Ditt problem är att du bryr dig

Ditt problem är att du bryr dig

Ditt problem är att du bryr dig

I mitt liv har jag slösat mycket tid och energi på saker som egentligen inte betyder ett skit.
Om jag hade förvaltat tiden och energin bättre hade jag garanterat varit mer framgångsrik inom alla områden i livet.
Tänk dig själv att du är på väg till jobbet och fastnar i trafiken (som inte är första gången).
Du var avkopplad och glad tills trafiken stannade helt och din puls höjs samtidigt som dina tankar och känslor attackerar dig.

NEJ NEJ NEJ! Det här är inte sant!? Varför idag?! Vart kommer alla bilar ifrån? Kan de inte åka någon annan väg?!  

Pulsen slår i taket och du förvandlas till ett vulkanutbrott när en idiot tränger sig före. Illröd i ansiktet skriker du skällsord som skulle få din mor att tappa öronen. En präst skulle behöva skrubba din mun med tvål i flera dagar men den skulle ändå inte bli ren. Skällsorden flyger ut blandat med spott som regnar ned på instrumentbrädan likt magma som faller från skyn vid ett riktigt vulkanutbrott.
Eller vänta nu, är vägen din? Om inte, hur kan du då förvänta dig att något ska sära på alla bilar, rulla ut röda mattan, ge dig fri passage hela vägen till city under tiden du badar i ett badkar av guld, äter hummer och dricker champagne? Det vore häftigt och om du skulle uppleva det, mejla gärna och berätta. Med största sannolikhet kommer det inte ske men ändå sitter du där med liknande förväntningar. Du förbannar personen som trängde sig före, hela trafiksystemet, och till slut alla människor på jorden, vädret, djuren för att avsluta med hela universum. Du åkte i god tid för att slippa trafiken men ändå fastnade du vilket är komiskt om du frågar mig. Som tur är kan du inte svart magi eftersom du då hade kastat förbannelser till höger och vänster. Dessa förbannelser skulle du kastat för att försöka lindra det lidande som skapats inom dig. Lidandet som skapats utav att dina förväntingar.

Morgonen som började så fantastiskt hemma rasade samman som ett sandslott blir tagen utav en våg och alla dina planer spolas bort med vattnet. När du väl har duellerat dig igenom trafiken och hittat en parkering efter tio varvs körande kliver du in på jobbet.

–Varför är du sen? frågar chefen.

– Det var inte mitt fel utan trafikens, svarar du.

– Det är inte trafiken det är fel på utan det är ditt val att åka sent som gör det, svarade chefen tillbaka.

Du knyter näven i fickan och behåller lugnet på utsidan även om du egentligen helst velat slita honom i stycken. Han skakar på huvudet och går iväg, eftersom i hans värld har han rätt och du fel. Han är ju helt …, tänker du medan du går och sätter dig ned för att starta dagen.  När du öppnar mejlen ser du att du har fått allt skitjobb. Bitterheten du känt tidigare skjuter genom kroppen. Dagen fortsätter med att arbetskollega A börjar snacka skit om person B. I bästa fall bryr du dig inte och säger det, i värsta fall kastar även du skit på person B fast du är långt från perfekt själv. Du är självklart för naiv för att förstå att kollegan A som kastar en tunna skit på person B,  trycker ned dig med person C. Självklart skulle A aldrig erkänna det här eftersom kollegan är ryggradslös och patetisk.

Efter det meningslösa samtalet med kollega A som förhoppningsvis inte varade mer än en sekund tar du en paus för att hämta kaffe. När du ska ta muggen råkar du spilla på dig själv och du skäms eftersom en kvinna du velat bjuda ut över tio gånger står bredvid och ser allt. Istället för att se det som en konversationsöppning tänker du: nu är det kört! Så du vågar inte prata med henne den här gången heller. Hon kan ju börja prata med mig? tänker du för att lindra ditt patetiska beteende. Du ångrar dig självklart efter hon gått iväg och ångesten går hand i hand med dig resten av dagen. Inte nog med det, utan på väg till lunchen kliver du i en vattenpöl och när du väl kommer fram och sätter dig vid bordet får du inte rätt mat. Ett möte är försenat, en kund fattar inte när du förklarar och istället för att träna efter jobbet väljer du att sitta i bilkö på väg hem.

“Om du bryr dig om allt du inte kan styra över är det inte konstigt att du är helt slut när du kommer hem och Netflix och en påse chips är allt du orkar med.”

Hur skulle din dag bli bättre?

Förstå att du begär det omöjliga, ett problemfritt liv. Jag har själv haft förluster, blivit bedragen, sviken, misslyckats, fått mitt hjärta krossat, skadat mig, känt mycket känslosam smärta och det är helt naturligt. Ursäkta, det var underdrivet, det är oundvikligt. Allt du har och haft i form av vänner, minnen, hälsan, saker, drömmar och hela du är egentligen bara ett lån. Ett lån av livet och en dag kommer livet vilja ha tillbaka ”det”. Vissa saker händer bara, inte för att du har otur, att det var menat eller att det var en olycka. Tidigare när jag förlorat saker har jag ibland blivit väldigt ledsen, frustrerad, arg eller till och med känt mycket hat, eftersom jag har tyckt att det varit orättvist. I framtiden hoppas jag kunna se det mindre som en förlust och mer som om att jag betalar tillbaka lånet till livet. Jag borde vara mest tacksam om något jag upplevt under tiden tillsammans med personen, och hur min hälsa varit under en viss tid i livet. Jag önskar alltså att kunna se det som att jag aldrig ägt dessa saker.

Det är inte kul att bli medveten om att det mesta utav dina problem i ditt liv är ditt eget fel, eftersom det är ditt fel kan du göra något åt dem. Likt en kapten på en båt som seglat fel kurs länge, kan du styra om, sätt en ny kurs och med tiden börja se andra resultat. Även om du har ett värdelöst liv i dina ögon kan du skapa ett nytt resultat. Det gör du genom att du håller dig till den nya kursen, vilket kommer vara bland de svåraste du gjort i ditt liv, eftersom vi människor älskar att upprepa vårt beteende för att det är enkelt och bekvämt. Om du vill ändra något i ditt liv krävs det att du blir obekväm, medveten och tar ansvar över dina handlingar. Därför måste du minimera tiden och den energi du lägger på saker som inte betyder ett skit. Du måste förstå att det inte är utomstående krafter som gör att du känner något, utan vad du intalar dig själv om eventet som skapar dina känslor.
Ett blankt papper, en tom canvas, eller en oskriven att-göra-lista är inte stressande i sig, det är dina egna tankar om det som stressar dig. Om du placerat förväntningar på saker du inte kan styra över till 100% till exempel på personer, vädret eller trafiken är det egentligen bara önskningar. Det vore toppen om de uppfylls men oftast gör de inte det och då skapas ett lidande. Lidandet sveper in dig i en offerkofta och känslor som blir närvarande är ångest, irritation, frustration, svartsjuka, avundsjuka, sorg tillsammans med en målande historia utav hur du är offret och det är synd om ”lilla” dig. I många fall skadar vi oss själva genom att försöka kontrollera saker vi inte kan, vilket är definitionen på lidande. Sanningen är att alla konflikter startar inuti oss, i våra tankar och hur vi tänker om våra tankar och känslor.

Det här är inget nytt problem utan om vi tittar tillbaka i historien har filosofer och religioner pratat om det här länge. De gamla grekerna pratade om tre typer av kontroll i livet: ingen kontroll, lite kontroll, full kontroll och hur mycket av din ångest, ilska, frustration kan försvinna om du förstår och anammar dessa. Det här ger dig en möjlighet att inte behöva oroa dig över saker som du inte kan kontrollera och spendera energi på  att göra det som är viktigt på riktigt.

Full kontroll
Du är ansvarig över ditt liv, du har kontroll och det är på ditt bord det ligger. Du har full kontroll över din attityd, dina val och dina handlingar.

Mer eller mindre kontroll
Yttre målsättningar. Du kan göra ditt bästa för att förbereda dig på till exempelvis en match: träna, vila, äta och gå dit med den attityden men inget mer.

Ingen kontroll
Är en idiotisk målsättning då du inte har någon kontroll alls (vädret och trafiken).

Övning
Fokusera på det du kan påverka i din vardag idag. Förstå ditt ansvar och vad du kan kontrollera och gör ditt bästa för att uppnå det.
Det här ger dig en möjlighet att inte behöva oroa dig över saker som du inte kan kontrollera. Lägg istället fokus på saker du kan kontrollera. (Din attityd, val och dina handlingar).

 

Några exempel:

*Börja ta ansvar över dig själv och ditt liv.

*Fokusera på vad du kan göra för att lösa saker.

*Börja rör på dig mer.

*Börjar reflektera över hur du vill att ditt liv ska vara och börja jobba mot det.

*Skaffa ett nytt jobb närmare, så slipper du trafiken, chefen och dina värdelösa arbetsuppgifter, eller åk tidigare hemifrån. Jobba över vissa dagar för att åka senare.

*Du kanske kan ta bussen och jobba samtidigt.

*Istället för att snacka skit om personen på jobbet, jobba.

*Boka in tio kundmöten per dag istället för ett.

*Du skulle kunna jobba hemifrån. Starta eget.

*Om tjejen du velat bjuda ut varje gång du sett henne stå framför dig, fråga henne, du dör inte om du får ett nej, jag lovar.

*Ta med extra ombyte i väskan om du brukar spilla på dig själv.

*Gör matlåda och ta med så får du exakt det du vill.

*Om du ogillar dina kollegor, byt jobb eller attityd.

*Istället för att titta ned i telefonen och kliv i en vattenpöl titta upp och möt ”nuet”.

*Om du ser problem med dig själv, som till exempel att du inte är i form, börja röra på dig mer och ät bättre.

*Öva tacksamhet. Varje kväll innan  när du ligger i sängen tänk på tre saker du är tacksam över. Det kan vara din hälsa, barn, sambo, jobb eller relationer.

 

Spread the love

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.