Coaching inom marknadsföring och försäljning av böcker

Coaching inom marknadsföring och försäljning av böcker

Coaching inom marknadsföring och försäljning av böckerMedier jag synts i

Försäljnings- och marknadsföringscoach

Du kanske har gjort några försök att sälja din bok digitalt men misslyckats och spenderat mycket tid och pengar utan att se, mäta eller veta varför det inte fungerade. Det har jag också.

År 2015 hade jag ingen bok, försäljning, e-mejllista, läsare, specifika sociala medier eller koll, ingen kunskap om hur jag skulle annonsera. Jag hade helt enkelt ingen koll alls. Första boken jag gav ut hade jag ett stort hopp om. Förhoppningar som krossades i tusen bitar direkt vid debuten då jag endast sålde tolv exemplar av min bok (tio av köpen var stödköp). Då tyckte jag själv att jag hade marknadsfört mig och min bok bra och varit aktiv inom den digitala världen. Verkligheten sa något annat och lämnade mig med 288 böcker kvar som jag kunde bygga världens högsta boktorn med. Jag byggde inget torn av böckerna men på insidan byggdes en otrolig ångest upp istället. Det var som ett riktigt hårt slag i magen och fick mig att tvivla på min skrivdröm. Första året höll jag på att bryta ihop när jag försökte sälja min bok.

Snart kom jag på idén, varför inte sälja boken digitalt? Det är ju den enda plats där alla är. Även om jag inte gillar det eller tycker att det egentligen var det rätta så tittar de flesta faktiskt ner i skärmen. Se dig runt i samhället och i vardagen, var ”är” alla människor? Människor tittar knappt på vägen längre när de kör bil eftersom de måste veta vad som händer på internet och på de olika sociala plattformarna. Där började min resa med att försöka sälja mina böcker digitalt.

Jag önskar att jag kunde säga att det var enkelt, att jag inte gjorde några misstag alls. Sanningen är att det inte var enkelt och jag gjorde massor av misstag. Under de första tolv månaderna av försök hade jag kommit på alla sätt hur jag inte skulle sälja en bok och hade spenderat över 10 000 kronor i annonseringskostnader. Jag kände mig överväldigad dagligen för att det var så mycket avancerad teknik och olika arbetsmoment att handskas med gällande säljsidor, annonser, bilder, var jag skulle synas och varför, kurser och kontakt med ”experter” som kunde ”hjälpa mig”. Många av dessa ”experter” sa även att jag skulle köpa in mig i deras system utan att veta vad jag fick vilket gjorde att jag avstod (då jag gjort det tidigare utan att få resultat eller pengarna tillbaka). Min frustration, ångest och alla misslyckanden ledde mig till att börja studera personer som var de bästa inom marknadsföring, som till exempel Eban Pegan och Frank Kern men även äldre inom försäljning som David Ogily och Dan Kennedy. När jag började applicera vad jag lärde mig utav dessa experter började det ge resultat.

Tretton månader senare sålde jag fem böcker på en månad och det kändes som att jag vunnit på Lotto! Månaden efter sålde jag tio, för att sedan dubbla upp till tjugo böcker per månad. Nu kunde jag knappt tro mina ögon, beställningar började droppa in fler och fler. Till slut gick jag inte minus längre. När jag vaknade en morgon hade det droppat in fem beställningar under natten. Nu var jag helt övertygad om att det fungerade. Resultatet gjorde att jag blev helt besatt av ämnet och försäljningen ökade varje månad. För att göra en lång historia kort, idag har jag sålt över tio tusen tryckta exemplar av mina böcker på nätet. 

Några saker jag kan lära dig

  • Hur du bygger en enormt stark relation med dina läsare
  • Hjälpa dig förstå hur du ska få dina potentiella läsare att köpa
  • Hjälper dig förstå hur och varför du ska formulera ditt budskap på ett mer säljande sätt utan att vara en ”jobbig” säljare
  • Hur du får läsare som hör av sig, tackar och frågar när nästa bok kommer ut
  • Hur du skriver böcker som läsarna älskar
  • Hur du själv publicerar utan att bli ”rånad” på alla dina besparingar
  • Hur du får tiotals till hundratal bokreferenser
  • Hur du gör en betald marknadsföring
  • Delar med min av boksläppsstrategier som jag använt mig av för att få över 1000 förbokningar
  • Hur du hanterar priser och förbokningar
  • Hur du hittar din målgrupp
  • Hur du sätter ihop en säljtratt och ”funnel” så du spenderar mindre tid till att marknadsföra och mer tid åt att skriva
  • Delar med mig av tricks och tips som är så bra att de borde vara förbjudna
  • Hur du kan nå en snittförsäljning på 50 000kr/månad
  • Delar med mig av hemligheten med att sälja genom sociala medier. En hemlighet som ingen annan har berättar för dig
  • Hur du skapar rätt kontext för att öppna nya konversationer och skapa en relation med läsare och potentiella köpare utav dina böcker = Rätt kontext är himmelriket
  • Ger dig kunskap om hur du får din bok/dina böcker att säljer sig själva
  • Hur du skapar annonser som dina läsare inte kan motstå
  • Hur du skapar en framsida som lockar rätt läsare
  • Hur du skapar en perfekt titel till din bok
  • Hur du får större social valuta för dina böcker
  • Hur du kan maximera dina inkomster från böckerna
  • Hur du prioriterar din digitala försäljning och marknadsföring utan att bränna ut dig
  • Hur du skapar och bygger en mejllista
  • Hur du ”tränar” Facebook att sälja åt dig
  • Hur du skapar din egen blogg
  • Hur du använder Google till din fördel
  • Hur du bygger upp din Facebooksida och Instagram

Intresserad av Coaching inom marknadsföring och försäljning av böcker?

Boka en kostnadsfri konsultation

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande