Enmansföretag: Vägen till din första digitala kund  

Enmansföretag: Vägen till din första digitala kund

Vägen till din första digitala kund


Jag är inte smart nog. 

Jag kan inte. 

Det går inte.

Jag vet inte vart jag ska börja.

Jag vet inte vad jag är bra på.

Jag är inte kreativ nog.

Jag kan ju inget!?

Det här är vardagliga tankar som är delar av ditt vardagliga begränsade sinnen.

Begränsningar som rånar dig från att leva ett liv på dina villkor.

Ett liv som du bestämmer över. 

Ett liv där du lever som du vill. Där du bor där du vill. 

Där jobbar du med vad du vill. Vilka tider du vill.

Du tar en dag ledigt om du vill. 

Du väljer om du vill jobba deltid eller heltid. 

Det är ett liv där du bygger din egen dröm och inte någon annans.

Du kan göra så mycket mer än du tror. Och viktigare än vad du gör. 

Du skulle kunna använda dig av nuvarande egenskaper eller lära dig nya

  • Skriva texter åt företag
  • Redigera filmer/bilder åt företag
  • Lära dig att koda och hjälpa företag
  • Skapa webbshoppar åt företag
  • Sälja dina egna produkter eller någon annans
  • Spela in film åt företag till sociala medier 
  • Eventuellt coacha inom något ovanstående

Poängen är att du kan få en första kund. Du kan börja tjäna pengar som en sidoinkomst. En sidoinkomst som kan bli en deltid. En deltid som har möjligheten att bli en heltid. 

Och nej, du behöver inte vara ett geni som Aristotle. Picasso. Donatello. Edison. Newton. Hemingway. Darwin. Einstein. Tim Berners-Lee. Jeff Bezos eller Elon Musk för att börja. 

För om du frågar dig själv;

Hur mycket är egentligen originellt?

Hur mycket blir uppfunnet genom att mixa två befintliga tjänster/produkter till något nytt?

Det mesta av dagens innovation är en mix av olika arbetssätt, produkter/tjänster och teknik.

Spotify = Musik + teknik
Linasmatkasse = Mat + teknik + transport
Netflix = Hyra film + teknik
E-handel = Shopping + internet + transport

Om vi tittar ur ett fågelperspektiv har konst, musik, arkitektur, matte, språk, färskvaror, torrvaror, filosofi, verktyg, transportsätt, distribution, företagande, teknik, ekonomi, försäljning, marknadsföring och kommunikation mixats med varandra i urminnes tider.

Varför mixar människor saker?

Människans natur går ut på att överleva och frodas.

För att göra det måste vi lösa problem.

Och du gissade rätt. Att mixa saker löser problem.

Denna problemlösningsförmåga är vad företag och människor betalar för.

Du löser ett problem åt dem, de betalar dig. Ett värde byts.

Identifiera och acceptera problemet, prova och lär dig nya saker, förbättra, lös problemet och sälja lösningen

Om du börjar iaktta och fråga, lär du dig snart vilka problem din omgivning stöter in i och har. 

Problem som du kan antingen lära dig att lösa själv eller hitta någon som löser åt dig. Om någon annan löser det åt dig, tar du självklart betalt för det.

Företag (problem runt dig)

  • Saknar logotyp/har en ful
  • Har ingen hemsida/behöver uppdatera befintlig
  • Behöver mer kunder
  • Har ingen möjlighet att skapa content
  • Problem att formulera sig i text
  • Slösar tid på upprepade uppgifter
  • Har inget system för återkommande kunder

Privatpersoner (problem runt dig)

  • Väger för mycket
  • Dåliga vanor
  • Olycklig
  • Ensam
  • Lever på andras villkor och inte sina egna
  • Inget självförtroende

Egna problem (dina egna problem)

  • Väger för mycket
  • Dåliga vanor
  • Olycklig
  • Ensam
  • Lever på andras villkor och inte sina egna
  • Inget självförtroende

Fördelen om det är dina egna problem, som du löst/vill lösa är att du då har erfarenhet, kunskap och en berättelse.

Identifiera och acceptera problemet, prova och lär dig nya saker, förbättra, lös problemet och sälja lösningen

Problem i fyra steg och ett extra..

1. Identifiera och acceptera problemet

Ett problem jag hade var bokförsäljning

Ett problem du hittar kanske är vikt.

Och om du fortsätter att “blunda” för problemet kommer du inte kunna göra något. Du måste våga se problemet och acceptera utmaningen.

2. Prova och lär dig nya saker.

Jag började söka runt och lära mig. Sedan skapade jag en hemsida och webbshop, optimerar den, skapade annonser, lärde mig olika system, design, hur man skapar nyhetsbrev, copywriting osv.

Börja sök… Googla, Youtuba och utbilda dig själv inom hälsa och kost. Lär dig nya saker och implementera dessa.

3. Feedback och förbättra

Hur kan du få feedback på ditt problem?
Jag såg att folk köpte/inte köpte böcker i webbshoppen, så jag började göra förbättringar.

Går du ned i vikt? Tappar du centimeter runt midjan? Är dina gamla kläder mer liknade tält?

4. Lös problemet

 

5. Sälj lösningen

Lär dig sälja lösningen. Och hur du lär dig sälja den… Grattis du har ett nytt problem att lösa.

Men vilket problem ska du välja?

Jag har ingen aning. Du måste fråga dig själv och välja själv.

Frågor som kan hjälpa dig att välja vilket problem du ska lösa

Vilket problem vill du lösa?
Vilket problem har du erfarenhet av att lösa?
Vilka problem gillar du att lösa?
Vilka problem är du bra på att lösa?
Vilka problem har du löst tidigare?
Vilka av dina styrkor är kopplade?
Vilka svagheter är kopplade länkade?

Välj ett problem som folk är redo att betala för

Människan strävar efter att överleva och frodas genom att hitta/uppnå något som liknar ett nirvana. 

Ett nirvana där det inte finns problem. Ingen smärta. Inget dåligt. Ingen osäkerhet. Utan allt är enbart perfekt och säkert.

För att du, jag och dina potentiella kunder ska nå nirvanat måste vi “bara” göra x,y,z.

X,y,z innehåller saker du vill uppnå/skapa/göra.

X,y,z som är utmaningar. Utmaningar… du gissade rätt, som är kopplade till problem. Problem som du oftast hittar i de tre gigantiska marknaderna. 

  • Hälsa
  • Relationer
  • Pengar

     

Vad du vill göra är att hitta ett specifikt problem på någon av dessa gigantiska marknader. Några exempel på ett specifikt problem inom marknaderna.

Hälsa

Styrkelyft för medelålders mammor
Inriktning på att träna och coacha mammor i styrketräning och lyfttekniker 

Flexibilitet för medelålders män
Specialisera dig på att hjälpa män att förbättra sin rörlighet och flexibilitet genom yoga, stretchövningar och flexibilitetsträning.

Hur du som medelålders kvinna äter dig smal
Fokusera på kost och näringsrådgivning till kvinnor i medelåldern, inklusive specialdiet som keto, vegan, eller paleo.

Pengar

Skapa en digital produkt
Hjälp människor att skapa en digital produkt och hur de ska börja sälja den. Erbjud rådgivning inom produktskapande och e-handel. 

Hjälp lokala byggföretag att få lokala kunder
Arbeta med små lokala byggföretag för att få in fler lokala kunder.

Crypto
Specialisera dig på kryptovalutor och blockchain-teknik genom att erbjuda rådgivning och utbildning.

Relationer

Dejting för kvinnor i medelåldern
Skapa en tjänst som hjälper singlar att hitta meningsfulla relationer genom online-dejting.

Skapa ett fantastiskt äktenskap
Erbjud rådgivning för att skapa en starkare kärleksrelation.

Hitta “den” rätta
Hjälp medelålders män att hitta sin livspartner genom att erbjuda coachning 

Det smartaste är om problemet du väljer är ett problem du vill lösa. Ett problem du är bra på att lösa. Ett problem som du har erfarenhet av att lösa.

En förundersökning av ditt möjliga problem

Du kanske tror att du har hittat ett problem, som är “mitt i prick”. Men innan du köper en domän, börjar att skriva texter, skapa filmer, en podd, skicka meddelanden till alla dina vänner, lugna dig. Ta ett djupt andetag först.

Det är ingen idé att skapa något, som ingen vill köpa. Det är ingen ide att skapa något som folk inte har råd med det.  

Sju sätt att göra en förundersökning

Facebook grupper

Gå med i Facebook grupper som är inom din marknadsandel. Dessa grupper kommer att kunna ge dig förståelse för din marknadsandel.

Du kan se hur dina poteniella kunder formulerar sitt problem, sin smärta och vad de söker. Om det betalar för någon tjänst och vilka.

Sökordsplaneraren

Utnyttja Googles verktyg för att ge dig insikt i vilka problem din marknadsandel söker efter. 

Google Trends

Ger dig en potentiell möjlighet att spionera på trender.

Kundomdömen på Amazon

Leta rätt på bokavdelningen på Amazon och börja sök runt inom din valda marknadsandel.

  • Vilka böcker är bästsäljare?
  • Vad är innehållet?
  • Vad heter dom?
  • Vad står som beskrivning?
  • Hur ser framsidan ut?
  • Vad säger folk om böckerna?
  • Vad är betygen?
  • Vad saknas i böckerna?
  • Vad är bra?  

Andra liknande produkter/tjänster

Finns det liknande produkter/tjänster som redan säljs? På svenska eller engelska? Hur prissätter de? Hur marknadsför de sina produkter/tjänster? Hint… Uppfinn inte hjulet igen om det redan finns. 

Social medier

Hitta kanaler/personer som gör liknande. Börja följa dem och analysera. Vad pratar de om? Hur ser deras inlägg ut? Hur ser deras videos ut? Bakgrund? Ljud? Vinklar? Hur många tittare har de? Vilka är deras mest populära inlägg? 

Din egen resa

Om du löst problemet åt dig själv, skriv ned din berättelse.
Vad du upplevde, kände, tänkte och tyckte.

Exempel:

Du är en kvinna, 32 år, har två barn, sju och åtta år, är gift och bor utanför en större stad. Ni jobbar inom it och tjänar bra tillsammans.

Ni sparar mellan tio-femton tusen i månaden, trots stigande räntor.

Efter covid insåg ni att tiden med familj och hälsan är viktigare än en fin bil. Ni har börjat omprioritera helt enkelt.

Vilket väckte ett minne av en kropp som såg annorlunda ut. En kropp som du ansträngde dig enormt mycket för att hålla i form.

En kropp som du på ett sätt accepterat att den tillhörde “ungdomen” samtidigt som du vill trimma till din nuvarande.

Du vill kunna slinka ned i din favoritklänning som med senaste åren blivit för liten.

Du vill känna dig snygg igen och få tillbaka mer energi, då du känner dig orkeslös. Men du vet inte vart du ska börja.

Det finns så mycket träning och hälsotips att det blir förvirrande. Vad du vet är att du vill bli av med “mammakroppen”.

Du vill ha resultat och varken lust eller tid, att ta dig till ett gym och köra en tråkig rutin. Utan du vill kunna träna enkelt, effektivt och snabbt hemifrån.

Du vet att kosten är viktig, men är inte intresserad av att äta kyckling och ris sju dagar i veckan.

Utan vill kunna äta varierat och till och med ta ett glas vin en gång i veckan med väninnorna. Utan att känna skuld eller ångest att det förstör allt.

Summering av förundersökning

Nu vet du förhoppningsvis mer om problemet som

  • Om det finns ett behov
  • Om folk redan betalar för något liknande 
  • Vad deras utmaningar är
  • Vad dom är rädda för
  • Vad dom drömmer om
  • Vad deras mål är
  • Vilka känslor dom går igenom
  • Vilka kanaler som dom följer på sociala medier
  • Hur deras “resa” ser ut från A (nuvarande situation) till B (önskad situation)
  • Vad dom har satt för begränsande tankar om sig själv
  • Om det finns en möjlighet eller inte
  • Vilka andra företag/person som säljer något liknande (om det gör)


Ska du lösa detta problem eller ska du “prova igen” och hitta ett annat problem? 

Hur marknadsför du dig själv för att få din första kund?

Hur marknadsför du dig själv för att få din första kund?

Ditt content är din marknadsföring

Ditt content blir ditt marknadsföringsmaterial. Marknadsföringsmaterial som kommer att publiceras på din valda plattform.

En plattform där du har möjligheten att nå din potentiella marknad.

En del av denna potentiella marknad kommer att med tiden kunna konvertera till betalande kunder.

Typ av innehåll

Vilket typ av innehåll vill/ska du skapa, skriva, prata eller video?

  • Vad gillar du att göra/inte gillar?
  • Vad du skulle kunna tänka dig att göra?
  • Vad du är bra på/inte bra på?
  • Dina styrkor/svagheter?
  • Vad vill du lära dig?
  • Har du någon erfarenhet av att spela in video? Skriva? Prata?
  • Vad är du mest intresserad av att göra? Skriva, prata eller spela in videos? 

Vad ska ditt content handla om?

Du skapar content utifrån vad du kom fram till på förundersökningen. Du pratar om dina potentiella kunders

  • Problem
  • Rädslor
  • Drömmar
  • Mål
  • Känslor dom går igenom
  • Hinder
  • Begränsande tankar om sig själva
  • Deras “resa” från A (nuvarande position) till B (önskad position)
  • Din egen resa från A till B

Content struktur 

Skapa content utifrån “AIDA” – modellen. AIDA modellen som är välkänd inom reklambranschen. 

A : Attention (uppmärksamhet)

  1. Ha en tydlig bild av marknaden (Vem som är din marknad)
  2. Skapa content som pratar till den specifika kunden (rubrik, text, bild eller/och video som pratar om deras mål, drömmar, rädslor, utmaningar osv)
  3. Visa ditt content på rätt ställe 

I: Interest (intresse)

När du lär dig göra A rätt, kommer det att väcka ett intresse hos din marknad.


D: Desire (önskan)

Bygg en önskan. Berättar om din resa, visa deras önskan (resultat) och berätta hur det känns när du uppnått det.

Exempelvis: Ge bort ett 30 minuters inspelat träningspass med övningar och förklaringar.  

A : Action (handling)
Be dom att exempelvis; kommentera/skicka DM/registrera sig till ett nyhetsbrev.

Tre kategorier av content

1.Utbilda

Lär dina potentiella kunder något om din industri/produkter/tjänster

Exempel: 

  • En snabb, enkel och effektiv träningsrutin för mammor, som inte har tid/lust eller ork att ta sig till ett gym.
  • Hur du som medelålders kvinna hittar din drömpartner i nätdejting kaoset 

2.Tillit

Tillit är nyckeln till försäljning och hur du skapar tillit är exempelvis:

  • Visa resultat som du/din kunder fått/får 
  • Hjälpa någon på riktigt (kan du dela något, som faktiskt hjälper potentiella och nuvarande kunder?)
  • Om du har kunder, låt dina nuvarande prata gott om dig
  • Dela din “resa” och hur du kommit dit där du är idag

3.Underhållning

Folk är på sociala medier för att bli underhållna. Prova att hitta en underhållande vinkel på ditt content. 

Exempel:

  • Hur du som mor känner dig utstirrad på gymmet, som ett djur på zoo.
  • Har du också tröttnat på att kyssa grodor för att hitta din prins i nätdejting? 

Val av plattform

Efter du valt vilken typ av innehåll du ska skapa, välj plattform.

En plattform som du börjar att publicera ditt innehåll på. Men även en plattform som du involverar dig själv i och studerar.

Vad är det som funkar? Vad gör andra som löser liknande problem? Hur ser deras innehåll ut? Vad använder de för titlar? bilder? ord? Hur ser deras videos ut? Vilka vinklar? Bakgrunder? Hur formulerar dom sitt innehåll?

Börja att kommunicera med dina potentiella kunder

Kommunicera med dina potentiella kunder på din valda plattform genom kommentarer, händelser.

Svara på frågor och hjälp dem att lösa mikroproblem. “Mikroproblem” är små delar av deras stora problem. 

Skapa en MVP

MVP = Minimum viable product

Istället för att sätta käppar i hjulet på sig själv och göra det större, krångligare och svårare än vad det är. Gör det enkelt. Börja med att erbjuda coaching. 

Hur du sätter ihop allt och får din första kund 

  1. Börja skapa innehåll, välj en plattform och börja publicera ditt innehåll. (Om du redan har en privat, är det möjligt att börja där.)

  2. A.Dela ditt innehåll på din valda plattfrorm och/eller din privata Facebook/linkdein/isntagram och nämn ett erbjudande om gratis coaching.

    B,Erbjud coaching till någon i ditt nätverk mot ett kundomdöme (1 gång i veckan under 30 dagar.) 

  3. Gör ett bra jobb

  4. Whips, du har nu en referens

  5. Gör om igen för att skaffa dig mer erfarenhet, kunskap och referenser.

  6. När du har 2-3 bra referenser och erfarenhet kan du börja ta betalt. 
Rulla till toppen