Ditt liv är ett spel (lär dig fusket och få en optimal spelupplevelse)

När jag var fjorton började jag spela World of Warcraft. 

Eller spelade… Det är en underdrift. 

Jag blev besatt. Förlorad i en låtsasvärld. I en låtsasvärld där jag upptäckte nya miljöer, gick upp i nivå, fick nya färdigheter, blev starkare och dödade fiender.

Säger jag att “vi” (människan och jorden) är ett spel som utomjordingar spelar? Vem vet? Ärligt? Men vi skippar den tanken just nu. 

Livet och spel är väldigt snarlika, som du kommer att förstå.

Vad du kommer lära dig är

  • Hur du gör framsteg mot dina mål
  • Hur du utnyttjar ett optimalt medvetandetillstånd
  • Hur du kan återskapa dig själv eller karaktären som spelar ditt livs spel

Spel gör dig beroende genom framsteg  

När du börjar spelet är du nivå ett.

Du börjar i en ”nivå ett miljö”.

Miljön som är anpassad efter nivån på din karaktär.

Vilket betyder att miljön inte är för svår, så du bara dör.

Inte heller för enkel, så du blir uttråkad. Utan miljön, uppdragen och fienderna utmanar din karaktär och ditt spelande.

Som du snart blir medveten om.

För att navigera, har du en karta.

En karta där allt förutom där du står är ”oupptäckt”.

Allt annat är svart.

I början är din karta väldigt begränsad, på grund av att du inte upptäckt något.

Kartan visar vart du varit och är men också vad som är utforskat.

Kartan visar vad som är “säkert”. Om du exempelvis upptäckt ett stup på kartan, springer du troligtvis inte dit och dör igen.

Eller om du springer för långt ut i det ”osäkra” (kommer du till högre miljöer och blir dödad av fiender.) Du har inte en chans. Din karaktär är för svag.

Kartan hjälper dig alltså att navigera, att bli påmind om ditt förflutna och dina lärdomar. 

Och om det är första gången du spelar, är din kunskap (som kartan till en början) väldigt begränsad.

Spelet skapar en optimal upplevelse genom att

 

  • Det finns tydliga mål varje steg på vägen (exempelvis nå nivå 60)
  • Det finns omedelbar feedback på dina handlingar. (Du når nya nivåer, miljöer, låser upp ny utrustning och förlorar liv från din livmätare)
  • Det finns en balans mellan utmaningar och färdigheter. (Om du följer spelet, finns det en balans i miljöernas nivå och din karaktärs.)
  • Handling och medvetenhet förenas. (Du lever ur en karaktär som du själv styr eller styr den dig?….)
  • Distraktioner är uteslutna från medvetandet. (Du spelar. Du sitter inte och tittar på telefonen samtidigt.)
  • Det finns ingen oro för att misslyckas. (Du kan misslyckas. Det är ingen risk. Och om du jämför mot verkliga livet, är det inget nederlag i “verkligheten”.)
  • Självmedvetenheten försvinner. (Du blir din karaktär och lever ur den i spelet. Och du är inte medveten om dig själv och din egen värld.)
  • Känslan av tid blir förvrängd. (En minut.. känns inte som en minut.)
  • Görandet i sig är målet. (Du spelar inte för att tjäna pengar. Spara tid. Få energi, bli hälsosammare eller någon annan anledning. Du spelar för att spela. That’s it.  )

Medvetenhet är din inre kompass 

Din medvetenhet om spelet och din karaktärs begränsningar är din egen kompass. En kompass som hjälper dig balansera säkerhet och osäkerhet.

Genom spelet blir du konstant utmanad och belönad med nya uppdrag, miljöer, färdigheter, nivåer och utrustning.

Men belöningen sker inte bara i spelet. Belöningen sker även i din egen medvetenhet. Du går igenom medvetandets olika nivåer.

Medvetandets olika nivåer

1.Du har ingen aning om vad du gör.

2.Du går igenom någon form av handledning så att du inte utsätts för allt på en gång.

3.Du tränar på nivå ett tills den nivån blir tråkig och din karaktär är stark nog.

4.Du introduceras till fler färdigheter, egenskaper, förmågor och nya uppdrag som tar dig till nya miljöer.

5.Du överbelastas gradvis av osäkerhet genom nya utmaningar. Utmaningar som är miljöer, uppdrag och fiender som du tar dig an.

Medvetandets olika nivåer som du inte bara går igenom en gång, du har åkt pass.  Och så fort du möter något “nytt” kommer du gå igenom stegen.

Medvetandets olika nivåer

Ditt liv som ett spel

Videospel har guider, uppdrag, olika yrken, färdigheter, nivåer, utrustning och ett “okänt” att utforska.

Livet har barndom, karriärvägar, egenskaper, ansvar och ett okänt att utforska.  Ett osäkert som kan drastiskt förändra hur du tänker, agerar och arbetar. 

Vad du upplever i spelet, upplever du även i verkliga livet.

Du har en karta. Dina utforskade områden (säkerhet) och dina outforskade områden (osäkerhet).

Både interna och externa.

Du har dina färdigheter.

Din utrustning. Olika steg av medvetenhet.

Flow.

Din potential som du ibland “låser upp” tar dig även till en ny nivå.

Vilket gör spelet läskigt likt livet.

Börja lev ditt liv som ett spel 

Varje val du gjort fram till nu, har format dig till karaktären du är idag, i ditt liv.

Låt oss säga att du är på nivå 45 och miljö 45.

Om nivå 45 är rätt eller fel.

Bra eller dåligt är detsamma.

Poängen är, för att du ska komma vidare måste du, som i spelet, börja utforska kartan eller i andra ord, öka din medvetenhet.

Hur du ökar din medvetenhet är genom att bredda ditt perspektiv. Hur du breddar dina perspektiv:

1. Identifiera ett problem
2. Antar utmaningen (problemet) eller “uppdraget”
3. Skaffa dig färdigheter och kunskap som krävs för att lösa problemet. Lös problemet.

Exempel:

1. Du väljer att identifiera ett problem. Problemet är att du är överviktig.

2. Du antar utmaningen att göra något åt det.

3.Du börjar göra nya val för att förändra problemet. Nya val som är andra val med mat, rörelse och du börjar även lära dig om kroppen. Sömn. Psykologi?

Och om du fortsätter formas nya vanor. En ny kropp. En ny identitet. För dina gamla val av tankar. Val av val. Är inte kvar. Du får en ny förståelse. En annan bild av dig själv. Wips.. Du har gått upp en “nivå”. Inte bara ”nivå” utan du som människa har ändrads. Din identitet. 

Men allt börjar med …. Val

Du väljer ett problem. Du väljer att anta utmaningen.

Du väljer att göra nya val. Du väljer att fortsätta.

För att förändra ditt liv måste du alltså förändra dina val. Val som blir beteende. Beteenden blir system. System som styr ditt liv.

Beteende styr alltså förändring

Och om du inte väljer dina beteenden? Styr någon annan ditt liv. Varför styr det?

Det har jag ingen aning om. Vart styr de det? Ingen aning. Har du?

Om du inte vet vart du ska… kommer du ingenstans eller någonstans där du kanske inte vill.

För att veta vart du ska, behöver du en plan.

Planen är ditt mål.

Målet som dina system stöttar, dina system som är uppbyggda på dina val, dina val, ditt perspektiv, ditt perspektiv, din medvetenhet, din medvetenhet, din identitet.

Hur gör du ditt liv till ett spel?

Stapla allt på varandra för att nå optimal upplevelse

Eftersom du nu vet hur spel gör dig beroende. Stapla allt som tar sig in i en optimal upplevelse på dem på varandra, som lego i verkliga livet.

Skapa ett tydligt mål: Istället för nivå 60 på ett spel

Innan jag började att spela visste jag att ”maxnivån” var nivå 60. Det fanns ett tydligt mål.

Ett mål som jag ständigt fick bekräftelse på genom att uppnå nya nivåer, få nya färdigheter, utrustning och bli starkare.

Men jag kan inte säga vad du ska ha för mål. För jag har inte en aning. Det är något personligt.

Ett exempel på ett mål: Gå ned 20 kilo

(Jag skulle inte rekommendera att enbart mäta vikt. Eftersom om du börjar röra på dig mer, kommer du även lägga på dig muskler och vatten. Ta även mått, mät dig över magen, armar, lår etc.)

För att göra målet rimligt. Bryt ned målet till mindre bitar. Knyt dessa bitar till någon form av belöning (som vi går in på lite längre ned).

Medel: Tappa 1-2 kilo/månad på ett hälsosamt sätt
Mindre: Gå 30 000 steg extra och äta 2100 färre kalorier/vecka
Mini: Exempel 3 x promenader 10 000/steg och äta 300 färre kalorier/dag

Omedelbar feedback på dina handlingar

Skapa ett sätt som ger dig så snabb feedback på dina handlingar som möjligt. 

Låt oss säga att du ska börja gå 3 gånger i veckan. Söndag kväll (veckan innan) skriver du ned på ett A4 att du ska gå x antal steg på måndag, onsdag och fredag. 

Två sätt att belöna dig själv;

Medan du går

  • Ring en vän
  • Bjud med en vän i utmaningen och skicka bilder till varandra
  • Lyssna på din favoritmusik, en inspirerande podd, en bok om något ämne du är intresserad
  • Lyssna på din omgivning utan teknik. Passa på att andas.

Du blir belönad direkt (precis som när jag dödade monster i spelet då jag fick saker, utrustning och erfarenhet.)

Efter att du gått
För varje dag du gör det, sätter du en bock på A4:AT. Denna bock ger dig en tillfredsställelse. A4:at blir även din erfarenhet mätare i verkliga livet. Du ser att du “uppnår” ditt mål.

Hitta balansen mellan utmaningar och färdigheter

Hitta aktiviteter som är “lagom” för dig och din nuvarande fysiska och psykiska förmåga. Är det för enkelt? 

Gör något annat. Är det för svårt? Fortsätt eller gör något enklare, så slipper du ge upp hela tiden. Är 30 000 steg för mycket? Börja med mindre.

Handling och medvetenhet förenas

Ge kroppen och sinnet en chans att förenas.

Distraktioner är uteslutna från medvetandet

Ta bort distraktioner. Även om du lyssnar på en bok. Fokusera på boken. Skit i allt annat på din telefon.

Det finns ingen oro för att misslyckas

Vikten av att hitta en aktivitet som är lagom för dig, både fysiskt och psykiskt.

Istället för att börja med att gå 30 000 steg per dag, äta isbergssallad och dricka vatten, köra sju pass i veckan i gymmet i en eller två veckor för att bli bränd. 

Börja rimligt.

Självmedvetenheten försvinner

Det här är något mer som bara ”sker” när andra legobitar är på plats. Inget som du tänker att du ska ”göra.”

Hur det känns är som medvetandet och vad du gör smälts samman. Din uppmärksamhet ökar och resten av världen försvinner.

Reaktion övergår automatiskt till handling utan reflektion och tvekan. Allt får en ordning och hänger samman.

Du går bortom din personlighet och blir ett med det du gör. Alla dina tankar om dig själv blir irrelevant.

Externa mål och belöningar behövs inte, utan det är aktiviteten i sig som är anledningen till att göra det. 

Känslan av tid blir förvrängd

Tiden kan kännas som om att den blir förvrängd, som den går snabbare än “vanligt”. Det är stunderna du blir vad du gör.

Görandet i sig blir ett ändamål

Promenaderna i sig blir givande. Du njuter av att vara ute i friska luften. I naturen? Du känner dig piggare. Och viktnedgången är inte ens i tanken.

Och du! Glöm inte bort medvetandets olika nivåer

Förstå och acceptera medvetandets olika nivåer. Att du kommer pendla mellan dem. 

1.Du har ingen aning om vad du gör.

2.Du går igenom någon form av handledning så att du inte utsätts för allt på en gång.

3.Du tränar på nivå ett tills den nivån blir tråkig och din karaktär är stark nog.

4.Du introduceras till fler färdigheter, egenskaper, förmågor och nya uppdrag som tar dig till nya miljöer.

5.Du överbelastas gradvis av osäkerhet genom nya utmaningar. Utmaningar som är miljöer, uppdrag och fiender som du tar dig an.

Rulla till toppen