Hur din passion blir pengar (Gå med i skaparekonomin)
“Skaparekonomin har gett tillbaka makten till människan.”
Vill du lära dig att förvandla passion till pengar?
Ta en hobby till Hustle?
Göra skillnad?
Få utlopp för din kreativitet?
Slåss för yttrandefrihet?
Bestämma mer över din tid? Din energi och inkomst?
En Iphone och ett extern ljud…
Jag har skapat filmer åt andra företag med hjälp av en Iphone och ett extern ljud. Två tekniska underverk som gett företag galen exponering och mängder stålar.
- Det är inte för att jag är skit duktig på att filma och/eller redigera.
- Det är definitivt inte för att jag har den värsta utrustningen.
- Jag skulle inte säga att jag “brinner” för att bara filma.
Utan det är för att jag har en kombination av kunskap och färdigheter.
Kunskap och färdigheter som baseras på psykologi, analys, försäljning och marknadsföring.
En kombination som jag “misslyckades” med att förädla i mer än två år. Eller misslyckats..
Det var som en utbildning.
En utbildning som ledde till 1.5 miljon svenska kronor i bokförsäljning.
En som ledde till att jag idag säljer mina färdigheter och kunskaper till andra företag.
Men det galnaste av allt är att inget av det här hade varit möjligt för 20 år sedan..
Det är möjligt då vi lever i den digitala revolutionen. Den digitala revolutionen som öppnat dörren till skaparekonomin.
Skaparekonomin
Skaparekonomin ger dig möjligheten att skapa, distribuera och tjäna pengar utan begränsningar.
Och du behöver inte ens skapa till dig själv. Utan du kan skapa åt andra personer eller företag med minimalistisk utrustning.
Skaparekonomin har tagit bort mellanhänder, “gatekeepers” och låst upp en helt ny värld av möjligheter.
Möjligheter som tidigare generationer ens skulle kunnat drömma om. Som vi inte ens kunnat drömma om.
- En förälder kan starta ett klädimperium från soffan.
- En student kan starta en Shopify butik och sälja produkter från Kina.
- En ungdom kan streama saker, som de gör, få följare och sälja reklamplatser.
- En konstnär kan sätta en betald vägg med hjälp av Patreon och behålla det mesta själva.
- En pensionär kan lägga upp en produktide/affärside på Kickstarter och få betalande kunder innan produkten/affärssidan är skapad. Du behöver inte lägga ned tiotusentals, hundratusentals eller miljoner på maskiner, prototyper och/eller anställda för att “testa”.
- En “datanörd” kan tjäna betydligt mycket mer än doktorer, advokater och framgångsrika företagare.
- En person som skriver, kan starta en blogg och börja med självpublicering.
Det mesta av dessa saker hade inte varit möjligt för 20 år sedan.
Tänk hur samhället var, hur vi betedde oss och kommunicerade.
Om du jämför mot idag kan du hålla med om att våra beteenden, stora delar av samhället och hur vi kommunicerar har ändrats radikalt.
Att samhället, våra beteenden och vår typ av kommunikation förändras är inget nytt.
En annan stor radikal förändring som är nedskriven och känd är den industriella revolutionen.
Det förändrade samhället, kommunikation och våra beteenden.
Vi gick från landsbygd till samhälle.
Från mindre grupperingar till större.
Från manuellt till maskin.
Idag genomlever du, jag och alla andra vad jag skulle kalla den digitala revolutionen.
Men dessa två är inte de enda. Utan det enda som är, är att människan, samhället och hur vi kommunicerar, är i ständig förändring.
Och med förändring stängs vissa dörrar och andra öppnas.
Den digitala revolutionen har öppnat en dörr för skaparekonomin som har blivit en del av den globala ekonomin.
“Skaparekonomin värderas till cirka 250 miljarder dollar” – Goldman Sachs
Skaparekonomin och fakta
- Mer än 165 miljoner kreatörer har anslutit sig till Skaparekonomin sedan 2020, med betydande tillväxt på alla marknader.
- Bara i USA växte skaparekonomin med 34 miljoner nya kreatörer (40%). Brasilien (+73 miljoner nya kreatörer), Sydkorea (+11 miljoner) och Spanien (+10 miljoner) som framstod som “hot spots” för kreativitet.
- En av fyra personer (23 %) är kreatörer som bidrar med fotografi, video, texter och mer till online utrymmen inklusive sociala medieplattformar och bloggar.
- Millennials representerar 42 % av skaparens ekonomi. Som jämförelse representerar Gen Z 14%.
- 48 % av kreatörerna är universellt motiverade av samma mål: yttrandefrihet. Mindre än en tredjedel av kreatörerna (26 %) är motiverade av pengar.
- Influencers utgör bara 14 % av den globala skaparekonomin.
- 50 miljoner skapare över hela världen omvandlar sina idéer till inkomst. Och om du tror att detta bara är en liten nisch, tänk om igen. Det är även en av dagens snabbast växande affärssegment.
- Skaparekonomin har låst upp nya professionella möjligheter på heltid och deltid, särskilt för Gen Z och millennials som dras till mindre traditionella karriärer
- Kreatörer som gör dagligt innehåll och/eller lägger mer än 10 timmar per vecka på att skapa rapporterar att de är nöjdast överlag.
- De flesta kreatörer (69 %) och influencers (84 %) säger att skapa och dela onlineinnehåll är ett kreativt utlopp som de inte kan hitta någon annanstans.
- En av två influencers säger att det är viktigare att använda sociala medier eller skapa socialt innehåll för deras mentala hälsa än att lyssna på musik (31 %), träna (30 %) och gå ut i naturen (27 %).
- Studien visade att ju mer tid kreatörer lägger ner på att skapa och dela innehåll, desto gladare känner de sig.
Detta är motsatsen till sociala mediekonsumenter, som studier har visat kan uppleva negativa effekter av användning av sociala medier.
Hur du tar ditt första steg i skaparekonomin
Du behöver inget utbildning. Certifierad. Godkännande av din mamma, pappa, bror eller granne.
Din jobbarkompis behöver inte veta. Du behöver bara börja…Bara börja!? Lättare sagt än gjort…
Jag vet.. Vi är tillbaka på de olika dörrarna som öppnas och stängs. Oändliga möjligheter leder snabbt till hjälplöshet.
- Du vet inte vart du ska börja
- Vad du ska göra
- Vad du vill göra
- Vad du är bra på
- Vad du ska skapa
- Varför
Det kan få dig att känna som om du sitter fast i kvicksand.
Och du blir frustrerad, irriterad och förbannad!
Så istället för att göra något, gör du inget.
Eller så gör du lite här och lite där.
Sen slutar du för att du inte ser några resultat. Så inget händer och du är tillbaka… Tillbaka i kvicksandens tanke.
Jag kan inte säga vad du ska göra. Det är ett jobb för dig.
Vad jag kan göra är att ge dig några praktiska tips på hur…
Hur du kan ta reda på det. Utan att bli uppäten av psykisk entropi eller åka berg- och dalbana i Dunninger Kruger effekten resten av ditt liv.
Skaparekonomin och värde
Skaparekonomin och värde sitter ihop.
Värde och framförallt att skapa värde är något som du redan kan.
Något du redan gör. Det är hur du behåller vänskap eller/och skapar nya relationer.
Det är hur du får betalt idag, om du har ett jobb.
Du skapar värde för någon annan och genom det värdet, får du värde. På jobbet får du pengar. I en relation får du något annat.
Vad är värde?
I matematik är värde det tal som erhålls när uttrycket beräknas.
Inom ekonomi finns det “Instrumentellt värde,” som hävdar att en vara eller tjänst har ett inneboende värde.
Värde inom filosofi liknar “egenvärdesteroin” och bygger på idén att ett objekt, en relation eller en egenskap har ett värde i sig självt.
“Instrumentellt värde” betyder att det har värde på grund av de effekter det genererar.
Inom sociologi är en “värdering” en typ av värde. Värderingen indikerar i vilken utsträckning något är bra eller dåligt.
“Användbarhetsvärde” innebär att värdet av en produkt kan uppfattas olika beroende på betraktaren.
Den upplevda värdet av en produkt beror på konsumentens förväntningar, behov, unika erfarenheter, vilja och önskan.
Värde är något människan uppfattar om objekt, människor, handlingar, idéer och världen.
Du skapar värde till någon annan genom text/ljud/film/en produkt eller en tjänst. Inte vad du tror/tänker och känner är värdefullt. Utan vad någon annan tror/tänker och känner är värdefullt. Det är en stor skillnad. Och enklaste sättet att skapa värde är lösa problem.
Jag har problem, du har troligtvis problem och andra människor har problem. Problem som de flesta vill lösa och när ett problem blir löst skapas värde.
Och för att lösa problem (som vi ännu inte löst) behöver vi ny kunskap. Du behöver förstå kost och träning bättre.
Inte bara förstå, även implementera och testa dig fram.
Du behöver lära dig om företagande och göra företagande.
Men vilket problem börjar du med att lösa för att skapa värde till andra?
Problem (potentiell värde) och de tre stora marknaderna
Alla produkter och tjänster som sålts och säljs än idag, är för att lösa olika problem inom tre gigantiska marknader.
Hälsa, pengar och relationer.
Det är marknader fyllda av olika problem.
Problem som inte bara är lokala utan världsliga och tusentals år gamla.
Problem som du kanske inte bryr dig om.
Som du aldrig tänkt på. Vad du än vill/tänker och känner om det har ingen betydelse.
För det är problem (påhittade eller inte) som andra människor betalar pengar för att lösa.
Vilket problem ska du lösa för att skapa värde?
Jag har ingen aning men du kan börja med att besvara dessa frågor:
Vad gillar du att göra?
Vilka intressen har du?
Vad skulle du kunna tänka dig att göra?
Vilka är dina starka och svaga sidor?
Är det något du brinner för?
Vilka problem löser du idag? För dig själv? För andra?
Är det något problem som du “brinner” extra för?
Vilka problem har du tidigare erfarenhet av att lösa?
Vilka problem har du mest erfarenhet av att lösa?
Vilka utmaningar lockar dig?
Vilka områden är du expert på när det kommer till problemlösning?
Vilka framsteg har du haft i att lösa problem tidigare?
Vilka personliga styrkor kan du koppla till detta?
Har du någon erfarenhet av att vara framför kameran?
Har du egna erfarenheter som du kan dela med andra?
Känner du dig bekväm med att vara på video? Eller är du mer för text? Eller ljud? Finns det något du tror att du kan utveckla dig inom?
Om du ändå inte vet
Du kanske är helt jävla blankt, som ett vitt papper.
Om det är fallet så börja iaktta dig själv.
Vad gör du på dagarna?
Vad tittar du på?
Vad är du intresserad av??
Börja med dina/ditt intresse. Har du ett intresse för film? För foto? Hästar? Hundar? Musik? Konst?
Prata om ditt intresse. Hur du började. Varför du började. Hur du tror framtiden ser ut. Vad för utmaningar du har. Vilka du överkommit.
Hur du skapar värde, blir värdefull och delar ditt värde
Du måste bestämma hur du ska dela ditt värde.
Om du vill skriva, spela in filmer eller börja spela in ljud.
Du kanske känner att du vill göra en kombination av allt?! Eller så vet du inte!? Om du inte.
Det enda sättet att få svar är att prova dig fram.
För livet och lärdom sker när du agerar. Men låt oss säga att du väljer video för att göra nästa punkt mer tydlig.
Gör ditt skapande av värde enklare
Människan är lat, that’s it. Hjärnan vill inte spendera energi. Den vill inte uppleva smärta och undviker helst osäkerhet.
Faktum är att den kommer att göra allt i sin makt för att du inte ska göra något nytt.
Vi behöver inte diskutera det. Det är så.
Vad du däremot behöver är att anpassa dig själv till det. För om du gör det behöver du inte förlita dig själv på en magisk motivation.
Fem saker som underlättar ditt skapande av värde
1.Gör ansträngning och investering mindre
Gigantisk: Du ska ta med dig en kamera, kamerautrustning, ljud, ljus och gå ut i skogen för att skapa en film.
Mellan: Du tar med dig en tripod, extern ljud, din telefon och använder dagsljuset för att skapa en film.
Liten: Du riggar upp din telefon på en tripod inomhus, använder extern ljud, dagsljus och har förberett sju idéer som ska bli filmer.
2.Skapa i “batches”
Du skulle troligtvis aldrig baka en bulle åt gången. Eller laga mat till en person åt gången. Det är galenskap.
Så applicera samma sak när det gäller ditt sätt att skapa värde.
Samla idéer under veckan på vad för typ av värde du ska skapa. Sedan på exempelvis en söndag, filmar du allt i en “sittning”.
3.Schemalägg ditt content
De flesta plattformar ger dig möjligheten som skapare att schemalägga.
Du kan alltså släppa två av dessa sju videos i veckan, i 3 veckor framöver.
Samtidigt som du skapar mer filmer. På sikt kan du “bygger upp det” till fyra eller fler filmer i veckan.
4.Börja med att dela ditt värde på en plattform
Istället för att du ska synas, höras och vara med överallt.
Börja dela vad du skapar på en plattform.
Annars är risken stor att du skiter i det eftersom det blir för mycket.
För mycket att lära. För mycket att göra. För mycket att ta tag i.
5.Skapa värdefulla vanor för att själv bli värdefullare och kunna skapa värde (kontinuerligt)
Här är två enkla dagliga vanor som hjälper dig att skapa värde:
Självstudier (40-60 minuter):
Syftet är att skaffa ny kunskap. Lyssna på ljudböcker, podcaster, läs fysiska böcker eller titta på Youtube-guider som ger dig kunskap för att lösa de problem du möter i ditt liv.
Praktisk tillämpning (40-60 minuter):
Testa det du har lärt dig i verkliga situationer. Genom att göra det bygger du färdigheter, får återkoppling och kan göra justeringar. Tro det eller ej, men du kommer också att börja lösa problem.
Hur du förvandlar ditt värde till pengar
Enklaste sättet att sälja något är att hjälpa personen först. “Men jag vill inte jobba gratis!?” är en rimlig och skev tanke.
Speciellt om du har noll erfarenhet eller/och skicklighet. Denna tanke är troligtvis varför du är den personen du är.
Sanningen är att bra saker aldrig går snabbt, är enkla eller icke ansträngande.
Och det är därför du gett upp innan eller inte ens börjat.
För allt som har betydelse tar tid och är ansträngande. That’s it. Och om du tänker efter så vet du redan det här.
Hur skapar du bra relationer? Genom ett kontinuerligt jobb.
Hur håller du dig hälsosam? Ständig ansträngning av att röra på dig och äta nyttigt.
Hur får du mer betalt? Du lär dig nya saker genom olika utbildningar.
8-1 Regeln skapar försäljning på sikt
8-1 Regeln hjälper dig att bygga tillit och på sikt skapa försäljning utan att bli en jobbig, dryg och äcklig säljare.
Tänk dig att du delar åtta filmer som ger värde utan att pitcha.
Sedan kan du pitcha i en film
“Pitcharna” leder till en betald vägg eller en kommande produkt/tjänst.
Thats it.
8 filmer och 1 där du “pitchar”.
Källa
https://news.adobe.com/news/news-details/2022/Adobe-Future-of-Creativity-Study-165M-Creators-Joined-Creator-Economy-Since-2020/default.aspx