Content Marketing

Steg-för-steg guide med mallar & statistik!

“Mycket bra om hur och vad man ska tänka på innan man bara dyker in och gör reklam på sociala medier. Kan varmt rekommendera. 🌟🌟🌟🌟🌟” – Niklas

Vet du inte vart du ska börja med ditt content?
Hur du ska skapa det?
Vem du ska skapa det till?
Vart du ska posta det?
Hur du kan mäta av det?
Vilken plattform du bör synas på?
Vilken typ av content som är bäst?
Hur du ska få dina kunder att handla efter att det tagit del av ditt content?
Sitter du fast med ditt content?

Content Marketing: En steg-för-steg guide med mallar & statistik lär dig:

  • “Konsten” av content
  • Vilket typ av content
  • Vart du ska synas
  • Till vem
  • Val av content
  • Val av plattform
  • Rubriken till ditt content
  • Content modeller
  • Storytelling
  • PKL
  • Fördelar i ditt content
  • Funktioner i ditt content
  • Återanvända ditt content
  • Content mallar
  • Content schema
  • Sociala medier som använts under 2023
  • Daglig användning av sociala medier 2023
  • Man – Sociala medier som använts under 2023
  • Kvinna – Sociala medier som använts under 2023

Om mig

Allt började 2014…

Jag var en lat surfare som jobbade på ett surfcamp. Rökte för mycket gräs och var ganska törstig. .

Då hade jag inget intresse för personlig utveckling, marknadsföring, var inte speciellt begåvad på teknik och urusel på att stava.

Det enda jag hade i huvudet var… Fest… Surfa.. Tjejer.. och sedan började det om, igen och igen.

Till en början var det kul. Sen … tappade jag som glöden för ”det”.

Och vad jag trott skulle vara ”drömjobbet” och ”drömmen” visade sig att det inte var. 

Så en dag… 

En dag upptäckte jag eller rättare sagt, en video ”upptäckte mig” på Facebook när jag slö skrollade.

I videon pratade en kille om hur han reste över hela världen samtidigt jobbade via sin laptop. Det attraherade mig.

“Det där vill jag också göra”, tänkte jag.

Min berg och dalbana i den digitala världen

Sex månader senare, utan någon kunskap om marknadsföring, försäljning, företagande eller någon teknisk bakgrund började jag.

Och jag önskar att jag kunde säga att resan har varit enkel och att jag inte gjort några misstag….

Så är inte fallet. Utan det har varit berg och dalbana inom den digitala marknadsförings djungeln. En berg- och dalbana med mest dalar.

I ärlighetens namn har jag nog har trampat på de flesta minor inom digital marknadsföring och misslyckats så många gånger att jag inte minns.

Och jag har provat olika affärsmodeller..Affiliate marketing, outsourcing, konsult, design, blogga, vlogga, skriva, sälja andras produkter, sälja mina och ja.. Listan fortsätter.

Ibland var jag fylld av ångest, frustration och ilska. Jag såg mig då slå sönder datorn.

Andra gånger såg jag hur jag kastade ut den genom fönstret. Ett fåtal gånger har jag suttit framför datorn och gråtit..  

Så mycket känslor, tid och energi utan ett enda framsteg…

Det skulle nog få vem som helst att tro att man ska bli galen..

Inte bara galen utan även vilja ge upp. Och tro mig… Jag har velat ge upp. Så många gånger att jag inte minns.

2016 fick jag en idé om att sälja min egen bok via Facebook Annonser.

Mitt första boksläpp

I ett år försökte jag att sälja min bok online.

Ett år… varje dag.. flera timmar om dagen…

Det var försök på försök på försök.

Ett ständigt misslyckande av annonser… Landningssidor… Design… Text… Ja… Herregud..

Men det var inte bara känslor och tid. Jag hade även lagt ut cirka 10 000 kr på betald annonsering som inte gett ett skit!

Sen …I slutet av 2016 sålde jag två böcker

Den lilla bekräftelsen fick mig att bli helt besatt. Två år och hundratals timmar senare hade jag sålt böcker för 1.5 miljoner svenska kronor.

I slutet av 2019 och början av 2020 (Covid) bestämde jag mig för att förändra hela mitt bolag. 

Jag visste inte vad eller hur… Men jag visste att jag var tvungen att göra något. 

Eftersom Covid gjorde frakt från utlandet (där mina böcker skickades ifrån) till en mardröm och alla priser skenade vilket mördade min marginal.

Ett år senare…

2021 började jag att plugga på SMH i Göteborg som Online Merchandiser. Och i samma veva blev jag erbjuden att jobba som konsult hos Ferrita AB.

2023 tog jag examen och har fortsatt jobbat åt Ferrita som konsult, där jag är E-commerce och Content Manager. 

Media

Omdömen

”Tomas personifierar verkligen en närvarande, personlig och konkret konsult trots att vi bara jobbat ihop digitalt. Lyhördheten att förstå min tvekan till tidsplanen och uppfinningsrikedomen för att kunna peka och visa när vi under tidspress imponerade stort. Tack Tomas, för tålamod, smidighet bra inspel. Det är med glädje jag gärna rekommenderar dig vidare. “ – Jessica Bjurström, Chief innovation officer, GTR motorpark
”Tomas har varit till stor hjälp i min verksamhet” – Krister Maxe, Copywriter konsult
”Tomas lärde mig mycket smarta knep som jag aldrig tänkt på förut! Så enkla tips & trix som kan hjälpa min business framåt! Jag insåg att det är viktigt med att göra en Facebook-annons proffsig! Och nu vet jag hur jag ska tänka!” – Caroline, Carolinebeautyspa 
”Jag är supernöjd på de bokningar och förfrågningar som kommer in varje dag. Och jag gillar att du testar grejer och hittar nya vägar ut med vårt varumärke. Keep on” Miceal Ljungström VD och Ägare av Ferrita Sweden AB

”My company doubled in income from winning more jobs and now I just have to keep up with all of this new work 😅. Highly recommended for anyone looking ro take it to the next level” Josh Sellwood Back 2 new company group

“Mycket bra om hur och vad man ska tänka på innan man bara dyker in och gör reklam på sociala medier. Kan varmt rekommendera. 🌟🌟🌟🌟🌟” – Niklas

.

Rulla till toppen