Från A till B?

Från A till B?

Om du har uppnått mål du haft i ditt liv vet du att det inte går spik rakt.
På vägen mot ditt mål kommer du möta hinder i form av olika prövningar.

Lås oss leka med tanken:  Du har ett mål om att gå ner i vikt.
Ett hinder/ prövning på vägen kan vara att lägga om dina matvanor, ett annat kan vara att sluta festa, ett tredje kan vara att du måste ta dig upp ur din bekväma soffa två gånger i veckan för att röra på dig. När du väl har tagit dig över dessa ”berg” så drar du på dig en skada i axeln ( ett till berg ) lagom när det börjar kännas lite lättare att leva hälsosamt.  Skadan gör så att du tappar momentum och motivation eftersom du ser det som ett stort nederlag.

”Allt gick ju så bra och nu är jag skadad i axlen och jag kan inte träna eller röra på mig, just ja doktorn sa ju att jag skulle vila i 8 veckor. ”

Du tappar träningen samtidigt som du trappar upp på ditt gamla bekväma liv och snabbare än du hinner säga ”Mullemeck” sitter du där i soffan igen och vill gå ner i vikt.

Tillbaka på samma mönster igen? ärligt talat funkar det så? Absolut . Jag är själv där ibland och får slå mig på fingrarna.

”Vi människor är jävigt bekväm och vi kan ringa ett samtal och få en pizza till dörren utan att behöva oroa oss att bli attackerad av en sabeltandad tiger.”

Hur vänder du tänket?
Du får försöka tänka att ”vägen” och personen du blir är belöningen.
Bara tappa några kilon kan ge kortsiktig bekräftelse till dig själv och en start som konstgjord andning.
Men om du istället fokuserar på vem du blir ”under resan”  kan det ge lite extra eld i arslet.
Sen kommer det inte gå på 1 vecka, det kanske inte tar 1 månad, du kanske får hålla på i 6 månader innan du ser något resultat alls.
Det hela handlar hela tiden om hur mycket du vill.

Du får tänka att du skapar i stort sett ett helt nytt liv
Nya vanor,  nya värderingar, ny energi, du går emot dina rädslor, du spenderar mer tid för dig själv, du börjar leva lite mer hälsosamt, sover bättre och du mår bättre i kropp och själ. Du får starkare vilja och har lättare att börja utmana dig själv på flera olika nivåer i livet, inte bara i träningen.
Självkänslan blir bättre tillsammans med självförtroendet.

Hur börjar du? Börja smått.
I början kan du ha som mål att börja gå ut och gå 10 minuter om dagen.
När du börjar med dessa korta prommenader är det ett klockrent tillfälle att lämna telefonen hemma.
Lyssna på fåglarna, njut av den friska luften, regnet kan du också njuta av.

Du kommer troligtvis börja uppskatta dessa små stunder för dig själv utan telefonen.
Om du gör det kommer du börja vilja ägna mer tid åt dessa stunder.
Det hela slutar förhoppningsvis att du börjar spendera mera tid att gå samtidigt som du tycker det är skönt att vara ute.

Kommer du vilja gå ut och gå varje dag? absolut inte.
fyra av tio gånger gillar jag att gå till gymmet och träna, annars klagar jag mest på vägen dit, under passet men efter känner jag mig otroligt lättad.
Jag kan ta ut frustration i gymmet, irritation och använda mig av min ilska. När jag är klar känner jag mig avkopplad och lugn.

Lär dig njuta av tuffa tiderna är en stor nyckel.
Även om det spöregnar, gå ut och rör på dig.
Skratta medans du går där eller använd om du har ilska inom dig börja jogga istället.
Du kan till och med använda energin du skapade för att du tänkte skit i att gå ut och röra på dig.
Sen efter kommer det kännas helt fantastiskt att sjunka ner i soffan.
Då kan du tänka, jävlar va bra jag är och faktiskt känna!

[mc4wp_form]