Håller du kvar i mental smärta?

Håller du kvar i mental smärta?

Frågan är varför du gör det.
Här finns det så klart många faktorer som blir inlindat i mer ursäkter.

Den största faktorn från min erfarenhet är rädsla, rädsla för det osäkra.

Jag har själv hållt kvar i mental smärta istället för att gå vidare.
Den smärtan jag kände var en säkerhet. Jag visste vad jag fick och att jag skulle känna. Mycket bekvämare och säkrare än att gå ut i det osäkra och inte veta vad som väntar.

Låter det konstigt?
Det tyckte jag med första gången jag fick höra det. Samtidigt som det klargjorde mycket.

Är de rädslan för de osäkra som gör att du håller kvar vid gammal mental smärta?

Hur ska du ”gå vidare” ?

A. Bli medveten om det
Medveten? Du blev just det?

B. Bestäm dig för att du vill ändra på dig och hitta ett starkt varför.

Ett starkt varför ?
Jag använder bla smärtan för att ta mig framåt. Nyfikenhet, utmaningar och rädsla är också något som drar mig framåt.

”Människor är två gånger mer motiverade att röra sig ifrån något de inte vill ha än röra sig emot något de vill ha .”

C. Gör dig redo på massivt motstånd.

Motstånd?
Dina tankar / din demon är det första du möter .

Andra du möter är;
Människor och deras åsikter.
Event som händer i ditt liv så som
sjukdom, skador, dålig ekonomisk situation, någon går bort etc.

D. Håll dig själv ansvarig
Om du vill ändra på något håll dig själv ansvarig och hitta ett system på hur. Tex att du får 20 poäng om du mediterar 10 min per dag. När du når 100 poäng kan du köpa en lunch.

E. Belöna dig själv
Var hård mot dig själv samtidigt som du belönar sig själv också.

F. Inse att det tar tid att ändra på dig. Om du har haft samma tankemönster / vanor i flera månader / år kommer du inte ändra på det en dag ( även om du vill).

Du kommer vara tvungen att se upp för ”fällor”. Viktigast av allt försök vara medveten om dina val.

G. Gör det till en daglig vana.
Morgon och kvällar bestämmer du oftast över helt själv.
Du får bara gå upp tidigare och göra klart ditt ”uppdrag” för dagen

H. Tappa inte hoppet, så länge du lever kan du ändra på din situation.

I. Hitta folk som inspirerar dig och bli en inspiration för andra.

J. Det är okej att gråta, så gråt.

k. Hitta nya saker och ”ersätt” det gamla.

Vad händer om jag ”misslyckas” igen?

Då gör du precis som förut.
Ställ dig upp, borsta av dig och försök igen. Du lärde dig!

Kommentera