.
Du kan måla ut den, så folk känner igen sig.
Du vet fallgropar.
Du kan använda samma ord och termer som dina potentiella kunder känner/använder och relaterar till.
Du kan anpassa ditt content till din specifika målgrupp.
Du kan till och med berätta om Dunning Kruger effekten…

Om du verkligen vill gå ned och bli omsluten av detta, då skulle jag rekommendera dig att läsa

Din Ikigai – En guide till syfte, mening och långvarig lycka
Kreativitetens kretslopp: Bli kreativ och omsätt din kreativitet till pengar
Enmansföretag: Vägen till din första digitala kund

Rulla till toppen