Hur du hanterar din ilska

Har du problem med din ilska?

”Vår kultur säger oftast att ilska är negativt, vilket kan gör att vi inte får lära oss hur vi ska ha hanterat det.”

När jag var på väg till baren såg jag ett ansikte som jag aldrig glömt. Nyllet som hade skapat så mycket ilska, frustration, ångest och sorg tidigare i mitt liv, allt spelades upp på några sekunder.

Hur många gånger han oprovocerat hade hoppat på mig, slagit, bitit mig och skapat en osäker tillvaro, gick inte att säga. Den inre smärtan jag så många gånger känt var den här killens ansvar.

Det var en av killarna som jag spenderade de första åren med i skolan. Det var bland annat hans fel att jag mått så jävla dåligt tidigare i mitt liv.

Jag kände hur det bubblade inom mig som en vulkan och jag var redo att explodera. Jag trängde mig in bredvid honom så att han såg mig. Han tittade på mig helt känslokallt och sa:

– Tja!
– Hej ditt dumhuvud, svarade jag.
– Va?
– Vet du att du orsakade extremt mycket smärta under min uppväxt?
Jag kände hur ilskan höll på att ta över medan jag väntade på ett svar. Jag fick en bild i mitt huvud, där jag slog min ölflaska i baren och stack honom i halsen med den. Det var en längtan att få se honom lida och pinas, som gnagde i mitt inre. En längtan som var otroligt svår att kontrollera.
– Va, nej det visste jag inte. Förlåt, svarade han nervöst.
– Förlåt? Det duger inte, du är fan inte ledsen! Jag ska bara säga några få ord till dig innan jag går vidare. Först föreslår jag att du går hem direkt innan jag blir för full, för då kommer du inte undan, då kommer jag skada dig. Och om jag möter dig här utanför eller någon annanstans där vi är själva kommer jag slå skiten ur dig. Det spelar ingen roll om jag är full eller nykter. När jag får ner dig på marken kommer jag hoppa på ditt huvud, samtidigt som jag ler och njuter för all smärta du har orsakat mig. När du ligger livlös på marken, då är vi kvitt, sa jag.

Jag pratade rakt från hjärtat. Det kändes som om det var så mycket inom mig som ville frigöras genom ett raseriutbrott.

Han tittade inte längre mig i ögonen, och min önskan var att mitt snack skulle triggat igång honom, så att han slagit mig. Men han blev som en stenfigur och stod där och stammade.

– Gå hem nu innan det är för sent, sa jag och vände mig om.

Under min uppväxt, ungdom och fram tills jag var tjugo, var min ilska som en stöttepelare och en vän.

Du kanske inte kan relatera till ilska och aggression i form av slagsmål. Men du kan troligtvis relatera till mer vardagliga saker, som att du blir arg för att det är bilkö, att du eller någon blir behandlad på ett sätt du tycker är orättvist, eller att en person inte uppfyller dina förväntningar.

 

*       *        *

Vad är ilska?

Ilska är en känsla som beskrivs från lätt irritation till vrede eller raseri, som är ett intensivt mentalt/känslomässigt tillstånd. Ilska är ett svar på ett upplevt hot, en skada eller provocerande handling.

Viss ilska är och har varit nödvändig för vår överlevnad.

Ilska skapas utifrån hur du upplever externa faktorer såsom bilkö, regn, en person eller ett inställd flyg. Det kan även skapas internt, som om att du oroar dig över personliga problem.

När du blir arg ökar din hjärtfrekvens, ditt blodtryck och nivåer av dina energihormoner som är adrenalin och noradrenalin.

Ilska är något du instinktivt vill frigöra. Och det visas oftast genom skrik, argumentering, svordomar eller sarkasm.

Vissa gånger visas känslan genom att man höjer näven, slår i väggen, bryter av en penna eller kastar en bok på golvet.

Ilska kan även vara ett symptom på flera mentala hälsotillstånd som depression, ADHD, ocd, odd, bipolaritet, sorg och alkoholmissbruk.

Ilska blir snabbt den dominerande känslan för att omedelbart stoppa det upplevda hotet.

 

*       *        *

Aggression eller ilska?

Aggression och ilska är inte samma sak. Ilska är enbart en känsla, och aggression är ett beteende vars syfte är att skada någon.

Det har oftast med dominans och kontroll att göra. Och aggression leder ofta till att man puttas eller börjar slåss.

Aggression bygger mobbning, gängbildning och kriminalitet. Som tur är, är det en väldigt liten procent som agerar ut sin aggression annars hade vi fått byggt flera fängelser.

 

*       *        *

Positiva aspekter av ilska

Ilska kan vara rätt känsla för rättvisa, såsom mänskliga rättigheter. Det är en motivator för att göra fel saker, rätt i världen.

Ilska kan göra oss och andra mer närvarande, det talar om för dem att det borde vara bäst om du lyssnar nu.

Det kan få dig att bli behandlad mer rättvist. Ilska kan hjälpa dig att uppfostra dina barn. Ilska ger även en viss krydda i livet som vi verkar njuta av.

Känslan av ilska kan även vara en fördel när det kommer till att förhandla i affärer.

Har du problem med din ilska?

Aggression eller ilska?

Och om du har problem med ilska vet du oftast om det. Ett tecken är om din ilska förvandlas till aggression som tar form i verbalt och fysiskt agerande.

Och om du håller kvar i något som hänt och/eller börjar planera att hämnas, då är det även dags att söka hjälp av en hälsospecialist som psykolog.

 

*       *        *

Hur du hanterar din ilska

Vissa föds med ett hetare temperament och visar det lite oftare. Andra personer som har hett temperament visar det inte, utan håller ilskan inom sig.

De går runt som en citron, sura och irriterade. Vissa säger att man bara ska ”släppa ut det” vilket många psykologer säger är en farligt myt.

Det är en farlig myt eftersom det har visat sig att det eskalerar ilskan och aggressionen, och det gör absolut inget bättre för dig eller det inblandade.

Att hålla inne ilskan är inte heller bra, då det kan leda till ångest och depression. Det kan skada dina relationer och öka risken för sjukdom.

Långvarig ilska skapar hälsoproblem som högt blodtryck, hjärt- och matsmältningsproblem och hudsjukdomar.

 

*       *        *

13 sätt att hantera din ilska

Lägg fram dina känslor av ilska på ett bestämt sätt

Lägga fram dina arga känslor på ett bestämt sätt utan att, vara ilsken eller bli aggressiv. Att vara bestämd är inte samma sak som att försöka ”bossa” över andra.

Utan det betyder att du är respektfull till dig själv och andra. Och för att lyckas göra det måste du veta vad du vill, och hur du ska lyckas uppnå det utan att skada andra.

 

*       *        *

Ta reda på vad som gör dig arg och jobba på det

Om du kan identifiera vad som får dig att bli arg, kan du jobba på att lösa det. Om det är en relation som skapar mycket frustration, ångest och besvikelse som blir ilska, kan du alltid lämna relationen.

Om det är för att du ska sitta i en bilkö varje dag, kan du alltid flytta. Om det är din chef på jobbet kan du alltid söka nytt jobb.

 

*       *        *

Slappna av

Ta djupa andetag, inte från bröstkorgen utan följ med din andning hela vägen ned i magen och upp igen.

Upprepa ord som ”ta det lugnt”, ”andas”, medan du andas djupt.

Visualisera en avslappnande situation, antingen från minnet eller från fantasin.

Långsamma yogaliknande rörelser kan få dina muskler att slappna av och får dig att bli mer lugn.

 

*       *        *

Kognitiv omstrukturering

När du är arg tänker du inte logiskt. Det kan leda till meningar som innehåller ord som ”aldrig” eller ”alltid”. ”Den här jävla maskinen funkar aldrig” eller ”du gör alltid så här”, skapar inte bara mer ilska, utan gör dig ovän med en människa som kanske skulle kunnat hjälpa dig.

Som om inte det var nog, så rättfärdigar du din ilska och gör problemet olösbart. En annan del av den kognitiva omstruktureringen är att förstå din krävande natur.

Förstå att allt du vill ha egentligen bara är önskningar, och att ingen är skyldig dig ett skit. Läs det igen.

Istället för att säga: ”Jag ska”, ”jag är värd” säg: ”Det skulle vara kul om jag fick”. Om du är en väldigt krävande person och dina krav inte blir mötta skapas det besvikelse, irritation, sorg eller frustration.

Du känner dig sårad. Det är inte ilska i sig, men vissa människor använder ilska för att undvika känslan av att bli sårad. Istället för att ha krav på andra människor och på världen, ha det enbart på dig själv.

 

*       *        *

Kommunikation

När du blir arg drar du gärna slutsatser som oftast är helt skeva. Om du känner att temperaturen stiger i ett samtal, är det första du ska göra att lugna ned tempot.

Tänk igenom vad du ska säga och kasta inte ur dig allt som ploppar upp i ditt huvud. Istället för att fokusera på vad du ska säga, lyssna på den andra personen och försök att förstå.

Om du lyssnar och försöker förstå avväpnar du din ilska, har en möjlighet att förstå människan och situationen bättre för att komma med en bra lösning.

 

*       *        *

Humor

Ilska är en seriös känsla och den kommer oftast med idéer, ord och bilder som du kan skratta åt. Sluta ta dig själv så himla seriös hela tiden och lär dig skratta.

 

*       *        *

Ställ dig i den andras personen skor

I vår värld är det självklart att personen är en idiot, men om vi var i deras skor, kanske vi hade gjort exakt likadant? Kanske värre?

 

*       *        *

Hitta alternativ

Om du vet att bilkön till jobbet varje morgon får ditt blodtryck att slå i taket, hitta en annan väg, ett annat jobb eller flytta?

13 sätt att hantera din ilska

Undvik

Att undvika situationer och relationer är absolut enklast. Om du vet att person skapar mycket ångest, frustration, irritation, sorg och ilska undvik den.

Om ditt barns rum ser ut som ett bombnedslag, stäng dörren istället för att gå in där och slit av dig håret.

 

*       *        *

Lös problem

Livet är fullt av problem, problem som ibland är svåra. Ilska kan komma från att du inte kan lösa ett problem.

 

*       *        *

Rör på dig

Att röra på dig ger dig bättre humör och släpper stress och spänningar.

 

*       *        *

Prata med andra

Prata med andra om dina känslor och jobba för att ändra ditt beteende.


Dela till en arg jävel! 🙂


Gillade du artikeln? Då kommer du att älska mina böcker

Hand finger pointing down free icon
  • Max och Horan

    kr189.00 Lägg i varukorg
  • Du fast bättre, en motsägelsefull bok till självhjälp

    kr189.00 Lägg i varukorg
  • Max fängslad av dig och Max och Horan (del ett och två)

    kr298.00 Lägg i varukorg
  • Max och Horan (Del 1 i Max serien)

    kr189.00 Lägg i varukorg

Källor

https://www.webmd.com/mental-health/anger-management#1
https://www.apa.org/topics/anger/control
https://www.apa.org/topics/recognize-anger
https://www.psychologytoday.com/intl/basics/anger
https://www.healthline.com/health/anger-issues#types
https://www.psychologytoday.com/us/blog/evil-deeds/200901/the-primacy-anger-problems

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.