Hur du skapar och/eller hittar dina ideala kunder
Har du problem med att hitta dina ideala kunder?
Eller är du i stadiet av att du vill prova din ide?
I båda fall, har du hittat rätt.
Här är en guide till hur du kan skapar och hittar din ideala kunder.
En guide som kommer att kunna spara dig tid, pengar och energi.
Steg 1: Välj en av dom tre stora nicharna för att hitta dina kunder
I det digitala företagande finns det tre gigantiska marknader; hälsa, relationer och pengar.
Ditt “jobb” är att du ska välja en av dessa utsvultna marknader.
Antingen en som du har erfarenhet av och i eller någon som du kan tänka dig att undersöka grundligt.
Och vad du kommer att göra i båda fallen är att lösa problem kring “Maslows behovspyramid”.
Maslows behovspyramid som är vart människors problem härstammar ifrån.
Välja en marknad inom hälsa, pengar eller relationer
Om du redan har en produkt/tjänst – välj en marknad som faller naturligt i linje med den.
Steg 2: Välj en mindre “niche” för att pricka dina kunder bättre
Att nischa ned handlar om att bli ännu mer specifik.
Fråga dig själv; Hur ska du någonsin fånga någons uppmärksamhet, intresse och kunna sälja något i denna add, adhd, drama fyllda, bekräftelsesökande och obegränsade värld utan att veta vem du pratar med? Det är helt omöjligt.
När du förstår vilka kunder du vill nå och sälja till:
- Desto bättre och mer kan du sälja
- Du kommer att kunna ge mer värde
- Din hjälp kommer att uppskattas mer
- Det kommer hjälpa dig att kunna sticka ut
- Du kommer att kunna ta en plats på marknaden för att du blir “unik”
- Allt ditt content blir enklare och pricksäkert
- Din marknadsföring börjar att fungera som en magnet
Välj en nisch i nischen
Hälsa
- Styrkelyft
- Flexibilitet
- Mat
- Bodybuilding
Rikedom
- Online företag
- Investeringar
- Hjälpa lokala företag att få lokala kunder
- Crypto
- Startups
- Finans
- Personliga varumärken
Relationer
- Dejting för män/kvinnor
- Skapa ett fantastiskt äktenskap
- Hitta “den” rätta
- Skapa djupa och meningsfulla relationer
“Var ultra, mega specifik när du väljer din ideala kund.”
Tomas Öberg Tweet
Steg 3: Välj en Nisch i nisch nichen….
Du skulle kunna stanna på “Steg 2” men om du nischar ned ytterligare, kommer du bli mer värdefull, kunna ta mer betalt och göra ditt erbjudande ännu mer attraktivt. Under är exempel på nischer inom den redan nischade nichen.
Hjälpa lokala företag att få lokala kunder
- Tandläkare
- Cafer
- Bygg
- Lackering
Dejting för kvinnor
- Hur du skriver på dejting apps
- Hur du får en pojkvän
- Hur du pratar med män
- Hur du hanterar “ghosting”
- Hur du ska fånga honom
Styrkelyft
- Olympiskt styrkelyft
- Power lifting
- Bodybuilding
- Kroppsvikt
- Calisthenics
Varför vi fortsätter att “nischa ned” är för att om du söker på ordet “relation” på Google, är det inte specifikt.
Du träffar alla eller med andra ord INGEN. Men om du söker på “Hur du pratar med män” så är det mer specifikt.
Och om du börjar att söka runt kommer du att få en del träffar, artiklar, produkter och videos på sökningar.
(Dessa träffar som du kommer att kunna använda vid senare tillfälle)
Viktigt! Den här “för förundersökningen” är inte permanent. Utan du kan alltid “gå tillbaka” och välja någon annan nisch, för att nå andra kunder.
Steg 4: Hur hittar du dina ideala kunder?
Istället för att börja skapa något direkt, så går vi från en “för förundersökning” till förundersökning.
För att ens börja med att skapa något, som man inte spenderat en “för förundersökning” och en förundersökning är egentligen vansinne.
Det leder enkelt till att du skapar något som ingen vill ha. Något som ingen är intresserad av. Något som ingen bryr sig om, när du marknadsför och säljer…Glöm det.
Din produkt/tjänst och marknadens behov är vad som skapar framgången.
Inte vad din inre röst säger. Inte vad din granne säger. Inte vad din mamma säger. Inte vad du tror. Inte vad du vill. Utan vad marknaden säger. Men hur vet vi vad marknaden säger?
Hur vi vet vad marknaden och dina kunder säger?
Öppna ett word dokument eller dina notes på telefon, döp det till “förundersökning”. I det här dokumentet skriver du ned allt du tänker, hittar och funderar under denna förundersökning.
Jag ska ge dig några vägar att gå i denna förundersökning, som kommer att hjälpa dig att förstå dina ideala kunder bättre.
Facebook grupper
Börja med att gå med i Facebook grupper inom ämnet. Exempelvis digitalt företagande, LCHF och dejtingtips för kvinnor.
När du får bli en del av dessa grupper, börja läsa vad folk säger, vad dom har för utmaningar, vad dom har för problem, vad dom har för drömmar, rädslor och hur dom säger “det”. Allt det här kommer du att kunna använda som ammunition i din marknadsföring.
Några tankar du kan ta med dig
Vad är deras rädsla
Vad är deras mål/dröm?
Vilka svar googlar dom
Vad är deras största utmaning?
Vad behöver dom veta mer om?
Vart sitter dom “fast”?
Vad deras vanligaste frågor/problem?
Googles verktyg och dina ideala kunder
Google har flera verktyg du kan nyttja och analysera din ideala kund igenom.
- Sökordsplaneranren
Googles sökordsförslag/relaterade sökfraser - Google serch console
Om du har installerat Google serch console, ger det dig information om vad dina nuvarande besökare kommer ifrån - Google analytics
Hjälper dig att få mer förståelse för beteendet av dina kunder på din hemsida - Google trends
Ger dig en potentiell möjlighet att spionera på trender…
Kundomdömmen på Amazon
Gå in på Amazon.com och klicka dig vidare till bok avdelningen. Sök efter böcker inom din valda nischade nisch. Sortera upp dom efter bästsäljande och antal Kundomdömmen, sedan börjar du att undersöka dina potentiella kunder.
Fem stjärnor: Vad hjälper boken dina potentiella kunder att lösa? Och vad säger titeln? Ta med dessa saker i ditt erbjudande.
Tre stjärnor: Berättar vad som är bra och vad som måste förbättras.
En stjärna: Om det är någon konstruktiv feedback, notera men om det bara är skitsnack? glöm det.
Answerthepublic.com
Här kan du få reda på vad folk frågar efter, pratar om och ger dig mer information för att göra en korrekt bedömning.
Så ändra till Sverige och svenska, skriv in din nischade marknad i sökfältet. Exempelvis “Bodybuilding” eller “dating råd för kvinnor” .
Genom denna process får du reda på vad folk “kämpar” med och undrar över. Du kan även “djupdyk” i artiklar och forum. Och du kommer att se “mönster” hos din ideala kund.
Steg 5: Baka ihop kakan och skapa din ideala kund avtar
Att baka ihop denna kaka, kallas oftast att skapa en “kund avatar”.
En kund avatar skapar klarhet din marknadsföring, ditt content, produkt/produkter, tjänster och erbjudande.
Du vet förhoppningsvis nu saker som tex:
- Vad deras utmaningar är
- Vad dom är rädda för
- Vad dom drömmer om
- Vad deras mål är
- Vilka känslor dom går igenom
- Vart dom är i sin resa (mot målet du kommer att erbjuda)
- Vilka kanaler som dom följer på sociala medier
- Vart dom lever
- Vad deras livsmål är
- Vad deras hinder är
- Hur deras “resa ser ut” från A (nuvarande position) till B (önskad position)
- Vad dom har satt för begränsande tankar om sig själv
- Hur en dag ser ut för dom
Några andra saker att tänka på vid bakningen
- Vissa saker kanske du inte vet, men då får du chansa.
- Att din ideala kund avatar, blir du är inte omöjligt
- Ha med frågan: Kommer denna ideala kund att kunna betala för vad jag tycker jag är värd? Det är ingen ide att försöka sälja guld till fattigstugan. Dom har ett helt annat liv, andra vanor, andra behov, drivkrafter och framförallt, dom har en annan budget. En budget som du aldrig kommer kunna förklara, marknadsföra eller “sälja” din väg genom. Av den enkla anledningen, dom har inte råd. Och att “tävla” till botten är ett sätt att gå i konkurs.
Steg 6: Gör en summering av din ideala kund i tre eller fyra meningar
Erika är en 28 årig mäklare som har svårt att hitta/attrahera män i hennes liv. Hon är väldigt upptagen, karriärsinriktad, driven samtidigt söker hon kärlek. Erika är orolig att hon börjar bli för “gammal” för dejting marknaden och hennes mål med att bilda en familj känner hon stress och ångest inför.
Denna summering blir din “nordstjärna” i all din marknadsföring, ditt content, dina erbjudanden och produkter. Och efter det kan du exempelvis börja med steg 7,8,9 och 10.