Bli en jävel på förhandla i alla situationer och få mer utav livet.

Bli en jävel på förhandla i alla situationer och ”få mer” utav livet.

Du förhandlar dig genom hela livet. Om du vill ha något, måste du ge något, vare sig i affärer eller privatliv.
Den här boken kommer göra dig den vassare kniven i lådan när det kommer till att få mer utav livet och dina förhandlingar.
Du kommer känna en ny säkerhet i alla dina förhandlingar, vare sig de är för löneförhandling, rabatter, förhandla bort böter, få tillgång till andra erbjudanden, förhandla dig förbi köer och mycket mycket mer. Meningen med boken är att du ska får mer utav livet.
I boken kommer du lära dig teori som du kan öva på dagligen i vardagen.
Det här är inget ”magiskt” recept som kommer göra dig till en expertförhandlare utan att träna. Boken kommer ge dig verktyg och ett tankesätt som genom övning gör dig till en jävel på förhandla. Du kommer se möjligheter du inte gjort innan, få tillgång till rabatter som inte ”finns”, bättre priser, förhandla bort böter osv.
De tankesättet du lär dig i den här boken är för att lära dig få ut mer av livet.


-Byt saker av olika värde.

Om du vill ha något, måste du ge något, vare sig i affärer eller privatliv.
Men det behöver inte vara pengar eller ens en del av affären.

Det kan vara något annat värt i den andra partens ögon. En företag titel, ett hörn kontor, högskola rådgivning för barn, sport, respekt eller bara lyssna.
Nyckeln är att utökar kakan. Desto mer du ta reda på vad de värdesätter, desto fler saker kan du erbjuda och förhandla med. Dessa saker kanske du inte tycker är värt något för dig, men som de värdesätter, och få saker de inte bryr sig så mycket om, men som du värdesätter. På det här sättet öppnar du upp förhandlingen på ett helt nytt sätt.

-Håll koll på känslor
Känslor förstöra förhandlingar. De distraherar människor från sina mål. Om du får känslomässiga utbrott, förlorar du. Ta en paus, sänka dina förväntningar eller ta in en annan förhandlare. Om dem är känslomässigt, lyssnar de inte på dig.
Prata inte om deras rationella ”win win” intressen. Handskas med deras känslor genom att visa  empati, be om ursäkt, lyssna på dem, ge dem något de gillar. Annars blir det svårt att försöka övertyga.


-Det handlar om dem
Värdera dem, deras uppfattning, känslor och deras bilder i huvudet.
Det är mycket viktigare än vad du säger,föreslår inkluderat fakta eller expertise.
Om du inte gör detta, vet du inte var du ska börja, och de kommer inte att lyssna väldigt mycket eftersom de tror att du inte bryr dig om dem.

Oavsett om de är vän eller fiende, måste du först ta reda på information om dem.
Du är den minst viktiga personen i förhandlingarna. Gör en mänskliga koppling även om du hatar dem.  Om du gör det här kommer de att vara mer benägna att ge dig vad du vill utan att behöva tvinga dem. Rätt svar på deras uttalande, ”Jag hatar dig”, är ”berätta varför”

-Hitta och använda deras normer, löften och regler
Vad är deras regler?, löften, standards,  tidigare uttalande, åtaganden?
Människor bryter dem alltför ofta. Om du pekar ut skillnaden mellan löfte och leverans utan att vara en “douche” kommer människor sträva efter att hålla sina löften: oavsett om tjänster, en löne höjning, ett flygplans byte, hotell utcheckning eller att inte ge upp en lång relation över en dålig dag.

Nämn deras dåliga beteende: ”varför du skriker du på mig?”
Detta är ett av de mest kraftfulla förhandlingsverktyg, ofta förbises.
Kontrollera deras webbplats, annonser och säljmaterial för deras löften.
Det är bra att använda med hårda förhandlare. Kom ihåg: att ALDRIG göra dig till offret. Var söt som socker när du påpekar löften och regler.

T.ex.

”Är det någon regler ni har som gör att kunderna blir tvungen att vänta en timme för tjänsten? Vad gör ni efter för att återställa deras förtroende?

“Levnadskostnaderna har ökat men min lön har inte. Ska jag få mindre betalt i realistiska termer i år mot förra året?”


 

Registrera under för att få tillgång till ännu mera tips som du kan börja använda idag!