Vad ska du som företag tänka på när du vill nyttja influencer marketing?
Hur väljer du rätt influencer?
Hur skapar du bra influencer marketing?
Mängder företag investerar och/eller kastar astronomiska summor på influencers.
Varför? Nåå..
För att det är “inne”? Absolut..
För att det är hipp? Sure.. Men även för att det har funkat och funkar.
Varför funkar influencer marketing
influencer marketing funkar då Influencers redan har en “publik”. En “publik” som dom redan har relationer med. Och du som företagare får möjligheten att tex sälja, dra trafik, skapa seo länkar eller generera leads genom deras relation till sin publik.
Olika typer av Influencers inom influencer marketing
Influencers namnges ofta efter deras publikstorlek:
Nano-influencers: 1 000-10 000 följare
Micro Influencers: 10 000-50 000 följare
Influenser på mellannivå: 50 000-500 000 följare
Makro-influencers: 500 000-1 miljoner följare
Mega-influencers: 1M+ följare
Allt är inte så perfekt som det ser ut i influencer marketing
Oftast luras vi av siffror och tänker mer är bättre. Men det är inte hela sanningen. Lek med tankarna:
*Om en Influencer har många som följer, men ingen bryr sig.. Vad är poängen?
*Om du som företag enbart säljer till den svenska marknaden. Varför skulle du vilja nå 300 tusen människor om hälften bor i England?
*Om du som företagare har en produkt som enbart är riktad till affärsmän, varför skulle du vilja marknadsföra den på Tik Tok? Istället för Linkedin?
Så stirra dig inte blind på stora antal följare/visningar/prenumeranter/spelningar och sådant… Men det är inte bara därför. Det finns även en annan anledning. En mörkare… Och ja, mörkare än fifty shades.
Mycket av influencer marketing är fejk
Så bara för att en Influencer har en miljon följare, fem miljoner visningar, tiotusentals likes, hundratals kommentarer, miljoner spelningar betyder det inte att det är äkta. Det betyder inte att du kommer att sälja slut på lagret. Det betyder inte att alla dina problem är lösta.. Utan det kanske betyder att det är FEJK…
Sex saker att tänka på innan du börjar med din influencer marketing strategi
1#Förundersökning
Skippa vad influencers säger.. Vad deras “Manager” säger. Skippa känslor… Vad du vill ha är hård, kall och stendöd fakta. Fakta som du kan analysera. Fakta om deras målgrupp, som exempelvis:
*Ålder
*Land/länder/städer
*Intressen
*Intryck/exponering
*Antal gillningar
*Räckvidd
*Antal kommentarer
*Engagemangsgrad (%)
*Antal delningar
*Visningar
*Kvarhållning
*Visningslängd
*Prenumeranter
*Tid på sida
Be om denna statistik för senaste månaden och året. Och när du har denna fakta, då kan du börja analysera den, bläddra även igenom deras kanaler och fråga
Är det äkta eller fejk? Min målgrupp?
Är det en influencer som jag vill jobba med?
Är deras content i linje med mitt företagets värderingar?
Ska du fokusera på små, stora eller gigantiska influencers?
Hur postar dom sponsrat content?
Postar dom bara sponsrat content?
Hur är engagemanget på deras sponsrade inlägg mot “vanligt”?
Är det rätt plattform för att uppnå mina mål?
#2 Bestäm ditt marknadsföringsmål (KPI)
Ett vanligt fel vid influencer marketing (och all marknadsföring) är att inte veta vad du ska fokusera på. Vilken KPI = Key Performance Indicators = Exakta och opartiska framgångsmått. Och du läste rätt. KPI. Inte KPIER. Det är singular inte plural, bestämma alltså en KPI.
Varför du ska välja en KPI är för att minska förvirring och underlätta spårning. För om du/ni vet KPIN, kan ni skapa en “CTA” (call to action) som följer denna KPI. Och om du inte kan mäta av, hur vet du om något funkar?Om du kastat pengarna i sjön eller inte? Om du ska fortsätta eller inte. Och om du inte vet det, hur ska du/ni någonsin lyckas med ert samarbete?
Några KPIER för influencers-marknadsföringsstrategi inkluderar:
*Bygga varumärkesmedvetenhet
*Öka din anhängare bas
*Få mer engagemang till ditt innehåll
*Generera leads
*Försäljning och konverteringar
*Öka varumärkeslojalitet
*Bygga länkar för SEO
Om du väljer att bygga länkar för SEO, så är det en fördel om kampanjen med influencers är strukturerad efter denna KPI. Om det däremot är försäljning då kan kampanjens “CTAN” att se annorlunda ut.
#3 Hur ska du spåra din kpi?
Om du vet vilket mål (Kpi) du valt, fråga dig själv: Kan du spåra den? Och isåfall hur ska du spåra det? Om inte? Varför skulle du vilja göra samarbetet?
Två enkla sätt som är gratis är:
UTM parameters – Du skapar en länk via UTM. Denna UTM länk och information som fylls i går att följa upp i Google Analytics. (Om du har det installerat dvs)
Rabattkoder – Ge en kod som influensen kan dela med sina följare. Koden som du enkelt kan mäta av genom hur många som använder den.
4# Skapa en specifik “pitch” till den unika KPIN som du och Influencer bestämt
När du valt KPI, kan du tillsammans med influencers komma på en “pitch” / “CTA”. En som dom kan använda i deras content. Allt för att öka chansen för din unika KPI. Som tex, “Glöm inte gå in på länken, använd koden “Hanna” för att få 10% rabatt och fri frakt.”
5# Låt din influencer göra sin “grej”
Det här är svårt, en sätt inte kedjor på dom. Förstör inte deras kreativa ådra. Var inte med och försök styra och bestämma hur dom ska göra. Utan låt dom göra sin grej. Dock är det viktigt att du får vad som är överenskommet.
6# Fem sätt att jobba med Influencers
Det är du och influensen som ska komma överens. Det finns inget som säger att ett är rätt eller fel. Under är några idéer på hur du kan samarbete med en influenser.
Sponsrat inlägg
Ett sponsrat inlägg (Instagram post, Facebook post, händelse eller Youtube video.) Det är enbart du och dessa influencers som begränsar vad som är möjligt. Du kan exempelvis betala för ett sponsrat inlägg (en “post”) eller så kan du ge “%” på försäljning som sker via influencers, som du mäter av via URL eller en kod.
Produkt användning och recension
Kundrecensioner är ett väldigt bra sätt att bygga tillit (om du har en produkt/tjänst) som faktiskt ger värde. Be influencers göra en produkt recension, visa produkten/tjänsten och prata om fördelar. Att se någon tala om en produkt, som dom använder på video och se produkten är säljande i sig.
Tävlingar och Giveaways
Det är ganska vanligt att man samarbetar med influencers genom olika tävlingar och “Giveaways”. Influencers får produkter och/eller en summa pengar. I utbyte gör influencers en tävling och/eller en “give away” till sina följare.
”Takeovers” på dina plattformar
Influencer “tar över” er plattform, det kan vara tex Instagram/facebook händelser, Youtube/Facebook/Instagram live. Poängen är att Influenser gör content och använder plattformen istället för er.
Långsiktig varumärkesambassadör
En långsiktig ambassadör är en influencer som samarbetar med ditt varumärke under en längre period. Du kan se dom som ett ”ansikte” för ditt varumärke. En varumärkesambassadör kan marknadsföra ditt varumärke i flera månader till ett år eller längre. Denna typ av influencer-marknadsföringskampanj kan ge fantastiska resultat eftersom:
-
- Upprepning håller ditt varumärke i fokus för ambassadörens publik
-
- Mer frekvent marknadsföring ger fler möjligheter att visa mångsidigheten i ditt företags erbjudanden
-
- En starkare relation med influencers innebär mer förtroende, trovärdighet och autenticitet i publikens ögon
-
- Mindre osäkerhet och mer bekvämlighet
Källor:
https://adespresso.com/blog/influencer-marketing-guidelines/
https://www.unboxsocial.com/blog/how-to-work-with-influencers/
https://www.sevensixagency.com/blog/7-tips-for-working-with-influencers
https://www.deskera.com/blog/influencer-marketing/
https://blog.sharelov.com/how-to-work-with-influencers/
https://medium.com/the-first-step/6-ways-to-work-with-influencers-507e64350494