2

10 galet bra övningar från stoicismen

Galet bra övningar för att uppnå sinnesro.

10 galet bra övningar från stoicismen

Du kommer nu få ta del av 10 praktiska övningar som är till för att du ska bli bättre på att överkomma motgångar,  praktisera självkontroll,  vara medveten om dina impulser,  förstå hur kort ditt liv är,  förstå hur lite tid du är tilldelad och hur du ska uppnå inre frid. Övningar har använts av miljontals människor i tusentals år. De går att implementera i verkliga livet och anledningen till varför de fungerar är att det är förankrade i livserfarenhet och sunt förnuft.  Du behöver ingen utrustning, kurs, bok eller vara på någon ”nivå” för att utföra dem. Du behöver enbart lägga ner tid och energi.  Det är viktigt att vi förstår de hinder vi ställs inför istället för att fly från dem. Det är nödvändigt att vi lär oss att använda dem som bränsle till vår eld

The impediment to action advances action. What stands in the way becomes the way.” – Marcus Arelius

STOICISMEN ÖVNINGAR

Fysisk träning i självbehärskning

Denna övning består av att målmedvetet uppleva fysiska svårigheter och leva utan ”vardagslyx”. På sätt och vis kan du se det som en praktisk version av negativ visualisering. Jag tror att det är viktigt att se allt som övergående. Du, de saker du äger och alla du känner kommer en dag försvinna. Tänk dig att du har allt till låns. Istället för att säga “jag har förlorat det”, säg “jag har gett det tillbaka”.  Fysisk träning i självbehärskning tjänar ett dubbelt syfte:

För att förbereda oss på fysiska svårigheter eller att vi förlorar en del, eller allt, av vad vi har.
Att träna oss att inte vilja ha saker som ligger utanför vår kontroll. Kom ihåg att vi bara kan kontrollera våra tankar och våra handlingar.

Övning från stoicismen och exempel på fysisk träning i självbehärskning:

  • Dricka bara vatten under en viss tidsperiod istället för läsk,öl, juice eller mjölk
  • Gå ut i kallt väder utan en jacka.
  • För en vecka, ändra något i din dagliga rutin som gör din dag mer obekväm.
  • Försök att vara utan internet hemma under en viss tid
  • Spring till jobbet, gå och handla istället för att ta bilen
  • Lev i skogen en vecka per år

Negativ visualisering

Hedonic Adaptationmeans är ett fenomen som betyder att vi ständigt vänjer oss vid saker som vi har och sedan börja ta dem för givna. Negativ visualisering är en enkel och galet effektiv övning från stoicismen som kan påminna oss om hur bra vi har det. Det här har varit min favorit övning för att få mig att uppskatta nuet istället för att skjuta upp lycka, sinnesro, tillfredställese eller vad du nu än söker. Även om du inte tror på denna typ av pessimism så är det ett ledande steg till ett lyckligt och meningsfullt liv.

Det kan förändra ditt liv till rent guld genom att du inser att alla dessa dåliga saker inte har hänt dig. Utgångspunkten är simpel,  föreställ dig att dåliga saker har hänt, eller att inget bra har hänt.
Du bestämmer omfattningen av katastrofen:

 

  • Att förlora alla dina ägodelar
  • Aldrig ha träffat din make
  • Att förlora en familjemedlem
  • Att förlora en känsla som din syn eller hörsel
  • Du kan också föreställa dig hur situationer som du är på väg in i kommer att gå fel

Skala av metoden

Tanken bakom denna övning är att varje situation har många lager, precis som en lök. Varje skikt representerar något som vi tar till i situationen och inte situationen själv. Det är bara genom att betrakta de viktigaste frågorna utan det relativt oviktiga  som vi kan agera enligt en etisk ram. Sluta tänk på ditt rykte eller vad för personlig fördel du tror att du kan vinna.  Försöker fundera ut vad du ska göra i en given situation. Fråga dig själv följande frågor:

Vilket värde har denna situation att tillföra alla? Du kanske blir förvånad över hur många gånger svaret är “ingen”.
Vilken typ av egenskaper kräver denna situation?
Har du dessa egenskaper, om inte så är det bara att tänka på situationen som en god chans att utveckla den.

Exempel: När vi växer upp så kämpar många av oss med att bestämma vad vi vill göra i livet. Om vi går till botten med denna fråga handlar det om att hitta något meningsfullt och meningsfullt att arbeta mot. Inledningsvis är det värt att ignorera problemet med eller andras förväntningar om vad du ska göra annars kan du hitta dig själv leva ett liv som är långt ifrån det du egentligt vill leva.

Fråga dig själv följande fråga: Vad skulle jag göra om pengar inte var ett problem? Besvara ovanstående fråga, gå sedan och gör det.

Självreträtt även kallat meditation

Det finns många goda skäl att resa runt i världen, men att göra det för att finna sinnesro eller frihet är inte en av dem (jag har själv försökt).  Sinnesro och frihet är saker som kommer inifrån, så om du försöker fly från kognitiv dissonans, flyr  du från dig själv.  När du reser tar du tyvärr med dig själv. Låt mig ge dig ett enklare och mycket billigare sätt att finna sinnesro och frihet. Regelbundna resor i ditt sinne, speciellt om du behöver lugn och ro eller frihet. Ingen annanstans är du så fri som i ditt eget sinne. Du kan vara annorlunda där, just nu.  Allt du behöver är fem till tio minuter om dagen för att stänga ute omvärlden och titta inuti dig själv.

Det finns en video på en fånge som vet att han kommer att få tillbringa resten av sitt liv i isoleringscell. Han pratar om hur han fortfarande kan ”fly” sin cell genom att läsa och tänka. Då började jag fundera:
Vad innebär det egentligen att vara en fånge? Är vi alla fångar i olika typer av fängelser? En person som är fysiskt fri kan vara fysiskt kapabel att utföra men mentalt inneslutet i misär. Några saker du kan reflektera på när du utövar en självreträtt eller meditation är: Du störs inte av händelser, men av din åsikt om händelser. Allt är i ständig förändring och det finns inget du kan göra åt det. Du kommer inte att leva för evigt.

Övning från stoicismen
Ingen annanstans är du så fri som i ditt eget sinne. Du kan vara annorlunda där, just nu.  Allt du behöver är fem till tio minuter om dagen för att stänga ute omvärlden och titta inuti dig själv.
Några saker du kan reflektera på när du utövar en självreträtt eller meditation är:

 

  • Du störs inte av händelser, men av din åsikt om händelser.
  • Allt är i ständig förändring och det finns inget du kan göra åt det.
  • Du kommer inte att leva för evigt.

Betraktandet av den perfekta mannen (eller kvinnan)

Den här övningen är utformad för att ge en katalysator för förändring mot att bli en perfekt människa.  En sak att ta med i tanken är att jakten på att bli den ”perfekta människan” är ett mål som inte går att uppnå. Vart börjar vi ? För enkelhetens skull säger vi att de grekiska och romerska statyerna representerar den fysiska perfektionen så låt oss istället fokusera på de psykologiska aspekterna.

Tänk på de egenskaper som utgör den perfekta personen. Vilka egenskaper har denna perfekta karaktär?
I vissa avseenden är det en svår fråga att svara på och det kan vara lättare att fokusera på vad den perfekt personen gör i varje given situation. Från deras handlingar kan du då försöka avgöra deras inre kvaliteter och förhoppningsvis börja efterlikna dem. Kom bara ihåg att den ideala personen inte existerar …

Övning från stoicismen

  • Du kan skapa en lista över aktuella förebilder, tidigare eller nuvarande och analysera vad som gör dem idealiska. Hitta de bästa egenskaperna hos dessa individer och kassera eventuella negativa karaktärsbrister.
  • Du kan även göra motsatsen till att överväga den perfekta individen. Begrunda den värsta tänkbara typen av människa och sträva efter att undvika att bli sådan.

Odling av välgörenhet

I motsats till modernt tänkande är pengar inte det enda sättet att bli en filantrop. Vem som helst kan skänka, det kräver bara rätt attityd gentemot andra. Problemet är att vår standard att leva är som att vi är inneslutna i en serie av lager, ett inuti det andra, precis som en rysk docka. Varje lager representerar ett allt större avstånd från vårt sanna jag.

Så hur ska vi odla välgörenhet?
Vårt mål bör vara att försöka nå alla i ett närmare lager. Tänk på din familj som en förlängning av dig själv och dina medmänniskor som din familj, hela vägen till att tänka på mänskligheten som landsmän och kvinnor. Den stoiska filosofen Hierocles gick så långt som att säga att vi bör se våra syskon som om de vore delar av vår egen kropp, som en arm eller ett ben. Det kräver naturligtvis en stor förändring i perspektiv och en stor insats, men det har sina fördelar.

  • Börja prata med en främling.
  • Låt dina nära vänner veta att du anser dem som en del av din familj och att de ska kunna lita på dig som en sådan.
“Cling tooth and nail to the following rule: Not to give in to adversity, never to trust prosperity, and always to take full note of fortune’s habit of behaving just as she pleases, treating her as if she were actually going to do everything it is in her power to do. Whatever you have been expecting for some time comes as less of a shock.” – Seneca

Reflektion

Du behöver inte vara en raketforskare för att förstå detta. Reflektion är bra. Det handlar inte bara om att planera vad du ska göra den dagen utan även om hur du kan reagera på det du ska göra, vad andra gör och hur du kan agera på bästa sätt. Var tacksam för att du vaknade idag. Många människor hade inte detta privilegium. Planera hur du kommer att omfamna dina dygder och undvika dina laster.
Välj ett praktisk filosofisk tänkande eller en personlig styrka du vill odla och fundera på hur du kan implementera den under dagen . Förbered dig på hur du kommer att kunna hantera eventuella svåra situationer som du vet kan uppstå. Påminn dig själv att det enda du kan styra över är dina tankar och handlingar. Allt annat är okontrollerbar.

Istället för att fundera över vad som kommer att hända ska du reflektera över vad som har hänt. Spela upp dagen mentalt och ställ dig sedan följande frågor:

Har jag agerar i enlighet med mina principer?
Har jag behandla människor som jag haft kontakt med på ett vänlig och omtänksam sätt?
Vilka laster har jag kämpat med?
Har jag gjort mig till en bättre människa genom att odla mina dygder?

Påminn dig själv att denna dag har avslutats och det finns inget du kan göra för att förändra det. Acceptera allt som har hänt, vare sig det var bra eller dåligt. Naturligtvis finns det inget som hindrar dig att planera för nästa dag. Känn dig fri att skriva ner några anteckningar om saker att tänka på morgonen efter. Detta länkar då ihop med nästa dags morgonreflektioner. Med andra ord: Lär av dina misstag!
Skriv ner en sak du vill förbättra nästa dag, oavsett hur liten. Du kommer att bli förvånad över hur du ändrar dig om du fortsätter med detta flera månader i sträck.

Filosofiskt journal

Skillnaden på en dagbok och en filosofisk journal är att istället för att skriva om vad som hänt i ditt liv,  analysera det (helst från en stoisk perspektiv). Du kan använda en filosofisk tidskrift som ett verktyg för att upptäcka dina egna brister och för att spåra hur du förändras över tiden. Genom konstant reflektion kan vi förstå och förbättra våra framtida liv. Genom att planera dina framtida åtgärder enligt en etisk ram kan du se tillbaka och se vad som behöver förändras baserat på vad som egentligen hände. Denna stoiska övning är mycket lätt att kombinera med en normal dagbok, och om du gör det rätt, bör det finnas någon skillnad mellan en “normal” dagboksanteckning och en filosofisk journal.

  • Skriv en daglig filosofisk journal i en månad.
  • Läs den filosofiska tidskriften som kallas “Meditations” eller Letter of a Stoic

 

Comments 2

  1. Post
    Author

    Kul att du gillade den! När jag tittar på den idag kan jag hålla med! Du får hålla ögonen öppna, ska publicera en ny artikel snart igen om stoicismen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.