En praktisk guide till hur du slutar oroa dig och börjar leva

Kapitel ett. – Alla känslor kommer inifrån

Jag klev ut ur duschen, borstade tänderna och håret, tog på mig parfym och klädde upp mig i min kostym. Nu hade jag bestämt mig, det var dags. Jag skulle åka till en fest, inte vilken fest som helst, utan till min egen avskedsfest. Min inre tortyr som jag flytt med droger, alkohol, slagsmål, resor, sex och galna äventyr skulle jag äntligen bli fri från för alltid, genom att ta mitt liv.Jag skulle kunnat göra vad som helst för att slippa känna det levande helvetet som var på väg att fylla min kropp. Under tiden känslan började bubbla skyndade jag mig ut till bilen. Medan jag hoppade in i den kunde jag inte hålla emot längre. Det var som två syndafloder med tårar som rann från mina ögon. Jag ville inte att någon skulle se att jag var ledsen, det var inte deras medlidande eller tröst jag sökte, jag sökte den eviga befrielsen från vad som var på väg.
Jag lät mina tårar rulla under tiden jag körde iväg. Ett vulkanutbrott av känslor hade utlösts inom mig och det kändes som ett spjut med gift penetrerat min bröstkorg och träffat rakt in i hjärtat. Smärtan ökade kontinuerligt, precis som någon vred runt spjutet och giftet började sprida sig i hela kroppen, men jag dog tyvärr inte, jag satt där och kände allt. Jag ville inte känna, jag ville inte leva, jag ville bara dö. Nu är det slutet Tomas.
Mina andetag blev snabbare och kortare samtidigt som händerna var knutna stenhårt runt ratten, när jag flög fram på motorvägen. Nu hade jag precis klivit över tröskeln till panikångest, tårarna blockerade nästan hela mitt synfält och andningen hade blivit okontrollerbar och det kändes inte som jag fick någon luft. Smärtan ökade för varje andetag, hjärtat slog snabbare och jag kunde känna slagen i händerna. Tankarna snurrade så fort i mitt huvud så att jag inte kunde greppa något, det var precis som någon snabbspolade X30 och det fortsatte bara öka. Om mitt huvud någonsin kommer explodera av att jag tänker så mycket är det nu. Nu var droppen nådd, de här var sista gången jag skulle känna så här. Med tusen miljoner tankar, lika mycket känslor och en förvirring blandat med panikångest kunde jag inte bestämma mig om jag skulle köra in i staketet eller en brovägg på E18. Innan jag hann ta beslutet flög en tanke förbi som jag hann greppa och hålla kvar.

Den värsta smärtan går över Tomas, inte just nu, inte om en timma, en dag eller ens en vecka, men till slut släpper den och det vet du, Tomas. Skit i det här, lev en dag till. Just den tanken fastnade av alla som susat förbi i trettio miljoner kilometer i sekunden. Ingen annan tanke som jag förut hade en chans att greppa innan, men just här och nu kom den plötsligt och stannade. Jag höll kvar tanken samtidigt som jag började fokusera på att andas.Okej Tomas, du mår skit just nu, fuck it. Jag bryr mig inte om att jag mår dåligt.

Jag orkade inte försvara mig längre eller ens försöka ’sätta emot’ att må dåligt av att jag kände mig så misslyckad. Min fokus som varit i huvudet att ’försvara’ eller försöka motarbeta gick till lugna och djupa andetag. Det resulterade i att jag slutade värdera, tänka, känna och det viktigast var att jag slutade berätta min story av ’The Unhappy me’. Känslan var fortfarande närvarande men jag var okej med att känna den. Jag ville inte förändra den, jag ville inte förändra mig själv eller min situation. När jag började andas ordentligt igen började allt successivt avta. Panikångesten försvann tillsammans med min mentala misär. Efter jag slutat att identifiera mig ’The Unhappy me’ kunde de smärtsamma känslorna inte kontrollera mitt tänk. Min uppmärksamhet gick från vad jag intalade mig själv om smärtan till själva smärtan. Det jag intalade mig själv genom ’The Unhappy me’ slutade och jag hade gått från att ’resa i tiden’ till att bli närvarande igen. Eftersom du inte kan vara olycklig utan en olycklig historia, var detta slutet av min olycka. Känslor i sig är inte olycka. Endast känslor plus en olycklig historia är olycka. Förmågan att tänka om våra egna tankar gör oss sårbara. När du börjar värdera dig själv genom dina hjärnspöken är du illa ute. Då skapas mer känslor, tankar och värderingar. Oftast är vi inte ens medvetna om denna process för det sker per automatik.



Det är inte utomstående krafter som gör att vi känner något, utan vad vi intalar oss om eventet som skapar våra känslor.
Ett blankt papper, en tom canvas, eller en oskriven att-göra-lista är inte stressande i sig, det är dina egna tankar om ”det” som stressar dig. Ofta vill vi lägga skulden och ansvaret på utomstående orsaker, eftersom det är bekvämast så. Men sanningen är att alla konflikter startar inuti oss, i våra tankar och hur vi tänker om våra tankar. I många fall skadar vi oss själva genom at försöka kontrollera saker vi inte kan, och som också är definitionen på lidande. Det här gör vi genom att vi flyr från verkligheten genom att blicka tillbaka på något som hänt eller jämför oss med framtiden. Vi blir drabbade mer i tanken än i verkligheten. De saker du fruktar kanske aldrig händer och/eller har troligtvis inte hänt, så varför skall du lida för det här och nu?
Var inte olycklig innan det är dags.Verkliga faror har en inneboende gräns.
Något som beror på osäkerhet ägnas åt gissningar och utfallet blir lätt okontrollerbar ångest. Därför är vår mest skadliga och okontrollerbara rädsla helt absurd. Fler saker skrämmer oss än vad dem påverkar oss. Våra andra rädslor är orimlig … Det går inte att diskutera med dem.

Ett annat exempel
Du blir arg på en skitsak och nu är du arg.
Om du inser att du blev arg på den skitgrejen kan du bli arg på dig själv för att du blev arg från början. Nu är du arg på dig själv för att du blev arg från början. Om du inte inser att du blev arg på något helt onödigt, och du nu är arg för att du blev arg från första början är du fortfarande arg …

Det är inte utomstående krafter som gör att vi känner något, det är vad vi intalar oss som skapar våra känslor. Du lever alltså i den misär du väljer.
Du kanske har gjort precis som jag? Försökt resa ifrån ditt trubbel fyllda sinne? Resa är aldrig ett bra val för fly och tro att du skall uppnå ”frihet” eller sinnesro, det är ett stadie som du har inom dig, mentalt. Om du reser för att du ”flyr” så har jag en dålig nyhet: du tar alltid med dig själv på resan. MEN! Du förstår inte! Tro mig, jag förstår precis. Du vill leva ett långt liv? Vill vara frisk? Inte förlora någon vän? Inte få ditt hjärta krossat? Inte vara pank? Inte förlora något du älskar? Inte förlora ett jobb?Inte bli bedragen? Inte misslyckas? Jag har själv haft förluster, blivit bedragen, sviken, misslyckats, fått mitt hjärta krossat, skadat mig, känt mycket känslosam smärta och det är helt naturligt. Ursäkta, det var underdrivet, det är oundvikligt. Allt du har och haft i form av vänner, minnen, hälsan, saker, drömmar och hela du är egentligen bara ett lån. Ett lån av livet och en dag kommer livet vilja ha tillbaka ”det”. Tidigare när jag ”förlorat saker” har jag ibland blivit väldigt ledsen, frustrerad, arg eller till och med känt mycket hat, eftersom jag har tyckt att det varit orättvist. I framtiden hoppas jag kunna se det mindre som en förlust och mer som att jag betalar tillbaka lånet till livet. Jag borde vara mest tacksam om något jag upplevt under tiden tillsammans med personen, och hur min hälsa var under en viss tid i livet. Jag önskar alltså att kunna se det som att jag aldrig ägt dessa saker. Och vissa av dessa saker händer bara, inte för att du har ”otur”, att det var ”menat eller att det var en ”olycka”.

Kontrollera det du kan och skit i resten.
Stoikerna pratar om tre typer av kontroll i livet och hur mycket av din ångest, ilska och frustration kan försvinna om du anammar dessa. Det här ger dig en möjlighet att inte behöva oroa dig över saker som du inte kan kontrollera. Här kommer även målsättning in i bilden. Låt oss leka med tanken att du skall spela en tennismatch. Du sätter upp målet att vinna matchen. Vilket du inte har full kontroll på som i sin tur är helt idiotiskt.

Tre typer av kontroll:

I. Full kontroll
Fokusera på det du kan påverka. Du kan göra ditt bästa för att förbereda dig till matchen, träna, vila och äta. Istället för att lägga målet på att vinna matchen, vilket kommer leda till att du känner prestationsångest, stress, frustration, och ilska långt innan matchen ens skall spelas. Troligtvis har du även under tiden du spelar satt upp ett mål på något yttre. Du kan hamna efter i matchen för att sedan börja agera på din ilska som i sin tur har en potential att försämra ditt spel och fokus. Lägg istället fokusen på saker du kan kontrollera. (Din attityd, dina val, dina handlingar, och till stor del dina känslor).

II. Mer eller mindre kontroll
Yttre målsättningar, eftersom de till viss del ligger bortom din kontroll om du vinner eller inte. Du kan göra ditt bästa för att förbereda dig till matchen: träna, vila, äta och gå dit med den attityden men inget mer.

III. Ingen kontroll
En idiotisk målsättning då du inte har någon kontroll alls.
Ett exempel på att inte ha någon kontroll kan vara om någon kommer in på plan och förstör matchen så ni får avsluta.

Övningar:

I: Fokusera på det du kan påverka i din vardag idag
Det här ger dig en möjlighet att inte behöva oroa dig över saker som du inte kan kontrollera. Lägg istället fokus på saker du kan kontrollera. (Din attityd, dina val, dina handlingar, och på dig själv).

II: Hantera förolämpningar
För det första skall vi fundera på om det kan vara sanningen vi fått höra.
I så fall finns det ingen anledning att bli upprörd. En annan metod som förespråkas är att ta i övervägande, om den som förolämpar är felunderrättad. Varifrån kommer uppgifterna? Finner vi att hans källa är rena kloaken finns det anledning att känna sig tyngd. Men om personen ogillar vad jag gör så kanske jag handlar utan tvivel helt riktigt?

III: Låt oss titta på fakta
Hur många av dina förväntningar har aldrig hänt?! Även om det kommer att ske, vad tjänar du på att förutse din sorg? Du kommer snart nog att sörja, när tiden är kommen. Tills dess, lev inte i en misär.

 

Vad handlar boken om?

 Jag vill ge dig chansen att lära dig principer och tekniker du kan applicera i vardagen för att leva ett lyckligare liv, överkomma livets prövningar, svårigheter och få en förståelse för hur du blir en bättre människa.
Om du använder informationen i boken regelbundet kommer det främja ditt arbetsflöde, förbättra din sinnesstämning, lära dig bli bli bättre på att stänga ute distraktioner, medvetanden fokuserar på det som är viktigt och förbättra ditt liv. I boken får du tillgång till en mall och praktiska övningarna som är inspirerade av Stoicismen som i grunden är väldigt simpel men inte lika lätt att leva. 

Vill du sluta oroa dig och börja leva?
Beställ e-boken för endast 99kr under:)


  • Sluta oroa dig – Ebok

    kr99.00 Lägg i varukorg