Hur du kan acceptera dig själv, andra och världen

Hur du lär dig kraften av att acceptera och varför du mår bättre

“Om du tränar på att acceptera mer av dina upplevelser, människor i din närhet, utseende, känslor, tankar och idéer kommer du bli belönad med sinnesro.”

Hur jag lärde mig att acceptera

Spyorna vällde ur mig okontrollerbart som tårarna och skriken. Ena sekunden stod jag på alla fyra på trägolvet i hyddan. Jag tittade ner i den röda plasthinken med ögon fyllda av tårar och en smärta som skar, skrek och rev hänsynslöst. Nästa sekund var jag tillbaka i vad som såg ut som en mörk kloak. En kloak där jag ensam vandrade omringad av demoner. Demonerna attackerade mig och jag kunde inte göra något åt det. För varje attack kändes det som om mitt hjärta och min själ slets i tusen bitar, för att sedan explodera och brinna om och om igen. För varje explosion steg smärtan som en rymdraket mot stratosfären. Några stunder senare vara jag tillbaka i hinken igen och jag såg världen som om den var tecknad. Det var som om världen var en dröm och samtidigt något annat. Lugn Tomas, lugn, det är inte på riktigt, du är inte galen! Jag tittade upp och såg shamanen stå över mig. Han såg precis ut som om att han flugit in från Amazonas djungler, en riktig häxdoktor. Shamanen tittade ner på mig och sa, “Tomas res i ditt inre”. Jag ville inte blunda då jag var livrädd, jag var livrädd för att hamna i kloaken igen men jag lyssnade.
Mina ögon slöts och jag föll ner i något obestämt och sedan tillbaka in i mitt vansinne. Så här höll det på i ungefär tio timmar. Dessa timmar kändes inte som tio timmar utan mer som tio liv. Dessa tio liv med allt som jag såg, upplevde, kände och genomlevde kändes på något sätt mer verkligt än vad jag upplevde i den vanliga verkligheten. 

“Jag var inte magsjuk eller bakfull då det aldrig skulle få mig att vare sig skrika eller gråta. Det var en av två Ayahuasca Ceremonier.”

Under mina ceremonier mötte jag mina demoner, som Carl Jung kallade skuggan. Ceremonin fick mig att gråta som en liten pojke, skrika av rädsla och smärta, önska att jag var någon annanstans, att jag skulle bli galen på riktigt.Det var som om att jag upplevde alla känslomässiga ärr från mitt förflutna på samma gång. Känslorna penetrerade mig som spjut, våldsamt, hänsynslöst och med ett enda mål att “det ska göra så ont som möjligt”. Jag fick inte bara uppleva smärta utan hela känslospektrat i så många kombinationer jag aldrig trott kunde vara möjligt som exempelvis kombinationen av galenskap, självdestruktivitet, kärlek och ambition

“Vad som än händer Tomas, följ bara med.”

Innan första och andra ceremonin sa Shamanen något till mig: “Tomas när du är där inne kan jag inte hjälpa dig, du är själv. Vad som än händer, följ bara med. Tänk att du är ett löv i en fors sedan kanske du blir forsen, stenarna, himlen eller något helt annat. Följ bara med, försök inte ändra något.” Innan första ceremonin tänkte jag “Hur illa kan det egentligen vara?” något jag verkligen fick äta och spy upp.

“Du har kanske inte druckit Ayahuasca eller ens är intresserad av det, vilket är helt förståeligt samtidigt som jag vet att rådet kan hjälpa dig.”

Shamanens råd kan hjälpa dig i din vardag då jag tror att en del av den psykiska ohälsan grundas i att vi inte kan acceptera vad som ”är”. Du behöver som sagt inte ha en psykedelisk upplevelse utan det kan vara exempelvis som att du inte ville acceptera att ditt ”x” hittat en ny, att du fått sparken från ett jobb, att en vän har svikit dig, att du inte har några pengar, att ditt hjärta har blivit krossat, du kanske känner dig fet eller bara så enkelt som att du känner ångest. Något gemensamt för alla dessa tillfällen är att du troligtvis inte har velat accepterat din situation, vad som varit och vad som ”är”. I de stunder du inte velat acceptera vad som varit har det bara blivit värre.

“I den stunden vi inte accepterar vad som ”är” skapas ett motstånd inom oss, ett motstånd som oftast får oss att må sämre.“

Jag är ganska säker på att du kan känna igen dig då du precis som jag är en människa. En människa med en förmåga att tänka om dina tankar och känna om dina känslor. Detta kan göra dig väldigt sårbar inte bara för andra utan även för dig själv. Det kan gå så långt att du blir din egen värsta fiende. Om du blir det dränerar det dig ganska fort, får dig att falla ner i hopplöshet och meningslöshet. Det kan få dig att spela en offerroll, att livet straffar enbart dig och det är så synd om dig.

“Dina tankar om dina tankar och känslor om dina känslor kan lämna dig där på botten i mörkret.”

Du kanske känner eller tänker “jag borde ha kommit längre”, att du kanske trodde att du skulle ha varit eller blivit något annat eller ha gjort något annat. Du kanske håller fast i ditt förflutna eller så kanske du lever i din framtid? Du kanske är missnöjd med något i ditt liv som du inte kan ändra på, blir vansinnigt arg när det regnar ute, när någon kör bil som en idiot eller du kanske spenderar din energi på att försöka ändra din partner. Vad alla dessa saker har gemensamt med mina Ayahuasca ceremonier och Shamanens råd är att du försöker kontrollera något du inte kan istället för att enbart acceptera.

Acceptans är en persons godkännande av att uppleva en situation, att följa en process eller att vara i ett tillstånd (ofta en negativ eller obekväm situation) utan att försöka ändra det, protestera eller avsluta det.” – Wikipedia

Varför har du svårt att acceptera?

Varför har du svårt att acceptera?

Du förstår inte vad acceptera betyder

Att acceptera betyder inte att du behöver gilla, vilja ha, välja eller ens att du står bakom något en person säger. Att acceptera handlar inte om att ge upp och se världen som att det inte går att ändra på saker. Om du accepterat din situation betyder det inte att det kommer vara så för evigt. Att acceptera betyder inte att du ska vara en dörrmatta och låta folk trampa på dig. Acceptera är inte att trycka bort en känsla eller stoppa ner huvudet i sanden.

Bristande kunskap leder till att vi har svårt att acceptera

Du förstår inte hur du, andra människor eller världen egentligen fungerar. Om du inte kan eller vill försöka förstå andra och världen kommer du aldrig kunna acceptera dem eller de saker som händer. Bristande kunskap om dig själv, andra människor och världen gör så att du har svårare att acceptera vad som varit, vad som är och vad som händer. När du inte kan acceptera skapas ett lidande utifrån något som kanske var oundvikligt.

Du har ingen fantasi

Ingen kan förstå eller veta hur någon annans liv eller situation är. Om du inte ens kan försöka leka med tanken hur den andra personen upplever världen kommer du inte kunna acceptera den.

Brist på kärlek

Om du går runt med en tro att människor är onda och världen vill dig illa kommer du har enorma problem med att acceptera vad som händer. Du kommer ha svårt med att saker ibland bara händer, inte av någon specifik anledning och inte för att det är någons fel. 

Du ser inte dig själv för vad du är

Du tror och antar att du är perfekt, att du aldrig gör fel, att det alltid är någon annans fel när det går åt helvete. Eller så kanske du ser folk som “högre” eller mer “värda” vilket kan bygga upp en bitterhet, förakt och ett avund inom dig vilket gör det svårare att acceptera andra.

“Att acceptera är inte att vara passiv, det är ett perspektiv.”

Överlevnad

Människan är ett flockdjur och vi behöver andra människor för att må bra mentalt och fysiskt. Vi har alltid varit beroende av andra människor för att vara glada och produktiva. För att vi ska fungera i grupp med andra människor har vi olika idéer, principer, värderingar och beteenden. Om någon “ny” kommer med andra idéer är det ofta väldigt svårt att acceptera dessa. Människor är ofta rädda att gå bortom vad de är bekväma med då de är livrädda för att uppleva fysisk och psykisk smärta. Den stora drivkraften bakom att inte acceptera är rädsla för att bli avisad, ovetande, fysisk och psykisk smärta, det som faktiskt fått oss att överleva.

Konflikt

Konflikter är en nödvändighet för att vi ska överleva som ras. Om människor bara accepterade allt för vad det var skulle konflikter försvinna tillsammans med mänskliga framsteg och möjligtvis hela vår ras. Om vi enbart skulle acceptera vad som “var” hade vi t.ex. aldrig kommit på mediciner och behandlingar för att bota olika sjukdomar. Vi hade aldrig räddat människor från brinnande hus eller lyft människor ur fattigdom. 

“Konflikter får mänskligheten att fortsätta utvecklas.”

Ego och din identitet

Acceptans är svårt eftersom du, jag och alla människor tänker oftast utifrån ett jag-perspektiv även om vi försöker tänka utifrån någon annans perspektiv. Vi fastnar lätt i vår egen begränsade världsbild, vad just vi vill ha och utifrån våra egna behov. Det är väldigt svårt att acceptera då det får oss att ifrågasätta vår identitet och möjligtvis skada “vårt kära ego”. Vi vill inte uppleva ett ifrågasättande och därför är det enklare att bara ignorera eller inte acceptera. Istället för att acceptera att vi kanske hade fel och känna ångest och möjligtvis skam, vad gör vi? Vi argumenterar istället mer, tar i “hårdare” och blir rosenrasande då vi inte gillar att förlora, de flesta vill vinna. Att “bara” acceptera något gör att vi på något sätt känner oss mindre eller förminskade eftersom vi ser det som en förlust. 

Du vill inte ta ansvar

Du vill inte ta ansvar över ditt liv eller din situation och då är det enklare att säga “det är inte mitt fel”. Jag har själv gjort det många gånger och vissa stunder gör jag det även idag. Vid tillfället du säger “det är inte mitt fel, jag kan inte göra något” tar du bort ansvaret över ditt eget liv. Om du inte vill ta ansvar känner du en meningslöshet och en hopplöshet då du inte tror att du kan påverka ditt liv.

“Acceptera att du inte behöver ”vinna” över varje person eller allting”

Hur blir du bättre på att acceptera?

Se saker för vad de är, inte för vad du tror de är eller önskar att de vore

Att våga se saker för vad de är och inte vad du tror de är eller önskar att de vore är något vi är usla på.
Det är svårt eftersom det oftast har med känslomässig smärta att göra. Att se sakerna för vad de är låter självklart, men vi gör väldigt sällan det. Vi förvränger omedvetet situationer, beteenden, andra människor och minnen för att vi inte ska behöva uppleva osäkerhet eller psykisk smärta. Du kanske vet att du är i en giftig relation som dränerar dig men väljer att bortse från det och du väljer istället att intala dig själv att personen kommer att förändras men inget händer. Du vet att du måste sluta dricka och börja äta hälsosammare och röra på dig, du vet detta men ändå gör du inget åt det.

Acceptera att livet består av lidanden och utmaningar

Istället för att önska, tro och hoppas att du kommer uppnå någon mentalt nivå av total extas, att du aldrig kommer behöva känna några “negativa” känslor, att du inte kommer behöva uppleva fysisk eller psykisk smärta och känna osäkerhet inse att du inte kan komma undan detta då det är livet. Du kommer aldrig sluta känna av lidande och utsättas för utmaningar. Om du accepterar att livet är lidande och utmaningar får du inte samma motstånd inom dig själv. Att acceptera detta är inte att sitta och tycka synd om sig själv. 

“Alla upplever smärta men att lida är ett val. Lidandet uppstår i hur vi hanterar smärtan, inte smärtan i sig själv.”

Ta saker mindre personligt

Det är helt sjukt hur samhället formas. Vi är ett gäng supernarcissister som insuper allt i våra gigantiska egon och ja, då gör det ont. Det är helt hysteriskt hur lite vi tål. Snart kan man inte säga hej till folk utan att de tror man ska råna, kidnappa eller våldta dem.
Så sluta ta allt så personligt då det enbart är din egen osäkerhet som kommer ur dig själv.

Låt din nyfikenhet ”vandra fritt”

Istället för att kasta ur dig något du ångrar för att du tycker/tänker att personen är en idiot, låt din nyfikenhet ta plats istället. Börja ifrågasätta hur de tänker, fråga dem varför de säger som de gör, var deras tankar ursprungligen kommer ifrån och om de någonsin har funderat på något annat sätt?

Se acceptans som en möjlighet till sinnesro och att kunna ta det lugnt

Att träna på att acceptera dina egna känslor, händelser, tankar och andra människor kan bli din väg till ett inre lugn.

Medvetenhet

Om du är medveten om dina egna brister och är ärlig mot dig själv kan du “fånga in” dig själv ganska ofta och träna på att acceptera situationer, händelser, tankar, känslor och människor. ”Fånga in” dig själv oftare i tankarna.

Förstå och acceptera att brister är en del av världen

Det kommer aldrig finnas något eller någon som är helt “perfekt”. Om du släpper tanken om en perfekt mall du kan följa kan du börja acceptera din omgivning på ett mer hälsosamt sätt.

Förstå och acceptera att brister är en del av världen

Lek med fantasin om hur mycket värre saker kunde ha varit

Att låta din fantasi flöda med hjälp av t.ex. negativ visualisering kan hjälpa dig oerhört mycket. Du kan alltid komma på något värre vilket kan få dig att acceptera lättare. Du kan även försöka sätta dig in i samma position som någon annan. Stunden du gör det kan ge dig insikt och hjälpa dig att acceptera personen och dennes beteende. 

Skratta mer åt saker

Om vi inte kan skratta åt saker, varför fortsätter vi ens? Att skratta är underbart och jag tycker alla borde göra det mer. För att kunna skratta måste du våga bjuda på dig själv och skaffa en större distans till ditt kära ego. 

Träna på att ta avstånd från dina tankar och känslor

Du kan iaktta dina tankar, känslor och situationer. Du behöver inte reagera direkt utan kan välja att agera. Du kan välja att avstå men för att göra det måste du bli medveten om dina egna tankar och ditt eget beteende. Du blir medveten genom att du inser att du inte bara är dina tankar eller känslor utan även något annat. Om du inte tror mig, prova att iaktta dina tankar och känslor nästa gång. Vem eller vad är det som iakttar dem? De är en del av dig, den delen som du kan använda och välja för att inte känna dig “kränkt”. Meditation är både ett verktyg och en väg till att finna lugn.

Sök kunskap

Att inte vilja lära sig något mer när man slutat skolan är galenskap men något jag längtade till då jag var yngre. Idag skulle inget av det jag har skapat varit möjligt om jag hade haft kvar den attityden. Sök kunskap om dig själv, världen och andra människor, då kommer du bli bättre på att acceptera andra, dig själv och olika situationer.

Ödmjukhet skapar acceptans

Om du förstår dina egna brister d.v.s. att inget och ingen är perfekt och aldrig kommer att vara det är det mycket lättare att bli ödmjuk inför livet och andra människor. När du blir ödmjuk är det enklare att acceptera.

“Du har ingen tidsmaskin utan acceptera vad som varit och gå vidare.”

Fokusera på nuet

Sorg, ångest, frustration och irritation kan ofta komma från att du antingen är fast i ditt förflutna eller i din framtid. Om du istället fokuserar på saken framför dig är det lättare att acceptera stunden.

Sluta döm dig själv så förbannat hårt och prova att acceptera dina brister

Du, jag och många andra människor dömer oss extremt hårt, vi dömer oss själva för sakerna vi inte gjorde igår istället för att göra dem idag. Vi dömer oss för saker som har hänt för flera år sedan istället för att släppa taget om dem och gå vidare. Vi dömer oss själva för att vi kanske inte presterade vårt bästa förra veckan i ett möte eller hur vi skrek på vårt barn för två dagar sedan. Sluta döm dig själv för saker som hände igår, förra veckan, förra månaden, året eller åren och fokusera på nuet.

Leta alltid efter det positiva

Vad som än händer tror jag det alltid finns något litet ljus du kan fokusera på. Vad som får mig att tro det är att vi är människor och överlevare.

Att acceptera andra människor

Att acceptera andra människor kan vara svårt. För att göra det enklare säg: “Jag accepterar dig komplett som du är. Du har säkert haft dina anledningar till varför du gjort, tänkt och sagt som du gjort. Du är den du är och jag låter dig vara den du är i mitt liv.“ Denna övningen kan du göra i ditt huvud, på papper eller tala högt. Börja med att välj någon som är viktig för dig. 

Byt ut dig själv mot personen för att lära dig acceptera andra

Istället för att börja kasta skit, argumentera eller bete dig mindre än vad du egentligen är fråga dig själv: ”Hur skulle jag ha agerat i personens kläder? Kan jag försöka sätta mig in i personens värld, skulle jag gjort något snarlikt? Varför gjorde personen detta, hur skulle jag ha känt? Vad skulle jag ha tänkt?”.

“Acceptera att vi är annorlunda och att vi kan lära något från alla.”

Förstå att du inte är dem

Du måste förstå att andra människor har sitt sätt att se på världen. De har sina egna känslor, tankar och inre värld. Du kan inte bara säga “du har inte rätt” eller “det är inte rätt” utan du måste bara acceptera, visa empati och förstå att de känner vad de känner, precis som du gör. Bara för att de inte känner samma sak som du är det inget fel. Bara för att de tänker på ett annat sätt är det inte fel, vi är alla unika och samtidigt snarlika. 

Ta mer ansvar

Om du väljer att ta mer ansvar över ditt liv kommer du minska ditt lidande. Du kan välja vad du ska jobba med, var du ska bo, vem du ska umgås med och vad du ska göra. Du kan välja hur du ser på världen och andra människor. För att välja måste du ta ansvar över hur du tänker och väljer.

Kärlek

Låt kärleken i ditt hjärta färga din vardag. Om du gör det kommer du ha enklare att acceptera andra människor och situationer. 

“Om du tränar på att acceptera mer av dina upplevelser, människor i din närhet, utseende, känslor, tankar och idéer kommer du bli belönad med sinnesro.”

Källor
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/wise-mind-living/201501/why-acceptance-is-one-the-best-stress-reducers
https://www.pickthebrain.com/blog/the-7-best-blogs-on-acceptance/
https://www.health.harvard.edu/blog/greater-self-acceptance-improves-emotional-well-201605169546

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.