Fyra mentala lagar som påverkar dig (mer än du tror)

Fyra mentala lagar som påverkar dig (mer än du tror)

Jobbar du hårt utan att du blir belönad? Pressar du dig själv för att få mer gjort? Känner du dig stressad? Att du inte hinner med? 

Samtidigt som samhället, skolan, jobbet, karriären, vänner, föräldrar och ja allt skriker mer, större och bättre? Prestera mer! Gör mer!

Att vila kan du göra i graven! Det är bara träna två timmar om dagen!? Hur svårt ska det vara?! Äta rätt? Inte falla för några distraktioner och 5-6 timmar sömn räcker!

Tragiskt nog är “Hustle” ett slagord som används i entreprenöriella sammanhang. 

Det bärs som någon medalj av ära och inom idrott har vi “no pain, no gain”. Och om du jobbar “hårt” får du tillbaka det senare.

Vi kan väl summera att säga, vila mindre och göra mer. 

Jag lever även efter dessa begränsande tankar ganska ofta.

Efter att jag läst, reflekterat och skrivit har jag insett att … Det inte alls behöver vara sant. Faktum är att det oftast är åt helvete fel.

Att prestera kan ge omvänt resultat

En dag fick jag en bra idé, jag skulle börja mäta min sömn.

Den “smarta iden” kom från något som jag läst. Så exalterad gick jag och köpte en Fitbit. En Fitbit mäter puls, sömn, steg, kalorier osv.

I mätningen får du självklart poäng. En poäng som du kan börja spåra. Spåra och när du kan spåra, kan du jämföra. 

Jag beredd mig på min livs bästa natts sömn. Trumvirvel…..

Det var en av mina sämsta nätter på länge. Jag hade svårt att somna. Sov dåligt. Vaknade upp flera gånger. 

Morgonen efter när jag vaknade kändes det inte som att jag sovit mer än två timmar.

Jag tog mig igenom dagen genom att jag tröstade mig själv med tanken. Ikväll.

Då kommer jag sova mycket bättre. 

Vad hände? Samma sak… Samma sak hände tre nätter i rad. 

Då insåg jag tillslut att jag inte kunde prestera sömn. 

Insikten fick mig att ta av mig Fitbiten fjärde natten och jag sov som ett barn igen.

Dagen efter gick jag tillbaka till butiken, förklara mitt problem med att jag inte kunde prestera sömn.

Säljaren skrattade högt även jag.

Butiksägare var generös och lät mig byta in den mot en högtalare.

Och det var första och sista gången (hoppas jag) som jag försökte prestera sömn. 

“Ju hårdare vi försöker med en medveten vilja att göra något, desto mindre kommer vi att lyckas. Kunskap och resultat kommer bara till dem som har lärt sig den paradoxala konsten att göra och inte göra, eller att kombinera avslappning med aktivitet.”

Fyra mentala lagar som styr dig mer än du tror

Lagen om belöning och ansträngning

Du, jag och de flesta människor har lärt oss att belöning och ansträngning sitter ihop. Att dessa två funkar som en ratio 1:1 som ett linjärt diagram. Den vanligaste ekvationen är, du jobbar en timme, får betalt för en. Tragiskt nog, så funkar denna lag väldigt sällan.

Den linjära relationen mellan belöning och ansträngning är möjlig att applicera på exempelvis upprepningsbara och enklare saker, som att fylla i en blankett, köra bil eller att städa.

Det är aktiviteter som inte är komplexa, har flera variabler, kräver tanke och/eller uppfinningsrikedom.

Utan dessa aktiviteter är baserade på att om du investerar dubbelt så mycket tid, får du dubbelt så mycket gjort.

Även dessa simpla och upprepningsbara aktiviteter kan och kommer att påverkas av externa faktorer. Faktorer som andra människor och resten av världen, vilket påverkar resultatet. 

Anledningarna till varför lagen om belöning och ansträngning sällan funkar är för att livet är för komplext, har flera variabler, kräver tanke, uppfinningsrikedom och allt är i konstant utveckling och rörelse. Trots det så applicerar du, jag och alla andra biologiska människoapor denna lag på allt.

 

Lagen om avtagande avkastning

Lagen om avtagande avkastning innebär att ju mer du upplever något, desto mindre belönade blir det.

Om du tränar för mycket utan återhämtning kommer dina resultat att börja försämras.

Du äter tills du blir mätt, om du fortsätter börjar du må illa och tillslut kanske spyr 

Att inte ha en enda vän eller att ha en, är en gigantisk skillnad. Att ha två är bättre än en.

Men om du har nio eller elva? Hur stor betydelse har det? Hur mycket kommer det att påverka ditt liv?

Att tjäna 200 000 kr per år eller 40 0000 är stor skillnad och kommer att påverka ditt liv mycket.

Att tjäna 1200 000 eller 1400 000 kommer inte att påverka lika mycket.

Skillnaden är att du nu kan leasa en nyare mopedbil till din bortskämda unge.

Samma summa men totalt olika inverkan.


Studier visar att vi är som mest produktiva de första fyra till fem timmarna varje dag.

Allt efter det drabbas av kraftigt minskad avkastning, till den punkt där skillnaden mellan att arbeta i 12 timmar och 16 timmar är i princip ingenting.

Då har vi inte räknat med sömnbrist. 

Lagen om avtagande avkastning gäller även saker som exempelvis sex, sömn, onanera, dricka alkohol, koffein, plugga och/eller tv-spel. 

“Allt ger tillbaka mindre ju mer du gör det, ju mer du försöker eller ju mer du har.  Det är lagen om avtagande avkastning.”

Den bakvända lagen

Den bakvända lagen eller rättare sagt uttrycket kommer från den taoistiska filosofin.

Det går ut på att du ska förstå balansen mellan saker och ting, för att sedan låta allt flöda utan att utöva påtryckningar eller hindra den universella mekanismen. 

Den bakvända lagen funkar tvärtom.

Ansträngning och belöning har nu en minskande avkastning i förhållande med varandra. Denna lag gäller när handlingarna är komplexa och har flera variabler.

*Försöket att tvinga folk att respektera dig, gör dem mindre villiga att göra det.
Ju mer du respekterar andra och dig själv, ju mer respekt får du 

*Tillit byggs inte genom att du försöker få folk att lita på dig. Utan att du litar på människor.

*Att försöka vara “cool” funkar inte. Utan du är bara Cool.

*Att försöka för mycket, som exempelvis att få folk att gilla dig/vilja bli dina vänner, skapar tvärtom effekten.

*Att “jaga” någon, får dom inte att vilja spendera mer tid med dig utan mindre.

Och om upplevelsen enbart är psykologisk, funkar det nästan alltid tvärtom. Ju mer du försöker, desto mer kommer du att misslyckas. Va? Vänta!? Vad menar du?!

Låt mig förklara..

*Önskan om frihet förstärker känslan av att vara fängslad

*Strävan efter känslomässig kontroll tar dig längre ifrån det. Acceptans av att inte vara i kontroll, tar dig närmare.

*Viljan av att vara lycklig förstärker olycka

Försök till att vara självsäker skapar mer ångest och osäker.  Om du accepterar dina fel, misslyckanden och fuck ups blir du mer självsäker och får bättre självförtroende.

*Att sträva efter att bli accepterad och älskad tar dig längre ifrån det. Inte bara från andra även dig själv. 

Hävstångslagen

Hävstänger finns i vardagen i alla dess former. De tjänar till att omvandla den applicerade kraften.

Dessa hävstänger omvandlar små krafter, som din egen muskelstyrka till större kraft, som att flytta en sten med ett spett.

Men det är inte bara muskler. Utan hävstångsprincipen går även att applicera i vardagen, i jobbet och i karriären.

Dagens utvecklade värld gör att tekniken blir som en hävstång för oss.

Jag skulle säga att Linas Matkasse är ett sådant exemplar. Du använder tekniken som hävstång för att spara tid.

Netflix är en annan. Istället för att åka och hyra film, sätter du dig ned i soffan och scrollar.

Tekniken gör det även möjligt för en person att jobba en timme och få betalt näst intill oändligt många gånger, genom att sälja det som en digital produkt.

Denna prestation är inte heller bunden till tid. Den digitala produkten kan säljas, fast personen inte “jobbar”.

Medan en annan person kan jobba på timlön. Vilket betyder att personen enbart får betalt när personen är “där.”

Och nu med AI … herregud är allt jag kan säga.

Vårt sinne är en paradox. Din specifika önskan om att vara i ett ett sinnestillstånd som “lycklig” eller att “må bra” skapar oftast ett annat eller/och till med motsatt-

Källor

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0927537116302445?via%3Dihub

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avtagande_avkastning

https://markmanson.net/the-backwards-law

https://bigthink.com/neuropsych/law-reversed-effort/

Rulla till toppen